Jump to content

reparere sprekk i glassfiber

r.johnsen

Recommended Posts

hei, jeg var uheldig ved sesongslutt i fjord og holdt på og sette hull i båten når jeg satt den på hengeren. (hjemmelaget)

det ble en sprekk, og det svetter inn vann.

er det nok og slipe ned så glassfiberen kommer frem og så legge på glassfiberduk og polyester? det er første gangen jeg gjør dette så beklager dumt spørsmål.

er biltemaprodukter ok og bruke?

Du bør helst jobbe fra begge sider, hvis det er mulig. Hvis dette er i en del av skroget hvor det er bevegelse, så bør du nok ned på laminatet minst 20-30 centimeter på hver side av sprekken. Slip dypere inn mot sprekken, helst til den er helt borte. Deretter er det å bygge på igjen med glassfiber og polyester. Sannsynligvis må du sparkle til slutt, for å få en jevn overflate. Jeg antar at dette er under vannlinjen, og at bunnen er stoffet. Da kan du droppe gelcoaten og bare gå på med epoxy primer før du stoffer på nytt. Nå har jeg ikke brukt polyesteren til Biltema før, men skulle jeg gjort denne jobben på min egen båt, så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe det jeg trenger der.

Forøvrig har dette spørsmålet vært opp i forumet her før, du er nok ikke alene om å være litt uheldig. Se for eksempel denne https://baatplassen.no/i/topic/15808-reparasjon-av-sprekk-i-siden-glassfiber/

Om du kommer til fra innsiden så behøver du sannsynlig vis ikke duk og polyester, du sliper område fra innside og ut, deretter legges de tape over området på utsiden. Du kan deretter fylle fra innsiden med epoxy og enten vakuum presse eller legge press på med feks en plexiglass plate. På denne måten presses epoxyen inn og binder glassfiberen, samtidig som at epoxyen fyller fibrene da den presses tilbake når den møter tapen fra andre siden.

Når dette har tørket legger du bare tynne lag med gelcoat sparkel på utsiden :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...