aanton Startet 24.April.2014 Link til dette innlegget Startet 24.April.2014 Har merket når båten står på land og med land strømmen koblet og jeg skraper og jobbet med dpg drevet, får jeg svak strømm av drevet det kiler godt, men ikke bestandig. Kan det være laderen som lekker eller er årsaken til det går strøm ut i drevet? Kan ikke tenke noe annet Aanton Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 jordfeil en plass antakelig Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fjord725SE Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Den jordfeilen der må du finne og få fikset! Hvis du har landstrøm tilkoblet mens båten er på vannet risikerer du tæring i drev og evt andre deler på grunn av elektrolyse. Oppstår det elektrolyse kan tæring gå skikkelig fort. Kan vel legge til at risikoen for elektrolyse er lav så lenge det er vekselstrøm som går mot jord, men det er mye i en båt som kan virke som likeretter og da har du et problem. I tillegg er konsekvensene av elektrolyse så ille og hurtigvirkende at dette er ikke noe jeg ville tatt sjansen på. Redigert 24.April.2014 av Fjord725SE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Den jordfeilen der må du finne og få fikset! Hvis du har landstrøm tilkoblet mens båten er på vannet risikerer du tæring i drev og evt andre deler på grunn av elektrolyse. Oppstår det elektrolyse kan tæring gå skikkelig fort. Viktig fakta. Jordfeil i drev er skumle saker , tærer fort i stykker det meste. Få det sjekka :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 I en del båter er jord fra land frakoblet i den hensikt å unngå tæring når båten ligger på sjøen. Du må sjekke at landjord er tilkoblet, hvilket er veldig viktig når båten står på land. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Her kan du se bilder av foldepropellen min etter at naboen i baathavna hadde hatt jordfeil. Baade jeg og naboen pa andre siden av "synderen" fikk propell og aksel oedelagt. Det var omtrent ikke noe propell igjen paa den baaten som hadde jordfeil. Skadene paa bildet nedenfor utviklet seg paa mindre enn 2 uker. Redigert 24.April.2014 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Å fy!!! Når du kjenner at det napper så har du over 20 volt strøm ut på drevet. Dette er ikke en vanelig jordfeil men en nesten kortsluttning og en jordfeil i tilegg. Jeg ville har brukt den landstrømmen minimalt (eller ikke) før den blir kontrollert. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mateco Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 (redigert) Har merket når båten står på land og med land strømmen koblet og jeg skraper og jobbet med dpg drevet, får jeg svak strømm av drevet det kiler godt, men ikke bestandig. Kan det være laderen som lekker eller er årsaken til det går strøm ut i drevet? ................. Har du en dobbeltisolert lader (Stikket er en vanlig "flat" stikkontakt uten jordforbindelse) eller enkelisolert med jordingskontakt? Forsøk å koble den ifra ved å dra ut stikkontakten for å se om det hjelper !! Bjørn Redigert 24.April.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
aanton Svart 25.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 (redigert) Jeg har hatt elektriker som har skjekket om det er jordfeil og han fant ikke noe feil, det jeg har kommet på nå i etterkant er at mulig ikke laderen ladet, den var nok koblet til kan det være når den kobler inn å lader strømmen i drevet kommer? Jeg skal prøve å koble laderen fra å prøve om det hjelper Jeg har ko både jordfeil bryter i båten og sånn sink slaver på jordledningen, så jeg heller til at laderen når den lader lekker på et vis , er det mulig? Redigert 25.April.2014 av aanton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Jeg tror ikke du kjenner 12 v nappe. Om du kjenner på et 12v batteri på polene så merker du ikke det. Skummelt! men om ikke elktrikker fant noe så..... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Du kan ha en periodisk jordfeil. Sinksaver beskytter kun spenning under ca. 1,4 V. Spenninger over detter renner rett gjennom. Det vil si, om du har en jordfeil på 110 V, så vil drevet ditt jorde med ca. 108,6 V. Det er noe å tenke på. Sinksaver kan ikke sees på som noen form for personbeskyttelse. Jeg skal ikke komme med noen fundering om hva som kan være feilen hos deg. Men trolig har du et eller annet som ikke har med batteriene å gjøre. Det kan være at du har en lekk skjøteledning som ligger borttil motoren, eksempelvis. Ikke prøv å kortslutte polene på et batteri med å holde med en hånd på hver av polene. Det er ikke spenningen som dreper, det er amper (A). Og det er nok A i et batteri til å kverke en hel bataljon. Jeg har til og med greid å broe over et 6 V batteri, holdt på å bli slått ut. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Jeg tror problemet ditt er at laderen din utjevner akkumulert spenning igjennom minuskabelen til batteri !! Høy spenning, men bare noen mA strøm. Minuskabelen er vanligvis tilkoblet motorgods ved et en-polet 12V system. Jeg antar videre at drevet er i forbindelse med motor gjennom bl.a. drivverket. Løsning #1: Koble fra laderen når du ligger på land ! Løsning #2: Koble landjord forbindelsen til motorgods ! For å verifisere min påstand kan du: bruke et multimeter og mål spenningen mellom batteriminus og landjord når laderen er tilkoblet og båten står på land! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jens_P Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 (redigert) Ikke prøv å kortslutte polene på et batteri med å holde med en hånd på hver av polene. Det er ikke spenningen som dreper, det er amper (A). Og det er nok A i et batteri til å kverke en hel bataljon. Jeg har til og med greid å broe over et 6 V batteri, holdt på å bli slått ut. Jo da, du kan trygt ta på begge polene til et 12V batteri. Ohms lov kommer inn i bildet, og heldigvis er menneskekroppen en dårlig leder. Strøm=spenning/motstand. (10mA gjennom hjertet kan drepe, men det greier aldri et 12V batteri å lage.) Legg gjerne en finger over begge batteripolene på et 9V batteri (røykvarsler-type). Du merker ingen ting. Ikke slikk på det, det merker du. Våt tunge bl.a. og tynn hud. I tillegg er tungen følsom. Redigert 25.April.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
aanton Svart 26.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Hei Bjørn Bare et oppfølgende spørsmål Er det noe feil med laderen ? Er dett Evt. Bare når båten ligger på land denne spennings forskjellen i forekommer Ja jeg skal prøve å koble sammen landjorden og bat jord for det tror jeg ikke er koblet sammen, Skal det være sammenkoblet er det det vanlige? En annen Ting motoren Kad 300 har jo ikke noen anoder men et EL system har jeg forstått som skal hindre tæring, kan dette være noe?( Vet ikke hvordan det virker) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Nå må du bare puste rolig. Det kan veldig godt være......øhhh.. tomt for øl.. Forskjellig jordpotensiale.. Slapp av , dette pleier å ordne seg når båten kommer på vannet.. Hvis krybba står dårlig jorda for å si det slik, og du er svett i skoa når du jobber kan du få slike ting. Du må rett og slett la være å jobbe på drevet mens du har landstrøm på. Du blir liksom utjevningsforbindelsen. Jording er såpass vanskelig at selv elektrikere med "bare" 20 års erfaring sliter med å forklare dette. Du er ikke den første eller siste til å oppleve dette. Sånn er det bare. Når skuta er på sjøen er problemet borte. Hvis ikke er det noe feil.............. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Det enkleste er kanskje å holde all strøm inni kabler. Dobbelisolerte følere/ elektronikk på motor. Bryte strøm fra batteri til motor når den stoppes. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jens_P Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Fortsatt skal landstrømjord kobles til motor ombord hvis ikke skilletrafo velges. Selv med topolet anlegg for 12V (24V) kan landstrøm forårsake korrosjon. Men generelt betraktet vil et topolet anlegg redusere faren for korrosjon p.g.a. 12V på avveie. 12V og korrosjon er noe annet enn det trådstarter opplevde. Innlegget til taunus setter fokus på et komplekst område. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Vestkystseiler Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Forskjellig jordpotensiale.. Slapp av , dette pleier å ordne seg når båten kommer på vannet.. Hvordan utjevnes potensialet naar baaten kommer paa vannet ? Dersom det utjevnes ved at det gaar stroem fra hekkaggregatet til vann, ville ikke jeg slappet saerlig mye av. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Slapp av , dette pleier å ordne seg når båten kommer på vannet.. Helt til brygga løsner fordi kjettingene er rustet bort og hekkaggregatene til alle nabobåtene ser sånn ut Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Helt til brygga løsner fordi kjettingene er rustet bort og hekkaggregatene til alle nabobåtene ser sånn ut Utrolig,,, men tror advarslen er høyst betinget, det er da ingen grunn til at du skal kjenne strøm når du tar på drevet, her er noe feil ! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Fortsatt skal landstrømjord kobles til motor ombord hvis ikke skilletrafo velges. Selv med topolet anlegg for 12V (24V) kan landstrøm forårsake korrosjon. Men generelt betraktet vil et topolet anlegg redusere faren for korrosjon p.g.a. 12V på avveie. 12V og korrosjon er noe annet enn det trådstarter opplevde. Innlegget til taunus setter fokus på et komplekst område. Dette er såpass mye feil her og hos taunus at jeg tror ikke at jeg vil være med i diskusjonen. Det blir som å slåss mot vindmøller. Innlegget til adeneo viser konsekvensen av en helt tilbakelent holdning. Dette er ikke bare noe som har skjedd 'i utlandet'. Jeg har sett det i Norge også, men ikke så ille. Det siste drevet jeg så halvt oppspist hadde fire måneder i sjøen. En annen Ting motoren Kad 300 har jo ikke noen anoder men et EL system har jeg forstått som skal hindre tæring, kan dette være noe?