AndersH Startet 27.April.2014 Link til dette innlegget Startet 27.April.2014 Jeg har en Eberspacher Airtronic D5 i den nye seilbåten (Bavaria 42 Cruiser fra 2006). Der er det en regulator som ser slik ut: Når jeg har den omtrent der den står på bildet slår den seg av og på og holder en noenlunde fornuftig temperatur, men det jeg reagerer på er at det er kun full av og full på. Den varierer ikke i effekt slik som den jeg hadde i gamlebåten (digitalt panel). Stemmer det at dette panelet kun styrer varmeren helt av og helt på, at den ikke kan kjøres med varierende og redusert effekt? Kan det evt. da settes inn et nytt slikt panel som jeg hadde i den gamle for å få den muligheten? Gir jo mye jevnere varme og lavere støynivå... Her er det jeg hadde i den gamle båten: Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Ktveiten Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Hadde det samme panelet som du har i båten på en D4 airtronic fra 2001. Denne var sånn som du beskriver, av eller på. Monterte et slikt digitalt panel som avbildet her, og da regulerte varmeren seg i trinn opp og ned. Var bare å koble ledningene etter medfølgende manual :) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
I.M.S. Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Avbildet "miniregulator" skal hvis den er korrekt tilkoblet regulere varmer over 3 trinn. Ved oppstart går varmeren i trinn "Power" i ca 4 min. for så å gå til trinn "høy". Når temp. nærmer seg innstilt temp., vil varmer regulere ned til trinn "medium". Stiger temp. ytterligere går varmer til trinn "lav", for til slutt å gå til "regulert stopp" dersom temp. stiger enda mer. Når temp. faller, vil varmer starte opp igjen. Jeg ville kontrollert tilkoblingen av "miniregulator" og romtemp. føler som sitter ved siden av denne. Vær spesiellt oppmerksom på grå og grå/rød leder på riktig plass. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Takk for svar begge to!! :-) Etter det første svaret har jeg bestilt meg en digitalregulator. Veldig greit å ha en konkret temperatur å forholde seg til, og så var den ikke så dyr heller... :-) En annen ting. Har en GSM-Styringsvoks i båten og hadde tenkt å koble varmeren inn på den. Fins det to ledninger jeg kan kortslutte for å aktivere varmeren? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
I.M.S. Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) Den som selger deg 801 burde svart på dette. Monter et vekselrele, styrt av GSM-mottaker, som legger sammen rød og gul så går varmeren. Gul varmer på 30, gul 801 på 87a og rød varmer/801 på 87. Redigert 28.April.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Et spørsmål før jeg kortslutter hele greien... På anvisningen står det at jeg skal koble gul på kontakt pin nr 2 og brun/grå på kontakt pin 3. På pluggen som allerede er i båten (som denne blir stukket inn i) er 2 og 3 koblet sammen med en kort stubbe ledning slik at både 2 og 3 på båtsiden av samme plugg blir ECU. Det betyr at om gul er lik 12v når varmeren skal starte vil ECU linken få 12v plus... Kan dette være rett? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
AndersH Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Fra varmeren er gul på pin 4. Frister å koble sammen slik at fargekodene stemmer, ikke numrene... Er vel forrige montør som har koblet pluggen i båten og han kan jo ha koblet annerledes enn bruksanvisningen... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
I.M.S. Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (redigert) På mini-regulator var brun/hvit fra varmer koblet til brun og gul/fiolett på bryter. På 801 skal, dersom du bruker innebygd temp.føler, koblingen være farge til farge. ( var det ikke el-skjema med bryteren?) Redigert 30.April.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Jo, det var skjema og alt, men der stod det hvilken farge som skulle på hvilket nr i pluggen. Jeg koblet det opp i går og koblet farge til farge, og så bort fra nummereringen i pluggen. Funket som en kule!:-) Funket også å koble gul til pluss for å starte varmeren "manuelt". Går den da bare på 100% siden modulatoren er "av"? Takker veldig mye for hjelpen!!!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.