Jump to content

Kjøpe brukt påhenger,hva med gangtimer osv.?


Smiley

Recommended Posts

Nå nei du Teerex, trenger ikke legge inn noen årer her. Enda.

Virker som du har litt vettugt og komme med, så jeg spør direkte....Yamaha F40 som er gått 766 timer på 3 år, fulgt alle servicer, skiftet reg.reim i sept. i fjor, er det noe og satse på?

Den kommer på langt nær å bli brukt på samme måte om jeg kjøper den, kanskje 30-40 timer i året.

Link to post

Det er jo ikke slik at motoren trenger å være utslitt etter 3 år med 255 timer i året så lenge servicene er gjort etter boka.

Og antar at prisnivået er så pass lavt at det ikke er noen langsiktig risiko uansett.

Selv om den har gått som utleiebåt er det jo begrenset hvor mye dårlig behandling en slik motor kan få.

Hvis den starter lett og høres grei ut og og funker som den skal så vil den nok vare i mange år til.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tja er egentlig litt skeptisk til alt fra Evinrude som det ikke står E-tec på, men denne er jo såpass ny at mye av E-tec kvaliteten skulle kunne være på plass fra BRP.

Dette er vel 3. generasjon DI etter de mere problematiske Ficht og RAM DI-motorene.

Og det er vel siste eller nest siste årgang DI før E-tec fikk flere modeller som tok over for DI. De første E-tec motorene kom jo i 2004.

Men det er jo en V6 og ingen lettvekter da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da har jeg hatt kontakt med herremannen som skal selge Evenrude 135 DI.


Han forteller at motoren er totaloverhalt med nye råder, veiv, simringer , stempler osv. etter varmgang. Varmgang som er blitt varslet men oversett av tidligere eier. Her er altså en overhaling det det er.... Etter jobben er motoren startet opp, justert og satt i innkjøringsmodus. Han beskriver seg selv som svært erfaren med denne typen jobber etter 40 år med denslags. Det er selvfølgelig vanskelig å gi noen råd uten å kjenne til mekanikeren, men regner med at noen får en magefølelse i alle fall. Rent prsonlig fikk jeg et godt inntrykk over telefon.


Vil det være risikosport å kjøpe denne motoren, eller er det grunn til å tro at den nå er "god som ny"? Vekta synes jeg egentilig ikke var så gal: ca. 180kg.


AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg hadde kanskje pruta litt... motoren er tross alt snart 10 år gammel.

Men klart, er motoren virkelig helt strøken så kan man vel ikke forvente så mye avslag inntil at motoren evt. viser seg tungsolgt.

Vet ikke hvor lenge annonsen har stått.

Men det står jo litt mere på nettet om disse http://www.walleyecentral.com/forums/showthread.php?t=97522

En fordel er forsåvidt at det er tatt relativt lite effekt ut av 135 siden det er samme motor som 150 og 175 hk.

Lundins Marin kan jo omprogrammere E-tec 150 til ca 200 hk, så om det samme gjelder den eldre generasjonen vet jeg ikke. Men er vel tvilsomt at de har forsket noe på det.

 

Her en tråd fra 2005 faktisk http://continuouswave.com/ubb/Forum1/HTML/010707.html

Det står at vekta er 194 kg som stemmer bedre med vekta av dagens E-tec V6 2,6 liter som veier det samme.

F.eks. Suzuki DF140 er altså lettere, men de tar jo ut opptil 200 hk av E-tec motoren da.

 

Her er delekatalog :smiley:http://www.volgaparts.ru/catalogs/johnson/parts/2005_model_year/5006033s.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, jeg har lest den tråden. Selger mener at 2005 DI modellen praktisk talt er en e-tec oppbygningsmessig, og at det var de eldre FICHT-modellene som har et "fortjent" dårlig rykte.

 

Men det er altså slik å forstå at selv om den er totaloverhalt så trenger ikke det nødvenigvis bety at dette er skummelt?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

når man vet grunnen til havariet så er det også lettere å unngå neste gang :smiley:

 

jeg er mer skeptisk til motorer som er overhalt / byttet på lav km / timetall, uten forklaring. Da vil man jo gå rundt å lure på hva det var og når det evt skjer igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Se oppdatert innlegg over.

Etter at BRP overtok produksjonen i 2002/2003 så ble vel kvaliteten bedre etter som har lest i div. forum.

Så motorer fra før dette må man iallefall unngå.

 

Helt identisk med E-tec er den nok ikke. Tror nok både materialvalg, injektorer osv. er forskjellig.

De skrøt jo bl.a av at E-tec har en helt ny type materiale/belegg på stemplene, utviklet i samarbeid med NASA.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Han sa nok ikke helt identisk, men mente nok mer teknisk sett. Jeg husker heller ikke nøyaktig vekta han oppga, men nevnte at denne var lettere enn 90" V6, mener bestemt han var på 180kg-tallet.

Han nølte overhode ikke med å oppgi hvorfor jobben var gjort, jeg hadde også vært mer skeptisk om det hadde kommet en mere "for sikkerhets skyld" forklaring....

 

Skal også forsikre meg om at han også stiller opp dersom jeg møter på problemer med motoren. Moss er jo bare en liten kjøretur fra Drammen/Hurum....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Men i den forumdebatten i linken lengre opp står det 427 pund for som blir 194 kg. Har ikke hørt om noen V6 outboard fra nyere tid med særlig lavere vekt enn det.

E-tec 115/130 V4 veier vel 177 kg men har jo nesten en liter mindre sylindervolum og færre injektorer og duppeditter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er sikkert riktig det, mulig jeg hørte feil på telefonen også. Det har egentlig minimal betydning. Eventuell mulighet til effektøkning senere derimot er ingen ulempe. Ganske voldsomt sylindervolum ja, regner med at denne er ganske sterk fra bunnen.

Bruktkjøp er jo alltid et sjangsespill så hvorfor ikke bare gå for denne.... især om jeg får mannen til å garantere evt. oppfølging ved problemer.

 

Begynner så smått å glede meg til montering av lift og motor! :yesnod:

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Ja og blir du fornøyd kan du selge den rimelig til meg senere, min 18-foter er godkjent for 140 hk :smiley:

 

Men egentlig passer det best med litt lettere motorer, så drømmemotoren er kanskje den nye DF115A med lean burn.

Sterk 2,044 liters 4-takter stort sett identisk med DF140A (foruten toppeffekten da) men billigere i innkjøp og forsikring og Lundins Marin kan fikse mere hester om ønskelig.

Vekt 182 kg http://www.dyrkornfritid.no/produkter/motorer/suzuki/suzuki-df115a.aspx

 

Evt. nye Yamaha F115B som er sterkere (1,832 liter) og lettere enn forgjengeren med kun 171 kg http://www.yamaha-motor.ca/products/details.php?model=4472&group=OB&catId=30#fb

 

Større sylindervolum og lavere vekt enn forgjengeren. Sprekere enn noen gang!

Dette gjelder begge motorene og høres ut som musikk i ørene :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

:yesnod::yesnod::yesnod:

Takk for den moralske støtten Teerex! Trengte den for i det hele tatt å være i stand til å ta en avgjørelse tror jeg!!

 

Hadde nok ikke sagt nei takk til noen av de der jeg heller tror jeg. Hadde vært en drøm å kunne kostet på seg noe nytt.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

En Johnson Oceanrunner altså ? Visste ikke at de også hadde Ficht men det stemmer kanskje det ja.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...