Jump to content

Trekke radar-kabel i Selden rullemast (Bavaria 42 2006)

AndersH

Recommended Posts

Jeg skal montere en radar og dermed trekke en ledning gjennom masta på min 2006 Bavaria 42 Cruiser med Selden rullemast. Jeg har trukket en ledning til en TV-Antenne en gang, men det var en helt annnen båt og mast. Noen som har tips om hvordan jeg trekker ned en slik kabel gjennom masta? Er det tilrettelagt for kabler og mulig å komme til feks der ledningene til dekkslyset går inn?

bilde

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Hei!

Har trukket kabler i både Bavaria 36 og sist nå i en 46-foter jeg har kjøpt. Rullemast på begge.

Gikk ganske greit å henge en øyebolt fra liten sjakkel i en snor som jeg slapp ned i masta. Det første stedet jeg fikk øye på tråden var i åpningen til spinnaker-fallet. Jeg huket tak i tråden her, sikret en sløyfe ut før jeg slapp videre ned til åpningen i bunnen på masta.

Antenna skal du vel ha rett over lanterna m/lyskaster?

Min står ca. 30 cm. over denne, og under radaren står TV-antenna beskyttet for slag fra genoaen. Du ¨må nok bore hull selv.

Trakk deretter gjennom en 4mm nylonline som jeg gjorde så lang at den ble en loop.

Radarkabelen er litt tykk, så det er nesten umulig å trekke nedfra og opp. Men fester du ca. en halvmeter teipet sammen med linen går det greit å fire den ned ovenfra.

Redigert av Miss Amalie (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...