menace30 Startet 24.April.2014 Link til dette innlegget Startet 24.April.2014 Bayliner som har kun vært i ferskvann. Denne skal nå permanente brukes i salt vann. Mitt spørsmål er: Hva gjør jeg for best resultat av skroget, under vann linja???? Primer? Kun bunnstoff?? Evt??? Alt av tips mottaes med stor stor TAKK!! Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Selv om den har gått i ferksvann en stund ville jeg gjort nesten som om båten var ny. Vask og avfett. Mattslip under vannlinja, vask igjen og påfør primeren etter anvisningen fra produsenten. Husk at det dreier seg egentlig ikke om antall lag, men om tykkelsen på lagene. Som regel må du opp i 4-5 lag for å få riktig tykkelse dersom du bruker rulle.Primeren har en min og maks tid melllom påføring av hvert lag. Venter du for lenge må du fram med slipepairet igjen. Dette kan kreve litt planlegging. Hos noen merker så skal første strøk med bunnstoff skal også legges før siste strøk primer er tørket.Dersom båten står på bukk eller tralle har jeg følgende forslag til femgangsmåte: Mattslip så nære anleggsflatene du kommer. (Er båten liten så kan den kanskje enkelt flyttes slik at du får slipt alt.) Legg primeren nesten inntil anleggsflatene, 5cm klaring. Når du så tar bunnstoffet lager du ytterligere 5 cm klaring. Så flytter du båten slik at du kommer til de ubehandlede feltene og gjentar prossen. På denne måten får du godt overlapp uten stadige flyttinger. Redigert 24.April.2014 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Knude Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Enig med lippert ! Om båten står i krybbe går det ann å jekke opp fremme og pusse prime ferdig hele båten. Så jekke opp bak og flekke der som krybbe treffer. Dette er en måte som noen produsenter bruker på båt opp til 35 fot. Lykke til !! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
menace30 Svart 26.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 takker for slike gode råd!! Som første gangs båt eier er en på gyngende grunn Sitér dette innlegget Link to post
menace30 Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Da er båten vasket med biltema`s felg rens. Fungerte VELDIG VELDIG bra. Lot det virket litt, gnikke litt for så å spyle av alt. Alt gikk av. Borsett fra noen smått som lot seg fjerne ved annen gangs behandling. Det eneste jeg ikke har fått gjort er å jekke opp, det er å flytte krybba under båten slik at den blir helt ren hele veien. Det er pga jeg har ingen jekk som kan løfte. Må få tak i det i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.