Lars H. Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Følg litt med på ladespenningen. 13,8V trenger ikke å være feil i dette tilfellet. Du har jo kjørt mye uten lading, så batteriene er nok godt nedtappet. Det skulle ikke forundre meg om spenningen stiger til over 14V når batteriene begynner å bli fulladet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Kjølerør klarer ikke å bli så varm at den smelter isoleringen. Kabelen ser ut som om det ha vært kortslutning på den og at den derfor har smeltet. Hvilken dynamo har du nå og hvor vær denne kabelen tilkoblet? Nei. Normalt sett så. Men en slange hoppet av her for litt siden så den koka. Regner med at det kan ha skjedd noe i den forbindelsen. Eller om den har vært i nærheten av eksosmanifolden. Så har den vel smeltet å kommet nær gods så har alt smeltet. Min teori. Ja vi får håpe den den tar seg opp igjen. Men har ikke blitt noe tommere for strøm nå enn ellers, men får håpe det er det som er greia :) Det er en NAB 900 14v 70A Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Joerg Becker Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Kan diskuteres. Smelter kabelen pga. utvendig varme da smelter den vanligvis ikke komplett rund.Isolasjonen pleier heller ikke å forbrenne til sort kull, som kan sees på begge ender av den åpne delen. Og hvor er resten blitt av? Dette er en universaldynamo, Lucas Type. Husker jeg riktig da finnes det B+, B-, D+ som 5mm bolt for ringsko, og flatkontakt som er W. Siden den der kabelen er så tynn at den ikke kan være B- (I hope so...) går jeg ut i fra at den bør være D+ som kommer fra tenningslås. Er den blitt kortsluttet mot gods da er det mulig at det ble skade på D+ diodene, som kunne forklare at du ser redusert ladespenning.Lå den opprinnelig "direkte" (til batterispenning?), som jeg mener du har nevnt et stedt, da klarer en slik kortslutning fint å brenne opp kabelen slik vi ser det på bildet. Første sjekk kan du gjøre selv. D+ er betegnet på bakside.Så trenger du bare å starte motoren slik at dynamoen begynner å lade.Så fjerner du D+ kabelen mens dynamoen går. (D+ (!!), men verken B+ eller B-.Vær forsiktig at verken kabel eller verktøy kan kortslutte noe.Er det trang bak da er det bedre hvis man lager en skjøt først, slik at man kan åpne skjøtet med trygg avstand til gods.) Slutter den å lade da er antakeligvis D+ diodene blitt ødelagt pga. kortslutningen. Lader den videre (nå først uansett spenning) da er i hvert fall noen av D+ diodene fortsatt aktiv. Med det blir det dessverre ikke synlig om denne broen ble delvis skadet. Men ser du tydelige spenningsforskjell mens du kobler D+ inn og ut ved lav turtall da har du allerede en grunn for å gi dynamoen bort slik at den testes på benk. Dessuten pleier disse regulatorene å ha setpoint enten på 14,4V (som gjerne blir 14,5V på den) eller 14,7V. 13,8V ville bare være riktig hvis batteriene er lav, som LarsH sa,eller hvis ladestrømmen går via skille-diode med spenningsfall (14,4V minus "diode-normale" 0,6V) og du måler bak den. Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ChrPus Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Det var mye greier, men godt beskrevet :) jeg skal se om jeg får gjort disse testene neste gang jeg ska ned i båten :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.