Jump to content

Yamarin 64/68dc, 30 eller 50m tau på ankervinsj?

trainman

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Yamarin 68dc med en Ilas ankervinsj, standard montert i dreggluke akter på styrbord side. Hadde bestilt 50m dreggtau, men fikk levert med 30m. Leverandøren opplyste at de leverte med 30m fordi de hadde fått noen klager på at lenger tau "vaser" seg, noe jeg aksepterte. Opplever imidlertid at 30m tau er snaut for mitt bruk og lurer på å kjøpe ett nytt 50m tau. Noen som har erfaringer med bruk av 50 m tau på aktervinsj på denne båttypen?

Det er alltids en viss fare for at lange tau vaser seg. Min båt (samme størrelse) er levert med en støpt kasse til dreggtauet. Tauet har fritt fall på en halv meter. Jeg vil aldri finne på å bruke lenger tau enn 30m. Da vil kassa "renne over" og tauet vil ligge å slenge på dørken under motoren (har innenbords).

Se øverst på bildet:

bilde

Nå skal det sies at stuverommet for dreggtauet er svært grunt på 63/64dc. Jeg kan lett se for meg at det vil kunne vase seg:

bilde

TIl syvende og sist er det deg og ditt bruk som bestemmer. Har du behov for 50m tau for å kunne ankre forsvarlig der du ferdes, så er svaret gitt. Dersom du går for 50m tau, ville jeg hatt luka til stuverommet åpen og vært ekstra årvåken under utslipp og innhaling av dreggen.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...