hakonrk Startet 28.April.2014 Del på Facebook Startet 28.April.2014 (redigert) Har kjøpt tre nye 24mm-fortøyningstau av denne typen: http://biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fortoyningsline-12-tonn-25070/ Trenger å ha en kause i enden på alle tre, og har allerede spleiset inn én kause ved hjelp av disse instruksjonene: http://www.samsonrope.com/Documents/Splice%20Instructions/8Strand_C1_Eye%20Splice_JUL2012_WEB.pdf Det tok meg veldig lang tid, selv med spleisenål, og jeg tror ikke resultatet ble helt perfekt: Det var så stramt på slutten at jeg ikke torde spleise videre, da jeg var redd at spleisenålen snart ville begynne å skjære i tauet. Det er vel ingen fare for at det går opp, selv om jeg muligens bommet litt her og der da jeg fulgte instruksjonene? Jeg har foreløpig bare gjort étt av de tre tauene pga. at det tok meg så mye tid, og var så slitsomt. Jeg ringte to seilmakere (Gran Seil og With Marine) for å høre om de kunne hjelpe meg med de to som gjenstår. Begge mente det var så vanskelig å spleise slike tau at de ikke ville gi meg noen fastpris på det, de bare sa det blir så dyrt at jeg burde gjøre det selv. