Jump to content

første gang behandling av skrog

menace30

Recommended Posts

Selv om den har gått i ferksvann en stund ville jeg gjort nesten som om båten var ny.

Vask og avfett. Mattslip under vannlinja, vask igjen og påfør primeren etter anvisningen fra produsenten. Husk at det dreier seg egentlig ikke om antall lag, men om tykkelsen på lagene. Som regel må du opp i 4-5 lag for å få riktig tykkelse dersom du bruker rulle.

Primeren har en min og maks tid melllom påføring av hvert lag. Venter du for lenge må du fram med slipepairet igjen. Dette kan kreve litt planlegging.

Hos noen merker så skal første strøk med bunnstoff skal også legges før siste strøk primer er tørket.

Dersom båten står på bukk eller tralle har jeg følgende forslag til femgangsmåte: Mattslip så nære anleggsflatene du kommer. (Er båten liten så kan den kanskje enkelt flyttes slik at du får slipt alt.) Legg primeren nesten inntil anleggsflatene, 5cm klaring. Når du så tar bunnstoffet lager du ytterligere 5 cm klaring. Så flytter du båten slik at du kommer til de ubehandlede feltene og gjentar prossen. På denne måten får du godt overlapp uten stadige flyttinger.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Da er båten vasket med biltema`s felg rens. Fungerte VELDIG VELDIG bra. Lot det virket litt, gnikke litt for så å spyle av alt. Alt gikk av. Borsett fra noen smått som lot seg fjerne ved annen gangs behandling.

Det eneste jeg ikke har fått gjort er å jekke opp, det er å flytte krybba under båten slik at den blir helt ren hele veien. Det er pga jeg har ingen jekk som kan løfte. Må få tak i det i dag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...