( Vet ikke hvordan det virker) Mulig at drevet, ikke motoren nødvendigvis, har s.k. katodisk beskyttelse med påtrykt spenning. Volvo bruker dette, og Mercruiser har det. Du kan si det slik at drevet plyndres for elektroner. Disse systemene som gir påtrykt spenning tilfører elektroner. Man kan tenke seg et 'teppe' av påførte elektroner som dekker flatene. Disse elektronene forsvinner- et eller annet sted. Vi er nede i mA-området. Om spenningssystemet skulle svikte, har også drevet montert anoder i sink eller aluminium som tar over. Funksjonen betinger at man ikke har alvorlige feil i båtens elektriske anlegg, 12- eller 220 V. Disse systemene er ikke av ny dato. Har blitt brukt noen 10-år på handelsfartøyer. Men kjemien når det gjelder disse (og for så vidt Hulda) er divergerende. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 (redigert) For å komme tilbake til båten som står på land. I båten kan alt være helt "på stell" med jordlederen fra land koblet til batteriminus og gods på motor og drev. Men jord på denne ledningen (og altså også på drevet), er ikke nødvendigvis det samme som "moder jord" på land som du står på med svette føtter i båthavnen. Så slår du en jernstang ned i fuktig bakke og måler mellom den og jord på kontakten i strømstolpen (eller altså like gjerne på drevet), kan det være ganske så mange volt der slik at en godt kan få støt mellom disse to jordpotensialene. Jordledningen i strømstolpen kan ha forbindelse til "moder jord" laaangt unna der du står dersom det ikke er et "jordspyd i nærheten" Redigert 26.April.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 (redigert) Vi snakker nok litt forbi hverandere Hulda. Jeg forsøker ikke å bagatellisere korrosjon p.g.a. strøm på avveie. Det jeg forsøker å si er at korrosjon grunnet feil i landstrømanlegg ombord ikke forsvinner om man har topolet likestrøm-anlegg. Om du ikke har skilletrafo så skal jo landstrømsjord kobles til metallet om bord. Og dermed er muligheten for skader som følge av feil hvor som helst på 230V-anlegget til stede. Som sagt før, skilletrafo er løsningen på dette. 12V er 12V og feil her kan også gjøre skade. Ingen tvil om det. Topolet anlegg som er i orden er det beste for å unngå dette. Tror vi er enige så langt. Så kommer det jeg ikke kan forklare, men vet eksisterer. Forskjeller i jordpotensiale og jordstrømmer som oppstår som følge av dette. Jeg har rett og slett ikke nok kunnskaper om dette. Som taunus skriver. Et komplekst område som selv erfarne elektrikere sliter med å forstå. Min erfaring går på data-kommunikasjon over kobberkabler. Jord og jord er ikke det samme. Og E-verksjord er definitvt ikke det samme som Tele-jord. Mye morsomheter her med støy på linjer og elektronikk som går i stykker p.g.a. strømmer som ikke skulle gått i jordleder. Mye moro med jord og jordfeil i det hele, f.eks. jordfeilbrytere som slår ut p.g.a. feil i kjøleskapet til naboen. Eller jordfeilbrytere som ikke slår ut fordi jordspyd står i sand og det har vært en lengre tid uten nedbør. Men dette har ikke noe båt å gjøre. Edit: Der rakk Lars H å poste. God beskrivelse av det jeg ikke klarer å sette ord på. Redigert 26.April.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Magne A. Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 For å komme tilbake til båten som står på land. I båten kan alt være helt "på stell" med jordlederen fra land koblet til batteriminus og gods på motor og drev. Men jord på denne ledningen (og altså også på drevet), er ikke nødvendigvis det samme som "moder jord" på land som du står på med svette føtter i båthavnen. Så slår du en jernstang ned i fuktig bakke og måler mellom den og jord på kontakten i strømstolpen (eller altså like gjerne på drevet), kan det være ganske så mange volt der slik at en godt kan få støt mellom disse to jordpotensialene. Jordledningen i strømstolpen kan ha forbindelse til "moder jord" laaangt unna der du står dersom det ikke er et "jordspyd i nærheten" Ok, med på dette,, og da vil en kunne tenke seg at det er mulig å få det til å gå en følbar strøm i kroppen dersom en tok på bart metall på drevet med ene hånda og i det "tenkte jordspydet i bakken" med den andre hånda, eller tom hvis en stod på bakken med bare føtter, noe jeg tviler på at er tilfelle - mener fortsatt at noe er feil her !? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Fortsatt skal landstrømjord kobles til motor ombord hvis ikke skilletrafo velges. Lenge siden jordings-diskusjoner nå, så eg har glemt all for og mot ! Finnes det noen link til forskrifter ? Det frister lite å skru opp kontakter for å leite opp jording, og legge kabel til maskinrom. De som produserer egen 220v ombord må nok tenke annerledes. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.