Jump to content

Fjernstarte Eberspächer Airtronic D5 samt regulering av temperatur


AndersH

Recommended Posts

Jeg har en Eberspacher Airtronic D5 i den nye seilbåten (Bavaria 42 Cruiser fra 2006). Der er det en regulator som ser slik ut:

 

bilde

 

Når jeg har den omtrent der den står på bildet slår den seg av og på og holder en noenlunde fornuftig temperatur, men det jeg reagerer på er at det er kun full av og full på. Den varierer ikke i effekt slik som den jeg hadde i gamlebåten (digitalt panel).

 

Stemmer det at dette panelet kun styrer varmeren helt av og helt på, at den ikke kan kjøres med varierende og redusert effekt?

 

Kan det evt. da settes inn et nytt slikt panel som jeg hadde i den gamle for å få den muligheten? Gir jo mye jevnere varme og lavere støynivå... Her er det jeg hadde i den gamle båten:

 

bilde

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Avbildet "miniregulator" skal hvis den er korrekt tilkoblet regulere varmer over 3 trinn. Ved oppstart går varmeren i trinn "Power" i ca 4 min. for så å gå til trinn "høy". Når temp. nærmer seg innstilt temp., vil varmer regulere ned til trinn "medium". Stiger temp. ytterligere går varmer til trinn "lav", for til slutt å gå til "regulert stopp" dersom temp. stiger enda mer. Når temp. faller, vil varmer starte opp igjen.

Jeg ville kontrollert tilkoblingen av "miniregulator" og romtemp. føler som sitter ved siden av denne. Vær spesiellt oppmerksom på grå og grå/rød leder på riktig plass.

Link to post

Takk for svar begge to!! :-)

 

Etter det første svaret har jeg bestilt meg en digitalregulator. Veldig greit å ha en konkret temperatur å forholde seg til, og så var den ikke så dyr heller... :-)

En annen ting. Har en GSM-Styringsvoks i båten og hadde tenkt å koble varmeren inn på den. Fins det to ledninger jeg kan kortslutte for å aktivere varmeren?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Et spørsmål før jeg kortslutter hele greien... På anvisningen står det at jeg skal koble gul på kontakt pin nr 2 og brun/grå på kontakt pin 3. På pluggen som allerede er i båten (som denne blir stukket inn i) er 2 og 3 koblet sammen med en kort stubbe ledning slik at både 2 og 3 på båtsiden av samme plugg blir ECU. Det betyr at om gul er lik 12v når varmeren skal starte vil ECU linken få 12v plus...

 

Kan dette være rett?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Jo, det var skjema og alt, men der stod det hvilken farge som skulle på hvilket nr i pluggen. Jeg koblet det opp i går og koblet farge til farge, og så bort fra nummereringen i pluggen. Funket som en kule!:-)

 

Funket også å koble gul til pluss for å starte varmeren "manuelt". Går den da bare på 100% siden modulatoren er "av"?

 

Takker veldig mye for hjelpen!!!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...