Jump to content

Diesel priser på Marinaer

Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg syntes at prisene på drivstoff på enkelte steder langs kysten er spinn ville. Forrige helg opplevde jeg pris på "anleggsdiesel" til kr 13,35- Når en da skal fylle 300-350 liter så blir det helt på jordet med disse prisene. Svigersønnen min betalte "på land" samme helg 10,25- Dvs om jeg skulle ha fylt det jeg hadde tenkt, så hadde diffen vært på over 900 kr om jeg hadde fylt 300 liter.

Noen som vet hvor i Kristiansand-Flekkerøya-Søgne det er rimeligst?

https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen/_/vest-agder-kristiansand-r7

Oppfordrer de som fyller til å endre prisen i driffstoffbørsen så den er oppdatert til en hver tid :wink:

Fanen .....Drivstoff på toppen av siden her
https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Ikke i henhold til den informasjonen gitt av Statoil. Den fargede dieselen inneholder ikke biodiesel. Derfor har den fargede dieselen bedre lagringsegenskaper. Den har heller ikke så stor affinitet til vann og er derfor mindre korrosiv. Sist jeg fylte farget diesel betalte jeg ca. 11 kroner literen hos Esso Grålum (langt inne på 'bondelandet').

Og dette var innlegg nr. 7 000!

Redigert av Hulda (see edit history)

Leste igjennom artikkel i båtmagasinet og det er jo litt skremmende at det råder slike tilstander på marinaene i fyller på. Det jeg fikk ut av artikkelen er vel at det ikke er noen motorlevrandører som anbefaler MGO, så da bør man jo prøve å styre unna dette. Den enkleste måten er jo å kun fylle farget auto diesel. Kan ikke marinaen svare på hva de har på tankene så kan man jo fylle en skvett. Se på fargen, er den blank, sett pumpen tilbake, å reis til neste marina.

Nå kan jo autodiesel også være klar/blank, men i denne er det også 7% biodiesel blandet i, og det vil vi jo heller ikke ha på tanken pga. Dieseldyr osv.

Som en nevner tidligere i tråden en tydelig kolonne på drivstoffbørsen med info / "varsko" om dieselkvaliteten sammen med pris hadde vært supert. Hadde dette resultert i at marinaene som har MGO / Hvit autodiesel på tankene ikke får solgt dieselen sin, så tenker jeg at dette hadde ordnet seg selv, med hjelp av oss forbrukere.

Har fått de intetanende bak disken til å ringe sjefen for å spørre før jeg tanker noen ganger. Ene gangen fikk jeg sjefen til å ringe leverandøren for å få svar hva de hadde på tankene sine. Så selv ikke bestyrer er alltid helt klar over forskjellen.

Og har også fått til svar at noen steder er det autodiesel på avgiftsfri tanken. Men at stasjonen selv blander inn farge for å kunne selge det som avgiftsfri :worry::confused:

Fleste motorprodusenter spesifiserer en kode drivstoffet må oppfylle. (Cummins på QSD motorene spesifiserer DIN51601) Så spesielt om en er innenfor reklamasjonstiden kan det være fordel å følge anbefalingene.

Autodiesel=EN590=ADO er bildiesel m.biodiesel (opp til 7%) iblandet, og inneholder ingen eller svært lite svovel som virker ekstra smørende. (Spesielt VP injektor problematikken har produsenten tittet på om dette med mangel på svovel kan være årsak.) Blank-til svakt gul farget.

Anleggsdiesel=avgiftsfri=DIN51601?, og muligens DIN51628?, som er en for-fader til EN590. Men uten krav til lite svovel og innblanding av bio-diesel ut i fra hva jeg klarer å lese meg til.

Grønnfarget.

marinediesel=ISO 8217?=marin gassolje=avgiftsfri. MGO har svovelinnhold på 500-1000ppm (over 3-400 regner mange som god nok smøreegenskaper???). Men finnes også i lavsvovelversjoner med lite svovel. Grønnfarget i følge Statoils produktblad. Generelt ikke anbefalt på nyere common rail motorer. Har også "rykte" på seg å gi mer soting og problemer en de to over.

MSD= spesialdestillat for marinebruk. Inneholder voks. For komersielle motorer som har forvarming da denne har en stivnepunkt på under ca 15gr. gul til gulbrun i farge?

Fyringsolje kan også være grønnfarget, og kan missoppfattes som avgiftsfritt drivstoff for motorer, men er ikke det samme. Statoil sier deres er grønn. Esso sier deres er blank i følge datablader.

http://www.statoil.no/no_NO/pg1334073736240/business/Drivstoff/Produkter/Produktdatablader.html

http://www.bunkeroil.no/produkter/drivstoff

http://www.essoenergi.no/HMS.aspx

Men så blir en plutselig litt forvirret når en leser Norsk bransjestandard for oljeprodukter, siste revisjon. For der står det plutselig at alle disse kan være blanke. Og kun fyringsolje og fyringsparafin som skal være grønn :confused::diving:

Generelt er det også en SO2 avgift på drivstoff som inneholder mer en 0,05 vektpoeng svovel. Mulig dette også er med på å diktere hva slags drivstoff marinaene tar inn.

Med andre ord: Les spekken din motor trenger. Og hør om marinaen oppfyller denne spekken. For dette kan tydeligvis variere fra leverandør til leverandør, selv om det har samme navn... :thumbsdown:

Og selv om det var rette spekken sist du fylte er det ikke sikkert de har akkurat den samme neste gang en kommer :nonod:

På tide det blir litt mer standard, og enklere for forbrukerne i dette rotet.

Noen som kan legge ut bilde av artikkelen i Båtmagasinet? om diesel som var før jul? Fikk kun med meg andre delen.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Var samme jeg fikk fra en Esso (1 år siden). At de kun hadde en tank med diesel på tomta, som var autodiesel. Så på avgiftsfri pumpa blandet de inn farge fra autodieseltanken. Så der var avgiftsfri med samme bio innhold som autodieselen de fikk levert.

Men om det betyr at de fikk autodiesel uten bio levert, for å ikke levere ut avgiftsfri med bio vet jeg ikke :sad::confused:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Nål lages det neppe mange kvaliteter, det er nok same shit different wrapping(color).. Dette tappes fra "samme kran", og noe tilsettes farge og annet ikke... Om det er Esso, Statoil, Shell spiller ingen rolle ..Men noen vil nok bedras, og tror det er forskjell... Hva en forhandler sier, vel det forteller ingenting... Har man derimot en kjemisk analyse av de forskjellige produktene tatt direkte fra pumpen, så kan en begynne å snakke om bevis.. .

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...