Smiley Startet 26.April.2014 Del på Facebook Startet 26.April.2014 I går ble rib`n solgt med motor, og jakten starter på ny motor til skjærgårdsjeepen som står klar. Jeg er på jakt etter motor i størrelsesorden 115 - 150 hk. Selv er jeg svak for 2-takt (E-Tec eller Optimax), men har også fått argumentasjon som tilsier at 4-takterne er vel så slitesterke. Jeg har lagt min øvre prisgrense på 80.000,- for "ny" motor. Båten er 18 fot og veier ca.550kg alene. Hva mener Baatplassen? 2-takt eller 4-takt? Hvilket merke bør jeg satse på. Hva er lite gangtimer på en outboard, og hva er mye? Gode råd mottas med takk!!! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Teerex Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) 4 timer er lite, 1000 timer er mye. For å si det veldig forenklet. 100-200 timer er forsåvidt også lite. Det er gjerne bedre at motoren har vært brukt jevnlig enn at den har "stått seg ihjel" i årevis. Kommer jo an på hvor godt den er konservert. Forøvrig ligger det jo et stort antall tråder her på forumet som omhandler det du spør om. 2/4-takt og merke.. da er diskusjonen i gang Redigert 26.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Brig'en Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Anbefaler deg å følge hjertet, for her inne blir det mer anspent enn på Krim halvøya rundt 2 eller 4 takt spørsmålet :) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Jeg vet....., og hadde egentlig bestemt meg for at jeg foretrekker de to to-taktmodellene fremfor disse nymotens firtakterne. Men så hadde jeg da en herremann på besøk i går som hørtes ut som han hadde peiling, og som trakk frem all verdens momenter jeg selv ikke har peiling på (sylinderbalanse m.m.) Men det jeg egentlig er mest opptatt av akkurat nå er gangtimer. Ser at noen ligger på 2-300 som ikke høres avskrekkende mens andre oppgir 8-900 som jeg syntes begynner å høres mye ut, men er det det? Ja, fabrikat og 2- / 4takt vet jeg det er mye tråder om, og har lest de opp og i mente, Dog føler jeg meg like dum..... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Teerex Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 2-takt modellene er jo egentlig mere avansert enn 4-takterne.. siden det ikke har skjedd så veldig mye på 4-takts fronten annet enn at bilteknologi er overført til påhengsmotorer. E-tec derimot er jo absolutt noe som de forsket og utviklet lenge på før sluttresultatet var klart, og ble en revolusjon i 2-takts verdenen for 10 år siden, etter at Tohatsu og Mercury hadde lykkes med Optimax/Orbital teknologien på slutten av 90-tallet. Konklusjonen er egentlig at stort sett uansett hva du velger så er sannsynligheten større for at du blir fornøyd enn misfornøyd. Forøvrig er det jo nok av tester og erfaringer å lese på nett. Jeg og mange andre har hatt både E-tec og 4-takt, og har også vært med i båt med Optimax. Det meste funker helt greit så det er egentlig bare nyanser som skiller, i praktisk bruk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 hva slags bruk vil det hovedsaklig bli? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 Bruken kan nok beskrives som 80% familietur og 20% vannlek med bananbåt/vannski/wakeboard. Men... som nevnt i starten av tråden så er lyd /lukt av 2t ikke avskrekkende, og dermed et "ikketema" . I denne vekt- / kraftklassen så tror jeg nok også at de fleste motorteknikker har kraft nok til å tilfredstille oss. Praktiske / tekniske råd er derimot svært vektleggende! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Teerex Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) Lyd og lukt av moderne 2-takterer kan naturligvis ikke sammenlignes med oldtids 2-takterne. Så det blir iallefall et ikketema i din sammenheng. Som nevnt før så er det egentlig bare nyanser som er forskjeller, i forhold til hvordan de fleste vil oppleve motorene under vanlig bruk. Kun om man planlegger å rusle timesvis på tomgang eller under planingsfart vil en 4-takter være mest fordelaktig støymessig (men ikke forbruksmessig, E-tec er vel den mest sparsomme motor på lave turtall). Mine favoritter er vel kanskje E-tec 150 og Mercury F150 (4-takter). Sistnevnte er jo testvinner. Redigert 26.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 tror også du vil være godt tjent med begge teknologier. Og tror 115 hk kan klare seg godt - min 19 yamarin med tørrvekt på 770kg gjør 35-36 knop på fullt med Yamaha F115, så en 115 burde klare å dytte 18 fot 550kg opp i grei fart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 Gamlebåten min var 19 fot og 570 kg. Hadde en 130 hk totakt Yamaha på den. Knall motor og den akselererte som en kule helt til 40 knop. Tørst var den.. Men tipper 115 hk er mer enn nok, men kanskje en suzuki df140 hadde vært noe? Jeg har en nå og er fornøyd. Gått 370 timer ca.