zooper Startet 24.April.2014 Link til dette innlegget Startet 24.April.2014 (redigert) Hei igjen, jeg har lest en god del advarsler mot å ha jolle i Daviter på en seilbåt i åpent farvann. Et argument som går igjen er at høy sjø og/eller krenging kan medføre at jolla fylles med vann, med katastrofale følger for jolle, daviter og/eller feste. Argumentet virker rimelig... kraften og tyngden fra flere hundre liter som slår inn over jolla vil få noe til å ryke. De fleste anbefaler derfor at jolla stues vekk eller lagres opp ned på dekk. Å bruke et fall for å få jolla opp på dekk virker greit nok i seg selv, om man har plass (båten min har et babystag som deler fordekket i to). Hadde jeg hatt plass ville jeg ikke vurdert Daviter. Å måtte pakke ned og stue vekk jolla ønsker jeg å unngå. Med alt styret det innebærer blir det fort en terskel for å ta jolla i bruk eller at man sjanser på at det går greit å enten slepe eller ha den i davitene når man egentlig ikke burde. Da vi har hund som må i land et par ganger om dagen så vil vi ikke at jollestyret skal være en terskel mot å legge oss på svai, osv, og dermed styre båtbruken vår. Å pakke ned/opp er derfor i beste fall kun en løsning for seilas hvor det er rimelig å forvente at det kan bli rufsete. Så, det mest attraktive ville vært om man kunne hatt jolla i Davitene under alle slags forhold. Spørsmålet er derfor om det finnes noen god måte å sikre jolla i Davitene på? Er det viktig å sikre jolla ekstra med feks jekkestropper for å forhindre gnisseskader, osv? Vil det å dekke jolla med en presenning løse problemet (med bunnpropp ute)? Hva med feks å ha jolla opp ned i Davitene? Går det an å få til på noen enkel måte, og vil det løse problemene? Hva er deres erfaringer og tanker? jeg har også vurdert snapdaviter og slepeaøternativet men kommet fram til at dette heller ikke duger for min del. Snapdaviter har jeg skjønt utgår fullstendig med de aller fleste joller på de aller fleste seilbåter, rett og slett fordi jolla vil ta nede i vannet ved krenging og medføre at noe enten ryker eller at det i beste fall bremser og/eller påvirker styring. Å måtte slepe virker heller ikke som noen god løsning da det fort kan medføre at jolla ender opp ned og at noe ryker som følge av dette, og i alle tilfeller at jolla kommer i veien både under seilas og i havn samt at jolla fungerer som en kraftig brems, osv, osv. Redigert 24.April.2014 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Daviter ala ILAS sine fungerer veldig godt også på seilbåt bare man får armene høyt nok over sjøen. Båten låses av armene, og man kan evt lage et trekk som hindrer fylling av sjø. Jeg hadde ikke vært redd å dra ut i kuling med de jeg monterte på min forrige båt. Skal finne noen bilder, har vist dem i andre tråder her på BP tidligere. Men skal man krysse hav er det uansett bedre å få den surret til dekk i sammenlagt tilstand. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 du finner noen bilder på denne siden. Når båten var oppreist satte jeg på remmer på tvers mot pushpit (omtrent slik man fortøyer en båt til kaia med spring og brest). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.