Jump to content

Båtplass til 44-fots seilbåt - Oslofjorden

tobixen

Recommended Posts

Vi er veldig fornøyde med å ha båten på Kambo, men nå som vi går opp i størrelse er det antageligvis ingen muligheter der lengre. Jeg har hatt litt aversjoner mot indre Oslofjord (man mister fort et par effektive feriedager dersom man starter ferien med å gå inn/ut av Oslofjorden), men det er kanskje ikke så nøye (mange fine muligheter til dagsturer og helgeturer i indre Oslofjord, ferieproblematikken kan jo løses ved at pappa seiler båten alene ut på kveldstid en hverdag rett før ferien og samme på returen).

Kravlisten er:

* Ikke for dyrt

* Under en times kjøring med bil fra Grorud (ikke et absolutt krav - vi kan vurdere marinaer uten parkeringsmuligheter eller som bare er tilgjengelig med kollektivtransport)

* Bør ikke ta mer enn en time med kollektiver fra Oslo S

* Bør ikke koste for mye med kollektiver fra Oslo S (Kambo er litt på smertegrensen når det blir mye pendling, siden det er utfor Akershus. Son kan kanskje gå, dersom man har en dedikert sykkel for båt og pendling til Sonsveien stasjon)

* Bør ikke være for mye bussing eller bytting (Bussing til Drøbak er litt slitsomt, selv om det tar under timen)

* Ikke Bunnefjorden (dette er heller ikke noe absolutt krav, hvis det er mye billigere så bør det vurderes).

* Ingen som klager dersom man overnatter regelmessig i båten mens den står i hjemmehavn

* Hyggelige naboer

* Mulighet for isfri vinterhavn (dette er heller ikke noe absolutt krav, det går fint an å flytte båten vinterstid)

Tjenestetilbud i marinaen er egentlig ikke så viktig - det viktigste er at vi kan være nogenlunde trygg på at båten er forsvarlig fortøyd når vi ikke ser til den og at det er mulig å komme seg tørrskodd til den - men dusj, vaskemaskin, ferskvann, strøm på brygga etc er jo et pluss.

Forslag?

Jeg har ikke seriøst begynt å søke og lete etter priser enda - har så vidt myst på Oksval på Nesodden, der er det ledige plasser og effektiv kollektivtransport med ferge.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Lakseberget er perfekt for deg. Hyppige togavganger til Sandvika, og bare 4-5 minutters gange unna stasjonen. Det er vel buss-stopp rett ved havna også dersom du har med deg såpass mye at du sliter med å bære fra togstasjonen.

Fasilitetene i havna tror jeg er begrenset til strøm/vann, men dette er jeg ikke sikker på. Hadde en båt liggende der for 10 år siden, men husker ikke fasilitetene.

Som Sap skriver så er du midt i smørøyet i indre oslofjord og et godt utgangspunkt for dags- , kveld- og helgeturer.

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Hvordan er det med svevestøv og støy på Lakseberget? Ligger jo rett ved E18.

Leangbukta (http://www.leangbukten.no) rekker du akkurat på en time med kollektivt. Vi har vår båt der, og på søndag inviterte kona med en for mye på tur så kona endte opp med å ta bane og buss fra Kalbakken til Leangbukta. Gikk akkurat på en time. Jeg kjørte med resten av gjengen i bilen, og brukte rett over 30 minutter uten kø. Det kan ta opp mot en time med bil i det verste rushet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har hatt båt et år på Lakseberget, det er ikke et sted jeg vil anbefale noen... støy og krevende parkering er de største ulempene. Men det er også en ulempe at man må gå et stykke før seilforholdene blir gode. Så jeg hadde heller valgt Leangbukta om jeg var deg.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det er ikke mer støv på Lakseberget enn Oksenøya. Overrasket meg positivt mår jeg hadde plass. Parkeringstrøbbel har jeg aldri opplevd, også plasser på Solvik. Men 44 fot må i bøye med dagens reglement, og bøyeplass er vel 9500 pluss litt for jolleplass. Billigere enn det blir det ikke for 44 fot.

Nå har jeg null erfaring med andre båthavner enn min egen, men siden du nevnte Oksval, så er det jo der jeg ligger. Det er boblehavn der om vinteren (selv om den aldri ble slått på denne vinteren, var ikke behov for det!) og det er toalett, strøm, vann og tømming av septik der. Dusj er jeg usikker på, tror ikke det. Var i alle fall en 2-3 stykker som bodde i båten der omtrent hele vinterhalvåret. Også en populær badeplass ved siden av om sommeren. Er ledige plasser både til kjøp og leie.

Hvis man tar ferga fra byen tar det 23 minutter med vanlig ferge og 12 minutter med hurtigbåten på kveldstid. Går du fra Nesoddtangen brygge tar det vel rundt 15 minutter, tar du buss til Oksvalkrysset faktisk omtrent det samme ettersom du da må gå helt ned en bakke fra bussholdeplassen.

Kjører du er det god plass til parkering. Har ikke bil selv, men tror det tar rundt 50 minutter fra Oslo. Går også buss herfra som går innom Vinterbro. Du kan for eksmepel ta 541-bussen fra Oslo/Drøbak og skifte til 622-bussen til Nesodden på Vinterbro.

Redigert av Pequod (see edit history)

Jepp, det var en grunn til at jeg nevnte Oksval :-) Vi var en tur innom i November, og det virket som en grei havn. Båtkonstruktøren er også fra Nesodden dersom jeg har forstått det riktig - uten at det spiller noen rolle. (Vel, kanskje vi vil ønske å rådføre oss med ham etterhvert).

Østsiden av Oslo kommune nedover mot Nordstrand anser jeg også som aktuell - men ikke særlig lengre, jeg ønsker ikke å starte båtturene mine med å måtte gå ut Bunnefjorden. Imidlertid virker det som at det bare er båtforeninger her hvor man må være medlem i x antall år før man er så heldig å få tildelt båtplass?

Det høres ut som du har inngående kunnskap om Indre Oslofjord, så jeg vet ikke helt hva reste av oss kan bidra med her. Men siden jeg er på vei inn i samme utfordring, kan jeg jo dele mine tanker.

Vi kommer i løpet av våren til å handle seilbåt rundt 40 fot. Vi bor på Lørenskog så har omtrent samme reisevei, men benytter mer bil enn kollektivt.

For å kunne bruke båten aktivt også på kveldsturer er det egentlig bare Asker/Bærum som gir en interessant nok skjærgård. I tillegg til Drøbak, men det var vel for langt med bussen. Som dere vil vi kunne overnatte i båten, så det utelukker Lakseberget og enkelte andre havner som ligger på E18. Jeg er medlem i Frognerkilen og får vel ansenitet der til en båtplass samtidig som barna har blitt gamle nok til at vi ikke trenger å ta fredag natt i havna lenger.

Vi har tidligere ligget på Strand med mindre båt, trivdes veldig bra der, men kapasiteten for større båter er vel stort sett ikke-eksisterende.

Så vårt valg blir nok Leangbukta eller Oksenøy/Fornebu, begge havner med god kapasitet. Det kan vel diskuteres om disse er billige, men man får trøste seg med at prisene iallfall har gått noe ned de siste årene.

For dere som ikke bryr dere som mye om bil høres jo Nesodden veldig interessant ut. Jeg har ikke sett så mange annonser derfra på Finn, men vil jo tippe at prisene bør ligge litt lavere, nettopp fordi de store massene i Osloområdet ønsker lett tilgang med bil.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Har plass på Lakseberget og har overnattet mange ganger i båten der. Ikke plaget med mye støy om natten. Synes ikke støv er noe problem heller, og parkeringsplassen er stor og gratis. Kjører fra Stovner og dit på 30 min utenom rushtid.

Hei, Holmen slipp kan vel også være et bra alternativ, grei offentlig kommunikasjon og kort vei til Holmen senteret. (dog kanskje ikke "byens billigste"?)

Gyssestad er vel heller ikke nevnt, rimelig men dybde forholdene er muligens et problem?

Trygve

Ikke sove på Lakseberget? Ærlig talt. Det er supert. Skikkelig hytteplass med handlesenter, kino og restauranter. Dere som uttaler dere - har dere hatt båt der selv noen gang? Vi har byttet til en plass nærmere hjemme. Det kostet noen diskusjoner med fruen som var veldig for lakseberget og faslitetene der.

Det høres ut som du har inngående kunnskap om Indre Oslofjord, så jeg vet ikke helt hva reste av oss kan bidra med her.

