Comforthe Startet 24.April.2014 Link til dette innlegget Startet 24.April.2014 Hei godt folk, Som jeg spør om i emnetittelen lurer jeg altså på hvor jeg kan få kjøpt fritidsparafin. Jeg pleide å kjøpe på Maritim Vestfold, men de har jo stengt butikken. Jeg har ikke spurt så mange stedene ennå, men har allerede opplevd ett par ganger at jeg spør etter fritidsparafin og de i kassen henviser meg til lampeolje. Tydelig ikke alle som vet at det er en forskjell. Vennlig hilsen Simen a.k.a Comforthe Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
ROV77 Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Jeg kjøpte det på shell, men det var i Sande i Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Bensinstasjoner, Europris, jernia etc Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 24.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Bensinstasjoner, Europris, jernia etc Jernia kan jeg prøve. Ellers er det typisk sånne steder som henviser meg til lampeolje i stede for fritidsparafin. Skal også prøve shell stasjoner. Ellers hadde det vært deilig om noen hadde kjøpt fritidsparafin nylig og henvist til en konkret butikk Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Har prøvd de fleste varianter og funnet at tennveske er den som lukter og ryker minst. Heller ingen ulempe at det er tilgjengelig overalt og prisene ofte er lave. Ryktene sier at produksjon av tennveske er regulert av mattilsynet og derfor er av bedre kvalitet enn diverse fritid/lampe/osv varianter av parafin. ------ Kjøp en flaske og prøv. Koster ikke mange kronene å sjekke ut selv. Bruker det selv på veikelamper, aladdinlamper og parafinvarmere/ovn både i båten og på hytta. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Ikke akkurat I Tønsberg, men ikke langt unna: Felleskjøpet Barkåker har i skrivende stund på lager til kr 129,- for 4 ltr Kemetyl Fritidsparafin Fullstendig oversikt over Felleskjøpets butikker som lagerfører Kemetyl Fritidsparafin: https://butikk.felleskjopet.no/produktkatalog/fritidsparafin-regulaer-4-ltr-50253065 Dessuten burde BestMarin og Herholdt Andersen i Tønsberg ha denne på lager. Og jeg har ingen provisjoner fra noen av de Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Mariell Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Kjøpte Kemetyl Fritidsparafin,hos Europris I Sandefjord for en stund siden. Rart om ikke Europris I Tønsberg har. Husker ikke prisen, men var overaskende dyr. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Chris284 Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Hva sier Wallas til tennveske i varmere, f. eks en Wallas 2400 parafin brenner? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Comforthe Svart 24.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Takk til Wallas Service og Mariell for konkrete tips. Jeg jeg gjorde meg ferdig med eksperimentering med drivstoff til min Wallas 2400 for ett par år siden. Ble bare tull. Etter at jeg utelukkende begynte å bruke fritidsparafin har jeg ikke hatt noe problemer i det hele tatt. Jeg bruker min varmer mye. Redigert 24.April.2014 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Wallas Service Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Hva sier Wallas til tennveske i varmere, f. eks en Wallas 2400 parafin brenner? Så lenge den er petroleumsbasert burde det gå bra. Vet ikke hvor rent den vil brenne for det har jeg ikke testet ut. Vet at noen (de som har tilgang til det) bruker A-1 Jetfuel til Wallas'en, og det er ingen problemer. Vanlig Villaparafin er det også mange som bruker med svært godt resultat. Wallas'en brenner på de fleste parafinkvaliteter, og etter mine erfaringer så brenner den best på Fritidsparafin. Og når jeg spesielt fremhever Kemetyl så er det ganske enkelt fordi jeg har brukt denne kvaliteten i omtrent 30 år på verkstedet, aldri hatt opptenningsproblemer, og de kunder som har byttet til denne har heller ikke hatt opptenningsproblemer og problemer med soting, selv på lav effekt, siden - etter det jeg vet. "Problembarnet" er Lampeolje/Lampeparafin. Denne inneholder voks som har en tendens til å tette pumpen ved å legge seg på noen små ventiler inni pumpen (små metallskiver som skal tette mot ei plate med hull), spesielt i kalde måneder. Dessuten har den lavere varmeverdi, soter gjerne lit mer, og koster vanligvis mer. Så hvorfor bruke den da? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.