Roger og Olina Startet 24.April.2014 Link til dette innlegget Startet 24.April.2014 Jeg syntes at prisene på drivstoff på enkelte steder langs kysten er spinn ville. Forrige helg opplevde jeg pris på "anleggsdiesel" til kr 13,35- Når en da skal fylle 300-350 liter så blir det helt på jordet med disse prisene. Svigersønnen min betalte "på land" samme helg 10,25- Dvs om jeg skulle ha fylt det jeg hadde tenkt, så hadde diffen vært på over 900 kr om jeg hadde fylt 300 liter. Noen som vet hvor i Kristiansand-Flekkerøya-Søgne det er rimeligst? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Flekkerøya hos en Sverre er billigst i følge hentetrådene;) Redigert 24.April.2014 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Det et absolutt rimeligst hos Sverre på Flekkerøy. Nærmere bestemt Skibbusundet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LM 605 Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Bertesbukta (Kuholmen) er vel dieselen like billig. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen/_/vest-agder-kristiansand-r7 Oppfordrer de som fyller til å endre prisen i driffstoffbørsen så den er oppdatert til en hver tid Fanen .....Drivstoff på toppen av siden herhttps://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen Redigert 24.April.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Roger og Olina Svart 24.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Høres ut som en god plan Laluna Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 viktig å få med hvilke type diesel marinaen har, båtmagasinet hadde en gjennomgang og her på forum har det og vært diskutert. jeg fyller kun farget diesel, ikke marin diesel. tror prisen er ca 11 - 12 kr liter. På oversikten over priser på diesel kan ikke der være en fast kolonne for type diesel? ser det står noen plasser. Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Hva er forskjellen på marinediesel og farget(avgiftsfri) diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Det er vel samme suppa. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hulda Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 (redigert) Ikke i henhold til den informasjonen gitt av Statoil. Den fargede dieselen inneholder ikke biodiesel. Derfor har den fargede dieselen bedre lagringsegenskaper. Den har heller ikke så stor affinitet til vann og er derfor mindre korrosiv. Sist jeg fylte farget diesel betalte jeg ca. 11 kroner literen hos Esso Grålum (langt inne på 'bondelandet'). Og dette var innlegg nr. 7 000! Redigert 26.April.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Flott info. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mons Olav Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 (redigert) Gratularer med 7000 inlegg. Jeg klarte herved hele 200 hehe. Redigert 26.April.2014 av Hr.Krabbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
marius Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Hvordan kan man finne ut om det er MGO eller diesel som selges? sist jeg fylte tanken spurte jeg betjeningen, tror ikke dem skjønte spørsmålet engang. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Leste igjennom artikkel i båtmagasinet og det er jo litt skremmende at det råder slike tilstander på marinaene i fyller på. Det jeg fikk ut av artikkelen er vel at det ikke er noen motorlevrandører som anbefaler MGO, så da bør man jo prøve å styre unna dette. Den enkleste måten er jo å kun fylle farget auto diesel. Kan ikke marinaen svare på hva de har på tankene så kan man jo fylle en skvett. Se på fargen, er den blank, sett pumpen tilbake, å reis til neste marina. Nå kan jo autodiesel også være klar/blank, men i denne er det også 7% biodiesel blandet i, og det vil vi jo heller ikke ha på tanken pga. Dieseldyr osv. Som en nevner tidligere i tråden en tydelig kolonne på drivstoffbørsen med info / "varsko" om dieselkvaliteten sammen med pris hadde vært supert. Hadde dette resultert i at marinaene som har MGO / Hvit autodiesel på tankene ikke får solgt dieselen sin, så tenker jeg at dette hadde ordnet seg selv, med hjelp av oss forbrukere. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Har fått de intetanende bak disken til å ringe sjefen for å spørre før jeg tanker noen ganger. Ene gangen fikk jeg sjefen til å ringe leverandøren for å få svar hva de hadde på tankene sine. Så selv ikke bestyrer er alltid helt klar over forskjellen. Og har også fått til svar at noen steder er det autodiesel på avgiftsfri tanken. Men at stasjonen selv blander inn farge for å kunne selge det som avgiftsfri Fleste motorprodusenter spesifiserer en kode drivstoffet må oppfylle. (Cummins på QSD motorene spesifiserer DIN51601) Så spesielt om en er innenfor reklamasjonstiden kan det være fordel å følge anbefalingene. Autodiesel=EN590=ADO er bildiesel m.biodiesel (opp til 7%) iblandet, og inneholder ingen eller svært lite svovel som virker ekstra smørende. (Spesielt VP injektor problematikken har produsenten tittet på om dette med mangel på svovel kan være årsak.) Blank-til svakt gul farget. Anleggsdiesel=avgiftsfri=DIN51601?, og muligens DIN51628?, som er en for-fader til EN590. Men uten krav til lite svovel og innblanding av bio-diesel ut i fra hva jeg klarer å lese meg til. Grønnfarget. marinediesel=ISO 8217?