AndersH Startet 24.April.2014 Link til dette innlegget Startet 24.April.2014 Har kjøpt meg en ny 350RIB, og montert på en brukt Suzuki 25hk påhengsmotor. Alt ser ut til å fungere greit, men jeg synes maksfarten på 24 knop er litt lav til tross for relativt stor motor. Har forsøkt alle varianter av tilt på motoren, og 24 knop er maks av hva jeg klarer å få til alene i båten. Da ligger den også fint i sjøen, litt bakpå. Det jeg reagerer litt på er at en akselererer veldig brått opp til 24 knop, hver turtallsvariasjon merkes i båten med en gang, og om vi er 2 voksne i båten er det relativt liten forskjell. Kanskje 1 knop ned. Mener å ha lest innlegg om tilsvarende båter her inne hvor RIB'ene går i både 30 og 32 knop. Har hatt en Askeladden 14 fot i "gamle dager" med 25hk som veide mye mer, og gikk mye raskere... Kan det tenkes at båten er såppass lett (120kg) at jeg trenger en propell med større vridning? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
ivar Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Noen RIB'er har mye av pontongene i vannet i fart og dermed stor våt flate og mer motstand. Men høres jo ut til at du kan forsøke å gå opp en tomme på stigninga på propellen Har hatt en Askeladden 14 fot i "gamle dager" med 25hk som veide mye mer, og gikk mye raskere hva mener du med mye raskere? tviler for at man klarer å lure en slik opp noe særlig mer enn 25-26 knop. ... og alle fartsangivelser kan være lurt å ta med en klype salt, ikke alt som er like reelt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
AndersH Svart 24.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 hva mener du med mye raskere? tviler for at man klarer å lure en slik opp noe særlig mer enn 25-26 knop. ... og alle fartsangivelser kan være lurt å ta med en klype salt, ikke alt som er like reelt. Det begynner å bli noen år siden, men mener jeg hadde oppunder 28 knop med Yamaha 25hk på min gamle 14 fots Askeladden motorvennlig. Den overplanet litt og begynte å legge seg på ene siden (gikk på kjølen). Ser også feks på denne testen at de har toppfart på mellom 22 og 25 knop med 25 hestere på en Cresent plastbåt som veier det dobbelte av min RIB. Kanskje det er dette med pontongene som du nevner? Det er vel ikke slik at jeg absolutt savner farten, men jeg ønsker vel som alt annet at ting skal være optimalt...:-) Så om det betyr at jeg bør se etter en propell med litt mer stigning, så tenkte jeg kanskje å prøve det... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
GlennIversen Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Sønnen til ett vennepar har tilsvarende båt med 9,9 4t hengende bak, denne gir 21-22knop med en voksen (100kg) i båten, dette er gps måltSamme båt med 25hk gir 26knop.Så jeg tror det er ganske så lite å hente på propellvalget. Her ligger gutten på full gass og da viste farta ca 22-23knop Her fant han ut at denne farten var nok til å få luft under båt og propell Redigert 24.April.2014 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.