Jump to content

Behandling av nytt ubehandlet skrog. Vente?

vinsj

Recommended Posts

Som tittel sier. Skroget er vel ikke nytt i den forstand, det er 3 år gammelt men aldri bunnsmurt. Det er en Finnmaster 5700 det gjelder. Kjøpt i fjor høst. Forrige eier har ikke behandlet skroget under vannlinje, men heller hatt den oppe et par ganger ila en sesong og spylt den. Planen min var jo å gjøre et skippertak denne sesongen med x antall strøk epoxyprimer og bunnstoff til slutt. Da jeg holder til i nord har det ikke vært mulig å begynne på denne jobben tidligere pga. temperaturen og minusgrader. Nå har våren kommet, og samtidig lysten til å få båten på vannet fortest mulig. Mitt dilemma er da som følger. Hiver jeg meg rundt og tar denne jobben nå, og venter i 2-3 uker med båtsesongen, eller sjøsetter jeg og planlegger dette litt bedre til neste år med tilgang til oppvarmet lager tidligere på året?

Noe annet som taler for å vente er at jeg ikke har mulighet til å se hvor vannlinja ligger på nåværende tidspunkt.

Hvor hyppig må jeg ev. opp med båten for å holde skroget reint? Har henger, og det er relativt lite jobb å ta båten opp en ettermiddag for spyling. Er det ev. et alternativ å legge ett lag med selvpolerende rett på nåværende skrog, og gjøre "storjobben" til neste vår?

Mvh.

Ville i utgangspunktet ventet med grunning og stoffing, så har du vannlinja klar til du kommer deg innendørs med båten til vinteren. Spesielt når du skriver du har en grei mulighet til å ta opp båten for spyling. Jeg har en liten RIB som har ligget ute siden i fjor sommer, denne er så lett at det tar meg 10min å dra den opp på trebrygga og skrubbe/spyle bunn. Har gjort det 4-5 ganger siden sommeren og ser ikke noen grunn til å stoffe den med det første (bunnstoff for gummibåter er skamdyrt).

Alternativt kan du sjøsette båten nå og legge den inntil en flytebrygge der du kan ligge på brygga og markere vannlinja med mange små biter med maskeringsteip. Så tar du opp båten igjen, lar den tørke og teiper ei jevn vannlinje ut fra teipbitene. Er gjort på en kveld :smiley:

En annen måte å sette vannlinje er dersom man har tilgang på laser, er å tape bare foran og bak, og så legge båten i vater med hjelp av laseren, og så bruke rødstreken fra laser å tape etter.

TA

Problemet er bare at en ikke vet hvor streken skal settes. Kan se hvor vannet har stått på akterspeilet, men framover er alt like hvitt. Og båten står vel neppe "vannrett" i vannet. Vil tro akterenden ligger endel dypere. Må i såfall bare lempe den ut for å merke av. Relativt fort gjort. Eller la det være, og ta det til neste år. Vil det i såfall være en ide å stoffe skroget slik det er, uten primer? Har kjøpt inn hvitt bunnstoff fra International, så om det ikke klaffer helt med vannlinje vil det ikke vises i står grad.

Det spørs jo om du ønsker alt det ekstra arbeidet med å fjerne bunnstoffet til høsten :wink: Både med tanke på selve arbeidet og ikke minst med tanke på å få underlaget fint igjen og klar til grunning. Hvis det ikke er alt for stress hadde jeg sjøsatt båten for en times tid, gjerne kombinere trulsant sin metode med den med teipbitene. Da får du riktig vannlinje og kan grunne og stoffe skikkelig. Ikke minst slipper du ekstrajobben til høsten :wink:

Har ikke behandlet min 2010-modell 18 foter. Årlig polering av bunnen funker greit.

Ser ikke poenget med å bruke så mye tid/energi og penger på primer/bunnstoff, siden båten er enkel å dra opp på henger for spyling/vask ved behov, og den står på land minst halve av året.

Hadde ingen problemer med groe i fjor. Kun lett vaskbart slim ved opptak. Men båthavna er vel delvis i brakkvann så det gror vel ikke så mye da.

Og med fart 30-40 knop blir den ganske ren av å bli brukt jevnlig.

Plastpest er det nok liten fare for de første 20 årene iallefall, siden båten er på land minst halve året.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...