Raytano Startet 24.April.2014 Link til dette innlegget Startet 24.April.2014 Heisann Har en gammel Askeladden 3400 jeg nå skal oppgradere med ny motor. I den forbindelse tenkte jeg å skaffe en kartplotter,lanterner og kanskje en sigarettenner til mobillading . Grunnet liten båt er det upraktisk med flere batterier, og drømmesituasjonen er at samme batteri kan starte motor, lades fra motor og gi strøm til alt det andre. Er det bare å koble alt til samme batteri og håpe på det beste, eller må jeg ha separat forbruksbatteri, sikringsskap, bryterpanel osv..? Kan noen gi meg og andre som googler dette en kort innføring i hva som behøves for å legge inn enkel strøm i en strømløs båt? Sitér dette innlegget Link to post
Admiral Flåteløs Svart 24.April.2014 Link til dette innlegget Svart 24.April.2014 Uten å gi noen forelesning om batteriskader så vil jeg av praktiske hensyn anbefale å kjøre på med ett batteri. MEN kjøp deg en billig "booster". Den er kjekk å ha enten du har brukt opp batteriet eller du ønsker strøm på land siden de fleste har sigarettenneruttak. Det "korrekte" svaret er selvsagt å ha to batterier som begge har egne brytere og batteriseparator slik at begge lades når motoren er i gang men ikke tapper hverandre.Batterienes levetid er avhengig av type bruk og alder. Men for alle praktiske formål kan du sikkert leve med å bytte batteri litt oftere? Så lenge motoren er igang er det ikke et problem å bruke strøm, det er når du ligger stille du kan ende opp med tomt batteri. Det er da det er kjekt med en liten "booster". Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Gamlebåten min hadde et batteri. Var montert stereo, plotter og 12vuttak pluss start av motor og hadde aldri problemer med den. Så det går nok bra så lenge du bruker motoren iblant for lading..;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Raytano Svart 25.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 (redigert) I mitt tilfelle er det ikke behov for strøm når motoren ikke går. Vurderer en Mercury 30 hk, og denne kan uansett snorstartes ved tomt batteri. Hvis jeg har forstått det riktig så lader moderne påhengser startbatteriet via startkabelen. Strømmen som kommer fra motoren bør derfor være mer egnet til batterilading enn de gamle lanterne-uttakene som ga merkbar variasjon i strømstyrke avhengig av turtallet. Derfor tenker jeg at det burde funke å trekke en kabel fra startbatteriet til et lite bryterpanel båtbutikkene selger, som inneholder både sikringer og sigg-tenner. Så er det bare å koble kartplotter og lanterner rett på dette. Er det en mulig løsning, eller slettes minnet på kartplotteren når motoren starter? Redigert 25.April.2014 av Raytano (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Admiral Flåteløs Svart 25.April.2014 Link til dette innlegget Svart 25.April.2014 Ja det er en løsning de fleste småbåter har. :-) Det du imidlertid bør passe på er å ha tykk nok kabel fra batteriet til panelet. Det er bedre med for tykk enn for tynn... og siden det er likestrøm må du ha en helt annen dimensjon enn i huset. Også må du selvsagt ha en hovedsstrømsbryter. Når det gjelder minnet til kartplotteren bør den ikke slette minnet når motoren startes. De har ofte et flashminne som "husker" innstillingene selv om strømmen blir koplet helt ut. Jeg har sett noen som har et lite intert batteri for å huske innstillingene, og en som har en ekstra strømkabel som går rett på batteriet akkurat som stereoanlegg i bil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.