Jump to content

Plastglass frå Biltema


Burgermeister

Recommended Posts

Akryl er ripefast. Benyttes bla. i klokkeglass

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

SAN er nok ikke akryl.. Har selv kjøpt en slik plate fra BT som jeg tenker bruke til innramming av et kart for bruk til pynt på hytta.. men har ikke kommet lengre enn at platen er innkjøpt ..

 

SAN is similar in use to polystyrene. Like polystyrene itself, it is optically transparent and brittle in mechanical behavior. The copolymer has a glass transition temperature greater than 100°C owing to the acrylonitrile units in the chain, thus making the material resistant to boiling water. Uses include food containers, kitchenware, computer products, packaging material, battery cases and plastic optical fibers. It is structurally related to ABS plastic, where polybutadiene is colpolymerised with SAN to give a much tougher material. The rubber chains form separate phases which are 10-20 micrometers in diameter. When the product is stressed, crazing from the particles helps to increase the strength of the polymer. The method of rubber toughening has been used to strengthen other polymers such as PMMA and nylon.

 

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den er ikke noe dårligere enn annet akrylglass. Men ville vurdert å bruke lexan til vindskjerm da jeg synes det kommer veldig lett riper i akryl.

Jeg trodde det var omvendt(?). Lexan er seigt og sterkt men får lett riper.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Polycarbonat (f.eks. Lexan) får lettere riper enn akryl. En annen ting å tenke på er at polycarbonat gulner over tid. Det er ikke UV-bestandig.

 

 

Det stemmer nok hvis man leser de kjemiske databladene. Ren PC gulner etterhvert. Kvaliteter som er beregnet for bruk bla. som vindusglass er derfor drasjert med PMMA (Acryl) og har derfor tilnærmet de samme UV-egenskapene som Acrryl. En annen ting å tenke på er at PC, som jo har høyere slagstyrke enn PMMA, lett sprekker i kontakt med visse kjemikalier.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar

 

Ordna visst seg sjølv. Hadde lagt inn ei bestilling med Plastkompaniet som dukka opp fortare enn svint! Kjempeservice med andre ord :)

Denne plata er på 3 kvadratmeter. Har til maaange vindskjermar :giggle: Var ikkje mindre enn 30 års garanti, sikkert kjempebra :thumbsup:

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er riktig. Polycarbonat (f.eks. Lexan) får lettere riper enn akryl. En annen ting å tenke på er at polycarbonat gulner over tid. Det er ikke UV-bestandig.

 

http://www.hydrosight.com/acrylic-vs-polycarbonate-a-quantitative-and-qualitative-comparison/

Da har jeg misforstått. Lexan er altså seigt og brukes derfor feks i sikkerhetsglass?

 

Uansett synes jeg bikltema sine plater får enkelt riper og ville ikke brukt de hvor det er fare for slik slitasje.

 

Men 30 års garanti? Holdt på med noe plexiglass i dag der det stod på beskyttelsesfolien at glasset var dokumentert 30 år uten gulning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...