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) La først nå merke til at trådstarter hadde budsjett på 80k. Men da har jeg funnet den rette motoren her da. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=47318607&searchclickthrough=true Den har samme 2-takts teknologi som Mercury Optimax, men er rekkefirer i motsetning til 3 sylindret. Dette er en kraftig plugg som gir god toppfart. Denne er jo kanskje et enda bedre kjøp, men veier jo litt mere http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=47813048&searchclickthrough=true Hvorfor den ikke er solgt er en gåte.. Dårlig med timeinfo på begge men virker jo som de er lite brukt Denne er jo praktisk talt ny, men bare 90 hk. Men Lundins Marin kan omprogrammere den til ca 110 hk. Er jo samme basismotor som Optimax 115 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45717419&searchclickthrough=true Men denne er jo fabrikkny og bare noen tusenlapper mere http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46339951&searchclickthrough=true Denne er jo dessverre solgt, men er vel den kraftigste 115 hk på markedet (2,4 liters motor) og Lundins Marin kan tune den opp til 135 hk såvidt jeg vet. Det er jo samme basismotor som 135 og 150 (men 150 har VTEC) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46792975&folderId=2176357 Han som fikk den gjorde vel et av tidenes kupp. Men den er kanskje i tyngste laget for Scand 550 ? Redigert 26.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Smiley Svart 26.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2014 (redigert) Takk til Teerex som har gjort en fantastisk research-jobb! De to første har jeg allerede tatt kontakt med! Jeg føler at du skjønner litt hvordan jeg tenker. I tillegg har jeg fått svar fra denne som gså kan virke lovende! Ligger akkurat innenfor budsjett med frakt. Ellers så er båten en Sand 550CC (ikke Scand) Redigert 26.April.2014 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Teerex Svart 26.April.2014 Del på Facebook Svart 26.April.2014 ja jeg så den optimaxen også men tenkte at 400 timer på en 2-takter kanskje er mye når det finnes alternativer med mye lavere timetall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øien 530F Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 Hiver meg på denne tråden. Jeg vurderer og kjøpe en Øien 530F 2011 mod, med Yamaha F40 FETL på speilet. Eneste haken i mine øyne her er at denne har gått som utleiebåt, og følgelig er timetallet kommet opp i 766 timer, på 3 år. Alt av servicer er fulgt, reg,reim skiftet i september i fjor. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 (redigert) 40 hk? det var da lite ? Den må jo gå på full gass hele tiden Men ser at 40 hk faktisk er max motor så da er det jo et ganske flatt skrog uten veldig gode sjøegenskaper i bølger. Og er det noe vi har her i Troms så er det nettopp bølger. Så det er ikke en båt som ville ha passet mine behov iallefall. Men har man litt god tid og tålmodighet så er jo alt mulig. Men at det ellers er en stødig båt kan ingen komme fra. Men den er jo bygd på enkleste gammeldagse måte uten innerliner, og den er jo da neppe selvlensende. Noe som jeg mener er et must. Redigert 27.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bella580C Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 Får en bestilt en slik aleminiumsplate bak på akterspeilet noen plass ? Er det behov for det på min motor ? har løftet motot opp ett hakk i helga, ca 3,5 cm over bunn som er riktig ifølge produsent Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Smiley Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Har nå også fått kontakt med selgeren av Tohatsuen. Da skjønner jeg det sånn at det ikke er noen grunn til overse denne med tanke på kvalitet / kraft? Hvordan er mulighetene for å få denne oppjustert? 400 timer er altså litt mye på en totakter om jeg forsto rett? Tohatsuen har ikke timeteller, men har vært sommerkjørt i 4 sesonger. Jeg får forsøke å få ut av selger hva slags bruk det har vært; utleie-, yrke- eller fritidsbruk. Det var i alle fall en veldig pen motor etter min mening. