Jump to content

Drevtilten sitter fast. Får den ikke lenger opp eller ned

Pksp

Recommended Posts

Hei! Håper noen kan komme med noen tips angående dette. Litt fortvila akkurat nå.

Var ute en tur ikveld og alt fungerte helt topp. Testet drevtilten såvidt før vi forlot brygga, tipp topp.

Men nå som vi la til på plassen, tenkte jeg å tilte opp drevet for å hindre tæring. Det gikk oppover, men stoppet opp med propellen fortsatt rett under vannlinja.. Forsøkte og tilte den ned igjen, ingen reaksjon. Forsøker da å tilte videre opp, men da skjer det ingenting hører kun en pumpe som går.

Tok å starta motoren, tilfelle det trengtes mtp trykk eller noe. Jeg har ikke peiling :confused: Det hjalp svært lite. Fortsatt samme problem. Så jeg tenker at da kan jeg like greit slå av motoren, men det ville den ikke!!?? :diving: Selvom tenningen var skrudd av, og jeg tok ut nøkkelen, så gikk motoren. Fikk dytta inn nøkkelen igjen og den slo seg av til slutt. Men jeg skjønner ikke hva det kan være? Sjekket sikringskapet og alt er helt og pent.

Noen tips om hva dette kan være?

Igjen, det går ikke lengre opp, det er ikke en påhenger som kan tiltes opp når det ikke er i bruk, drevet skal stå nede når du ikke bruker båten, og det skal kun trimmes i fart når du trenger det.

At drevet ikke går ned igjen skyldes sannsynligvis enten en elektrisk feil eller defekt trimpumpe.

Det kan være alt fra bryteren til sikringer, releer dårlig kontakt, børster på motoren og en hel haug med andre ting, det kan til og med være at du har kjørt det tomt for olje i beholderen, og at det nå kun suger luft.

Du kan forsøke å koble strøm rett på motoren til tilten for å se om den virker, og på den måten eliminere en del ting osv. men dersom du ikke aner hva du driver med er det kanskje greit å få noen andre til å gjøre det for deg.

Redigert av adeneo (see edit history)

Fullstendig klar over at det ikke er en påhenger. Men den skal da kunne komme seg ned igjen uansett. Nå er det ikke min erfaring / kompetanse på området som er tema, men hva som kan være problemet ;)

Jeg har en som har peiling som skal få sett på det, men det er alltid godt med flere tips og forslag til hva det kunne være. Det at den kan være kjørt tom for olje bør være lite sannsynlig da alt har nettopp blitt serva. Men jeg skal ikke skrinlegge det med det første. Hører jo pumpa går når jeg trykker oppover, men stille som graven nedover. Har gått over alle sikringen i skapet uten feil. Men det kan jo være sikringen et sted i motorrommet også kanskje? Krysser fingrene for at dette bare er en bagatell, men spesielt finurlig er det jo at tenningen ikke vil slå seg av etterpå. Vi får forhåpentligvis sjekket dette ikveld.

Takker så mye for tips (thumbsup)[emoji106]

Det er to releer i strømkretsen for trimstyring. Et rele for opp og et rele for ned. Sannsynligvis er rele for ned røket. Sjekk ved å koble om på de to releene. Kanskje du kun får ned trim etter skifte. Enkel diagniose.

Tenning - høres ut som tenningsbryteren er defekt. Det er lurt å finne ut av. På eldre systemer det mye strøm gjennom tenningsbryter. Nyere har kun styrestrøm til elektronikk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...