Nei - jeg har litt tanker og erfaringer om transport til og fra steder rundt Oslofjorden, og det er omtrent alt. Jeg har båten i dag i ytre Oslofjord, og har bare én gang tatt turen innenfor Drøbaksundet - og jeg aner egentlig lite om båtplasser utover der jeg har i dag. Det finnes pr i dag (så vidt jeg vet) ingen gode søkemuligheter på nett for å lete etter båtplasser. Jeg tror et flertall av båthavnene er utelukket av en eller flere grunner:

* Det er en god del båthavner som ikke kan ta imot en såpass stor båt.

* Mange båthavner (det gjelder vel først og fremst båtforeningene) opererer med ventelister på flere år - det kan selvfølgelig være en idé å skrive seg opp på venteliste, men det nytter selvfølgelig ikke når jeg trenger et sted å gjøre av båten i mai (hvor trygt er det å legge en slik båt på lengre sikt for anker på et skjermet sted? Jeg regner med at forsikringsselskapet neppe vil godta en slik ordning).

* Det er ikke alle båthavner som tillater at folk bor på båtene. I den familiesituasjonen jeg er i nå er det utelukket å bo på båten, men jeg vil uansett ikke bli uglesett dersom jeg sover over i havna flere dager i strekk, eller dersom jeg har gjester boende på båten i lengre tid.

* Jeg tror prisforskjellene er relativt store, nå som vi har kjøpt såpass dyr båt må vi prøve å redusere utgiftene i de nærmeste årene.

At enkelte båthavner er for dårlig skjermet mot biltrafikk har jeg ikke engang tenkt på, men ja - jeg tilhører de som vil ha litt beskyttelse mot motorveien. At båtplasser var til salgs og utleie via finn var nytt for meg. Så ja, jeg har allerede lært en del gjennom denne tråden. Jeg leste i en annen tråd at det tenderer til å bli flere og billigere båtplasser på finn etterhvert som sesongen kommer bedre i gang.

Jeg har litt preferanser mot de stedene jeg besøkte den gangen jeg var i indre Oslofjord; det var Oksval og Bestumkilen. Jeg antar at Bestumkilen først og fremst er båtforeningsplasser med mange års ventetid. Bestumkilen er jo også nært motorveien, kan ikke huske at jeg reagerte på det da jeg var der ... men det avhenger jo også litt over hvor langt ut man ligger, og hvor beskyttet man er av større båter på innsiden.

For å kunne bruke båten aktivt også på kveldsturer er det egentlig bare Asker/Bærum som gir en interessant nok skjærgård.

Det er et moment å ta med i betraktning ja ... men husk på at det er store trafikalske problemer på E18 vestover. Sammenligningsgrunnlaget vårt er E6 mot Moss, siden vi i dag har båten på Kambo. På E6 er det normalt trafikkavviklingsproblemer ca mellom 15:30 og 17:30, problemene er fra Ring 3 og løser seg opp ved kommunegrensa. Da vi hadde båten vestover for et par år siden kan jeg rapportere både at trafikkavviklingsproblemene startet tidligere på dagen, varte lengre, og gikk hele veien fra Ring3 til Asker. Vi kom vel frem til at fra øvre Grorud var det best å kjøre rv4 og ringveien rundt byen - fra Lørenskog er det kanskje bedre med E6 og Operatunellen - men man risikerer i allefall å stå i trafikkork gjennom/rundt hele Oslo pluss hele veien til Asker. Derfor er jeg litt skeptisk til å ha båten på vestkanten av fjorden.

For dere som ikke bryr dere som mye om bil høres jo Nesodden veldig interessant ut. Jeg har ikke sett så mange annonser derfra på Finn, men vil jo tippe at prisene bør ligge litt lavere, nettopp fordi de store massene i Osloområdet ønsker lett tilgang med bil.

Jo, vi bryr oss om bil - når hele familien skal ut på tur med masse bagasje tror jeg det blir billigst, enklest og raskest, selv om man skal til Oksval.

Skal man derimot ut til båten etter jobb eller på lang helgetur fra fredags ettermiddag til mandags morgen, da er det veldig behagelig å ha et godt kollektivtilbud.