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Teerex Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 (redigert) Vet ikke om det er noen mulighet for oppjustering på Tohatsu TLDI 115 men går jo an å kontakte Lundins Marin. Men de har vel bare til Mercury Optimax vil jeg tro. Men TLDI 115 har jo større sylindervolum enn Optimax 115 f.eks., som også finnes i 125 hk utgave men da er det en del fysisk som er anderledes. Mulig at en forhandler kan lese av timetallet på Tohatsuen via dataport, de fleste moderne motorer har jo innebygget datalogging i motorstyringa. Hadde en E-tec 50 en gang, og lastet ned gratis PC-program og bestilte kabel på ebay, og kunne lese av alle historiske motordata og parametre på laptopen. Har vel noe grunnlag for å si at 400 timer er (for) mye på akkurat den optimaxen. Hvis den er pent kjørt og hverken overbelastet eller kjørt på max hele tiden så har den sikkert mye levetid igjen. Men er jo vanskelig å fastslå tilstanden uten grundige undersøkelser som ikke er så lett å få til i en fei. Jeg ringte for å bestille en ny TLDI 115 på overligger/kampanjepris i 2010 men da var akkurat den siste mottorn solgt et par timer tidligere. Tror prisen var 90.000 som var et kupp. Så det ble nesten ny Honda 90 isteden, men sparte jo 20.000 kroner i det minste. Men mista jo samtidig muligheten til å passere 40 knop lett. Siden den Tohatsuen ble kjøpt som 2009 modell i 2010 så er den kanskje kjøpt på samme kampanjen som jeg gikk glipp av. Kanskje det er den motoren jeg gikk glipp av Redigert 27.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Smiley Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Fant diverse duppe-ditter på nett til å tune Tohatsu, effektøkning er da 17% blir det oppgitt. Mercuryen har vært brukt til rent fritidsbruk av to eiere, Tohatsuen har hatt en eier og blitt brukt på oppsynsbåt på Frøya kjørt kun av eier. Forøker fortsatt å kartlegge hvor me gangtimer et slikt oppsyn genererer. Jeg vet ikke hva slags oppsyn det dreier seg om, men selger driver innen havfiskebransjen... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Teerex Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 (redigert) Nei og nei.. magnum tuning må du holde deg langt unna. Det er noe "hjemmesnekrede" universalgreier som ikke har vært testa i praksis eller noenting. Skrekk og gru på en båtmotor Men kanskje greit å teste på en moped eller andre billige landgående farkoster. Lundins er vel bortimot enerådende i verden på denne typen omprogrammering av påhengsmotorer. Bare si at den tohatsuen var jo en overligger på kampanjepris i 2010 og at du må få den billigere Det er jo fullt mulig at tohatsuen også er kjørt 400 timer. 100 timer på en lang sommer er jo ikke så mye med aktiv bruk. Redigert 27.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Smiley Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Ja ser nå at begge boksene er levert av "Magnum". Vel, sannsynligvis klarer jeg meg utmerket uten effekt-økning også! Aner jeg at Teerex kjenner litt til den aktuelle motoren.....? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Teerex Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 (redigert) Nei jeg kjenner nok ikke til den motoren på den måten, har ingen kjente på Frøya Men som jeg skrev på foregående side: "Det er jo fullt mulig at tohatsuen også er kjørt 400 timer. 100 timer på en lang sommer er jo ikke så mye med aktiv bruk." Men forøvrig bare å sende epost til info@lundinsmarin.se og spørre om de kan omprogrammere/optimalisere Tohatsu TLDI 115. Redigert 27.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Smiley Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Regner med at jeg kan få litt mer ut av selger nå. Som du sier er 400 timer ikke mye ved litt aktivt bruk. Faktisk under 1 time pr. arbeidsdag i sommerhalvåret (1t x 5dgr x 24 uker x 4 år = 480 timer) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Var nok som jeg fryktet med Tohatsuen; Den hadde ikke gått så mye.... opptil 8 timers tur 4 ganger i måneden samt litt sporadisk. Med andre ord 8t x 4 x 6 mnd x 4år blir faktisk rett under 800 gangtimer.... Det blir overraskende mye timer av det! Dobbelt så mye som Optimax`n. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Teerex Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 Hmm ja motorer som er brukt i næring og slikt er noe helt annet enn vanlig beskjeden fritidsbruk. Hvis den har vært på service hos forhandler så ville jeg jo anta at de har en oversikt over timetall hvis dette blir lagret i motorstyringa, som jeg vil anta. Og dermed nådde jeg 5000 innlegg.. da er det bare å legge inn årene og ta det med ro Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.