Guest Avmønstret# Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Gode forslag fra Sæbø syns jeg. Og den lista fra reiseradioen.... har aldri syns båtnavn skal være komikveld. Hvor lenge er det morsomt, to uker den første sommeren? Ok, for å ikke være helt surgubbe så kan jeg strekke meg til at slepejolla kan ha et teit navn, men også det under tvil :-). Men navnet på selve skuta skal være ordentlig, stort sett norsk og ikke noe vas og tull. Man må klare å være seriøse et ørlite øyeblikk, alt trenger ikke å være promp og fis, morro og glis. Syns jeg... ----------------- Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Og den lista fra reiseradioen.... har aldri syns båtnavn skal være komikveld. Hvor lenge er det morsomt, to uker den første sommeren? Ok, for å ikke være helt surgubbe så kan jeg strekke meg til at slepejolla kan ha et teit navn, men også det under tvil :-) Jeg er generelt i utgangspunktet litt åpen for et litt komisk navn - men en såpass fin båt fortjener noe bedre :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tore B Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 "Båten III" Var det ikke den 3. Båten din? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Ifølge gammel tradisjon (i enkelte miljøer) er det ideelle båtnavnet et jentenavn på sju bokstaver. Javel, javel ... så sier vi det slik. Nå blir det Solveig - såfremt vi ikke ombestemmer oss før papirene sendes avgårde i morgen. Jeg likte en del av forslagene her bedre, særlig "Solglød" og "Gyldne tider" - men det er vel viktig med et navn vi begge kan enes om. "Sol" i Solveig har litt dobbel betydning, kan bety både hus og sol. Veig kan bety styrke (men også strid, dedikert). Et solid hus (som også seiler godt), En skute som er god både på dedikerte solskinnsdager, men som også kan sloss seg gjennom bølger og dårlig vær :-) I tillegg er det norsk (som enkelte her hevder er viktig), og Ibsen har sørget for at navnet har internasjonal anerkjennelse gjennom Peer Gynt (det påstår i allefall fruen). Det er mange andre båter som heter Solveig, men mest fiskefartøy, motorbåter og båter lokalisert i andre deler av landet. - Solvind Noen av putene i båten har bilde av en livbøye, med påskrift "sol" over og "vind" under. Men, "sol og vind" betyr noe helt annet enn "solvind". Jeg har hatt nok fysikk på skolen til at jeg ikke assosierer "solvind" med maritime aktiviteter ;-) Takk for alle bidrag! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 "Solveig" ja, et fint navn Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Tja, tjo; jeg må sove litt på dette ;-) Avgjørelsen om å gå for et "damenavn på syv bokstaver" sitter litt langt inne; jeg liker unike navn, navn som ikke kan forveksles med noe eller noen, navn man kan gi en båt uten at noen undrer seg over hvilken "Solveig" jeg kanskje var avstansforelsket i da jeg gikk på skolen, navn som man lett kan putte inn i en søkemotor og registrere domener på ... menja, det blir vel fort Solveig, jeg har lyst til å få sendt avgårde skjøtet til skipsregisteret :-) (og "vi-to" blir bare helt galt å ha en båt som er så stor, med plass til en familie på fem pluss gjester ... IMHO. Skulle vi enda ha bodd på båten, bare vi to, så hadde kanskje saken vært anderledes). sy-solveig.no er i allefall ledig. (jeg har godtid.net og smørøyet.net allerede). Redigert 8.Mai.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JGH Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 S/Y Glød Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Big Horn Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 sy-solveig.no er i allefall ledig. (jeg har godtid.net og smørøyet.net allerede). Ikke nå lenger...... Hva gir du for det? Bare tuller, men er det ikke synd om man skal / må døpe båten etter hvilke domener som er ledige? Flott båt forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Båten blir gjeldsfri, men strengt tatt litt i overkant av hva vi har råd til - men "Gjeldsfri", "Costa Pænga" og "Costa helvettes mye pænga" utgår allikevel :-) Fruen synes "Grandiosa" kunne passet, men innenlands gir det kanskje litt vel mye assosiasjoner til frosne pappesker. Forslag? :-) Costa Jourten Knock on wood Woodpekker Woodyellen NorwegianWood Redigert 9.Mai.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hakkannen Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Med fare for å bli kalt mammadalt; hva med navnet på mora di? Du har sannsynligvis mye å takke henne for oppi gjennom årene, og med et slikt navnt lurer ingen på om du har vært avstandsforelsket Selv har jeg kalt båten opp etter mi kjære mor, både fordi foreldrene mine hjalp meg med båtplassen og fordi hun har et navn på sju bokstaver. Passet ganske greit synes jeg. Hvis ikke hadde det blitt noe mye sjeldnere som Fjernhild, Seilbjørg eller lignende Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Ikke nå lenger...... Hva gir du for det? Bare tuller, men er det ikke synd om man skal / må døpe båten etter hvilke domener som er ledige? Enig, det blir litt i feil rekkefølge - men et navn bør imho være relativt unikt, og med et relativt unikt navn finnes det alltid et ledig domene ;-) Fruen kjøper også argumentet om at Solveig (og forøvrig alle normale damenavn på syv bokstaver) ikke er så veldig unikt. Vi utsetter å sende inn skipsskjøte og skjema om navneendring til over helga, så får vi tenkt litt mer på dette. Svigerbestefar foreslår Laima. Latvisk sjokoladeprodusent. :-) hva med navnet på mora di? Det er ikke på syv bokstaver, og har forøvrig samme ikke-unike problem som damenavn generelt. Menmen ... ikke-unike fornavn og fulle navn er og har jo vært normalt til alle tider (jeg kjenner f.eks. opptil flere Rune Hansen), og vi har jo greid å gi normale navn til ungene våre, så Solveig bør vel kunne gå. Vi lar det gå litt i bakhodet over helga, tenker jeg. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Zitt Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Jeg har tatt meg en tur i planteriket. Fine navn der også; Anemone Husfred Kornell Lobelia Mahonia Melisse Petunia Sjasmin Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Hva med "Khaya", en mahognisort og et jentenavn. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Endelig er det offisielt :-) LJ6994 er registrert med navnet "Solveig" i NOR. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Gratulerer, et pent båtnavn på en pen dame :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.