Jump to content

Johnson 1979 55Hk 2t 2 sylindret vill ikke starte?

Nightmare

Recommended Posts

Hei.

jeg er helt ny her på båtforumet. og håper jeg ikke legger inn denne forespørselen på feil sted. ?

iallefall. jeg har en Johnson 55hk 1979mod. denne vill ikke starte uten startgass!

altså jeg kan "chinne" på starteren i lengre perjoder (med pauser) men dette er jo ikke akkuratt snilt for starteren da den etterhvert blir ganske varm. noen ganger vill den tilslutt starte, først litt for så å gå litt lengre og lengre. (på tomgang)

men om jeg benytter Startgass starter denne da ganske så lett. må også da prøve dette 2-3 ganger før den går av seg selv på bensin.

det rare med det hele er at jeg har hatt ut forgassere gått over disse. og fant egentlig ikke noe rusk.

flotør virket til å fungere ok.

så vidt jeg kan se er det ingen mulighet for justering av forgassere. kunn 2 spjell. et til choke og gass.

byttet til Nye NGK B7hs-10 plugger.

Men når jeg har fått litt varme på motoren sviver denne bra. starter også lett. ??

jeg kan jo ikke fly under dekslet hver gang motor er kald. og spraye med startgass! ?

På forhånd takk :)

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54527/1398467681.jpg

Redigert av Nightmare (see edit history)

Er pluggene våte av bensin når den ikke vil starte, har du et tenningsproblem. Er de tørre har du et bensinproblem.

har du et tenningsproblem, så kan det være coil-tennkabler eller stift under svinghjul om det er. har du elektronisk tenning kan det være tenningsboksen. sjekk om det er gnist på pluggene når du kjinner starter. Skru ut plugg og hold pluggen mot jord på motor.

har du et bensinproblem, kan det være bensinpumpe eller slange fra tanken. Koble av slange ut fra bensinpumpe på motor og sjekk om det pumpes ut bensin mens du kjinner starter.

Du kan også ha fått vann i bensinen. Tøm tanken og skyll med sprit før du fyller opp igjen.

har du sjekket at choke fungerer? Se at spjeldet stenger når du gir choke...

Til slutt: Det kan og være at motoren er så slitt og har så dårlig kompresjon at den sliter. Da er det værre...

Redigert av jerognal (see edit history)

er det ikke prime start på disse - dvs at man f.eks trykker inn nøkkelen så sprøytes det inn ekstra bensin.

Dersom den ikke får den ekstra bensinen den skal ha ved start så vil den slite fælt med å få start.

Ellers gode innspill i innlegget over

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

kjempe flott. jeg skal prøve disse forslagene.

første tanken som slo meg var at det er så slitene stempelringer at de rett og slett ikke tetter 100% før den blir varemere. (tvinges i gang med startgass.)

men håper jo ikke at dette er tilfelle da. skal slenge ut noen bilder av hva som er på motoren nå.

er helt ny bensin på den. ca 2% olje. var lik i fjord også.. det står på kontroll boksen at om man trykker in nøkkelen så Choker den. men denne funksjonen fungerer ikke mere.. forige eier har bygd om div. så må manuelt bak på motoren for å skru på choke. men skjønner ikke helt hva Prime Start er.. ekstra bensin?.. hmm

prime start = at det på en eller annen måte sprøytes inn bensin i innsuget.

choke øker bensinmengden i forhold til luft ved å strøype inn lufttilførselen

kjøp eller få lånt en komptester , greit å ha det sjekket iallefall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Gnist ser bra ut. (mot blokka)

nye plugger.

Jeg har gått over det meste her nå. fant ut at den ene pluggen var helt tørr.

selv om jeg choket. choke spjellet lukker likt på begge forgassere. og ser ut til at det er i den lukkede posisjonen som det skal stå i ( ser riktig ut). den andre Pluggen var bitte litt våt med bensin, men nesten ikke noe.

så drenete jeg begge forgassere sjekket at bensinpumpe pumpet. og nå startet motoren.. ( da jeg drenerte den øverste forgasseren rant det bensin ned over munningen til nedre forgasser. da startet den med en gang.

jeg ser da på dette som et bensin problem. virker som om motoren ikke klarer å hente opp bensin under oppstart. for når den først har startet så går den fint. kan kjøre lengre turer på vannet. Så lenge jeg ikke venter mer en 15-20 min med å starte motoren igjen så starter den lett.

jeg ser også at bensinen kommer opp, under rusing på tomgang. ( ser bensinen kommer opp ved nålen, helt nøyaktig lik "sprut" på begge forgassere) dette ser jeg ikke i det hele tatt ved kald start..

noe galt med forgassere? en fjer eller noe som kan byttes ut. eller må jeg bytte dem? evt. lage et system som spruter litt bensin inn ved trykk av en knapp til kaldstart.?

... og i denne blæra er det noen enveisventiler som skal hindre bensinen i å renne tilbake på tanken. Om disse ventilene blir slitt, så vil motoren bruke lang tid på å få fram bensin.

Kan da lønne seg å bytte hele bensinslangen (kjøp da original - prøvde biltema sin men den holdt ikke mål)

Bytta "blæra" men var ikke svaret det heller.. meeen..

det er to typer Choke på denne har jeg nå skjønt. en jeg kan vippe over manuelt under dekslet ( som tydeligvis ikke er tilstrekkelig). og en "Elektrisk" choke. som drar til seg en metalhylse som igjen lukker choke spjellet yttligere. jeg har trodd at den manuelle var choken. men fant ut at den andre lukket spjellet yttligere ( satt ut av funksjon av forige eier.. ? ) Iallefall den startet uten hjelp i fra noe annet i stad. så skal sjekke igjenn i morgen :)

håper på at det er i orden nå. (krysser fingrene) la opp en strømkabel frem til en bryter ved styrekonsolen. (med sikkring og alt selvfølgelig) som jeg da kan svitsje over så spjellet lukkes seg. frem til den får opp litt bensin, så den starter.

kan jo ikke gå under motordekslet hver gang jeg skal kaldstarte den heller! :)

Tusen takk for alle innspill! :D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...