Mulig det blir billigere nærmere sommeren, har vært slik de siste to årene, men dette er ikke noe man kan si med sikkerhet og kanskje man vil ha en båtplass i god tid før st.hans slik at man får litt sesong ut av det hele? Leangbukta er et godt alternativ og per igår var det totalt 20 ledige plasser i størrelse 2,5 til 4,5 meter i LBA/LBF som jo ikke er allverdens med tanke på hvor stor den havnen er. Og prisen er nokså grei etter mitt syn. Har/eier plass der selv. Et meget godt utgangspunkt for dagstur/kveldstur/helgetur og ønsker man fred og ro og ligge for seg selv til ankers så er det bare å forhale noen få hundre meter!

Nå har jo trådstarter en såpass stor båt at dette begrenser tilbudet i betydelig grad.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mulig det blir billigere nærmere sommeren, har vært slik de siste to årene, men dette er ikke noe man kan si med sikkerhet og kanskje man vil ha en båtplass i god tid før st.hans slik at man får litt sesong ut av det hele? Leangbukta er et godt alternativ og per igår var det totalt 20 ledige plasser i størrelse 2,5 til 4,5 meter i LBA/LBF

Hm ... finner man disse på finn eller hvor?

Jeg leser på websidene ...

For å erverve en andel / båtplass må en være medlem i LBF, og det er ansienniteten i LBF (medlemsnummeret) som teller. Asker kommune har også satt som betingelse at personer med fast bopel i Asker skal ha fortrinnsrett til å erverve andel.

Det betyr vel at båtplassene ikke er fritt omsettelige?

Jo, vi bryr oss om bil - når hele familien skal ut på tur med masse bagasje tror jeg det blir billigst, enklest og raskest, selv om man skal til Oksval.

Skal man derimot ut til båten etter jobb eller på lang helgetur fra fredags ettermiddag til mandags morgen, da er det veldig behagelig å ha et godt kollektivtilbud.

Til orientering, bil fra Nesset til Oksval tar ca 20 minutter. (Har du unger under 8-10 år spyr de garantert før dere er framme, Nesodden er det eneste stedet jeg har klart å bli bilsjuk når jeg selv sitter bak rattet ... ) Hvis Oksval ikke har plasser kan du prøve Fagerstrand eller Ildjernet. Sistnevnte har ikke så grei adkomst, lange bratte trapper, men det kan jo være det som avgjør om det er noe ledig eller ikke. Fagerstrand har ikke så grei kollektivadkomst (lang busstur), men hvis man skal ha plass i Indre Oslofjor ville jeg absolutt prøvd å ligge "ytterst".

Asker/Bærum er sikkert fint, men å la "skjærgården" der bli avgjørende er litt pussig i mine øyne. Det er da så korte avstander her i Indre Oslofjord at man kommer dit man vil uansett.

For å være helt ærlig - jeg tror jeg ville følt litt til på skepsisen mot Indre Oslofjord, det er koselig nok å tasse rundt her på ettermiddagen, men det må da være mye bedre å starte i rom sjø? Jeg overnatter litt i hjemmehavna selv (Oslo) for å få kort reisevei til jobb. Blir ikke uglesett av den grunn (men jeg tror ikke jeg skal ha gjester boende i båten over lengre tid), og det er veldig praktisk. Men tross alt er det ikke derfor jeg har båt (derimot har jeg mc for å kunne kjøre til jobb på Nesoddveiene uten å bli bilsyk :o) Hva med å få lagt ut en moring på Kambo? Det er vel ganske beskyttet så nattesøvnen er trygg vil jeg tro.

Hvis man tar ferga fra byen tar det 23 minutter med vanlig ferge og 12 minutter med hurtigbåten på kveldstid. Går du fra Nesoddtangen brygge tar det vel rundt 15 minutter, tar du buss til Oksvalkrysset faktisk omtrent det samme ettersom du da må gå helt ned en bakke fra bussholdeplassen.

Korteste gangavstand er fra Granholt, trapp nesten hele veien.

* Jeg tror prisforskjellene er relativt store, nå som vi har kjøpt såpass dyr båt må vi prøve å redusere utgiftene i de nærmeste årene.

... at det tenderer til å bli flere og billigere båtplasser på finn etterhvert som sesongen kommer bedre i gang.

Tror det tenderer mot å bli billigere lengre ut også ...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...