=marin gassolje=avgiftsfri. MGO har svovelinnhold på 500-1000ppm (over 3-400 regner mange som god nok smøreegenskaper???). Men finnes også i lavsvovelversjoner med lite svovel. Grønnfarget i følge Statoils produktblad. Generelt ikke anbefalt på nyere common rail motorer. Har også "rykte" på seg å gi mer soting og problemer en de to over. MSD= spesialdestillat for marinebruk. Inneholder voks. For komersielle motorer som har forvarming da denne har en stivnepunkt på under ca 15gr. gul til gulbrun i farge? Fyringsolje kan også være grønnfarget, og kan missoppfattes som avgiftsfritt drivstoff for motorer, men er ikke det samme. Statoil sier deres er grønn. Esso sier deres er blank i følge datablader. http://www.statoil.no/no_NO/pg1334073736240/business/Drivstoff/Produkter/Produktdatablader.html http://www.bunkeroil.no/produkter/drivstoff http://www.essoenergi.no/HMS.aspx Men så blir en plutselig litt forvirret når en leser Norsk bransjestandard for oljeprodukter, siste revisjon. For der står det plutselig at alle disse kan være blanke. Og kun fyringsolje og fyringsparafin som skal være grønn Generelt er det også en SO2 avgift på drivstoff som inneholder mer en 0,05 vektpoeng svovel. Mulig dette også er med på å diktere hva slags drivstoff marinaene tar inn. Med andre ord: Les spekken din motor trenger. Og hør om marinaen oppfyller denne spekken. For dette kan tydeligvis variere fra leverandør til leverandør, selv om det har samme navn... Og selv om det var rette spekken sist du fylte er det ikke sikkert de har akkurat den samme neste gang en kommer På tide det blir litt mer standard, og enklere for forbrukerne i dette rotet. Noen som kan legge ut bilde av artikkelen i Båtmagasinet? om diesel som var før jul? Fikk kun med meg andre delen. Redigert 27.April.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Hulda Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Jeg mener at det var en artikkel i Teknisk Ukeblad av Statoil der jeg leste om dieselkvaliteter. Altså at den grønne dieselen ikke inneholdt bio. Hadde artikkelen liggende en stund i den hensikt å scanne. Har mistet den. Redigert 27.April.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Fant den: Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 På en lokal bensinstasjon (Esso) som selger annleggsdiesel, sa daglig leder der en gang , at deres annleggsdiesel inneholdt 7% bio, likesom autodiesel, men var tilsatt farge. . Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Var samme jeg fikk fra en Esso (1 år siden). At de kun hadde en tank med diesel på tomta, som var autodiesel. Så på avgiftsfri pumpa blandet de inn farge fra autodieseltanken. Så der var avgiftsfri med samme bio innhold som autodieselen de fikk levert. Men om det betyr at de fikk autodiesel uten bio levert, for å ikke levere ut avgiftsfri med bio vet jeg ikke Redigert 27.April.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
MAGDA Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Det er kun autodiesel (bil diesel ) som det er innblandet 7 % bio. Farget diesel, fyringsolje og mgo har ingen innblanding av bio og all innblanding av bio gjøres på hovedanleggene og ikke hos forhandlere. Redigert 27.April.2014 av MAGDA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Må si jeg blir litt forvirret. Jeg trodde ikke stasjonene hadde lov til å tilsette farge? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Nål lages det neppe mange kvaliteter, det er nok same shit different wrapping(color).. Dette tappes fra "samme kran", og noe tilsettes farge og annet ikke... Om det er Esso, Statoil, Shell spiller ingen rolle ..Men noen vil nok bedras, og tror det er forskjell... Hva en forhandler sier, vel det forteller ingenting... Har man derimot en kjemisk analyse av de forskjellige produktene tatt direkte fra pumpen, så kan en begynne å snakke om bevis.. . Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LM 605 Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Nå går vel de fleste båtmotorer vel så bra med vanlig autodiesel, selv om den er tilsatt bio, det er vel i hovedsak langtidslagring (f.eks. vinteropplag i flere mnd.) av denne som kan by på problemer i dieseltanken? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Trolig. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Kartutsnitt for Flekker diesel Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.