Jump to content

Er en firetakter for tung for Flipper 510


JePeKj

Recommended Posts

hva slags 50hk?

 

vekta på gamle 50hk var gjerne rundt 85-90kg avhengig av modell om om det var powertrim

 

Usikker på hva som er letteste 4T 50 for øyeblikket (Honda eller Suzuki?) , mener de er under 100kg. Yamaha F50 mener jeg å huske veier 108kg. Styrkemessig tror jeg det går helt fint, men båten kan muligens føles litt tyngre i sessen med 20-30kg ekstra helt bakerst. Kan avhjelpes endel med trimflaps eller smart tabs

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Honda BF50 er nok den letteste av 50-hesterne.

Forgasserversjonen veier 90-95 kg og de nyere med injection etter 2009 er vel et par kg tyngre tror jeg.

 

Her en 2010 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=47890536&searchclickthrough=true

 

Ser ut som de har lagt på seg litt, 102 kg står det her http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46409611&searchclickthrough=true

 

Men her står det 97 kg for lang stamme (under specifications) som nok er det korrekte http://m.marine.honda.com/outboards/motor-detail/BF50

 

Jeg hadde en -97 og den veide 95 kg såvidt jeg husker.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mange 50-hestere er nedtunede 60-hestere. Derfor den høye vekta. Og de er 4-syl.

Men Honda 50 derimot er en "opptunet" 40-hester 3-syl.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mange 50-hestere er nedtunede 60-hestere. Derfor den høye vekta. Og de er 4-syl.

Men Honda 50 derimot er en "opptunet" 40-hester 3-syl.

 

Ja Mercuryen er vel lik for 40, 50 og 60HK.

 

Jeg kjøpte et motortrekk til denne uten å sjekke målene. Skulle funke opp til 70HK og det var ikke mulig å få det på. Måtte opp på det til maks 150HK. Det gikk på... :-)

Link to post

Mercury F40 er nok en mindre motor, samme som F30.

Men har man en F50 kan den jo relativt enkelt bli 60 hk http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47825092

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 år senere...

Se her ja! Et emne som EG har startet for 5 år siden og glemt. Men fasit er i allefall at styrkemessig er det tilsynelatende ingen problemer, men effektmessig blir det alt for sløvt. Båten går 26knop med lett gammel 50HK (2cyl) og 21-22 med moderne 50hk. Den mistet fullstendig aksen også (tung Mercury) Men no installerer eg en like tung 90hk 2T 4cyl så da får vi se :) 

Link to post
JePeKj skrev 23 minutter siden:

31knop? GPS målt? Trur faktisk at det var noe feil med min motor. Men den er uansett historie. Som sagt er det 90hk2t som skal prøves no. DÅ bør eg kanskje bikke 35 då? 

Har du løs tank? eller installert fast tank? 

Gps på mobil! Kan sikkert være litt feil. Har løs 30l tank bak i båten ihvertfall. Du burde vell klare å bikke 35 knop med 90hk ihvertfall! 

Link to post
JePeKj skrev On 27.4.2014 at 13.12:

Har en Flipper 510 fra 1983 som er godkjent for motor opp til 55 hk. Har en gammel 50hk motor idag men vurderer å bytte til en nyere 50hk firetakter. Men firtakteren er vel mykje tyngre? Må eg til med forsterkninger?

Har samme utfordringen på Fordgrynt - vil gjerne bytte til en moderne 4-takter  - men der er vetkten jeg ser på som en utfordring. Min konklusjon fåreløpig er at det beste er å heholde den gode. gamle totakteren fra Evinrude - de motorene bråker og bruker mye bensin og olje . men de overlever en atombombe, og varer i tusen år. Så kanskje det beste valget er å holde seg til den gode gamle totakteren, tross alt ? Jeg tror det.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
6 minutes ago, fjordgrynt said:

Har samme utfordringen på Fordgrynt - vil gjerne bytte til en moderne 4-takter  - men der er vetkten jeg ser på som en utfordring. Min konklusjon fåreløpig er at det beste er å heholde den gode. gamle totakteren fra Evinrude - de motorene bråker og bruker mye bensin og olje . men de overlever en atombombe, og varer i tusen år. Så kanskje det beste valget er å holde seg til den gode gamle totakteren, tross alt ?

Hadde en Evinrude 50HK den beste motoren jeg har hatt, men som du sier bråkte veldig og brukte mye bensin! hadde autolube så den brukte ikke mye totaktsolje!  skifta girolje og kjørte den i ferskvann samt fog & oil, det var stort sett servicen!! starta på første kneppet hver gang! den veide jo bare 85kg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
JePeKj skrev for 5 timer siden:

Se her ja! Et emne som EG har startet for 5 år siden og glemt. Men fasit er i allefall at styrkemessig er det tilsynelatende ingen problemer, men effektmessig blir det alt for sløvt. Båten går 26knop med lett gammel 50HK (2cyl) og 21-22 med moderne 50hk. Den mistet fullstendig aksen også (tung Mercury) Men no installerer eg en like tung 90hk 2T 4cyl så da får vi se :) 

Det er også noe å vurdere. Fjordgrynt går lett opp til 28 knop med den gamle 60-hesters bråkebøttta  fra Evinrude - den motoren sluker en helt utrolig mengde bensin og olje - og det er ikke så bra -men det er jo øitt kultt også

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...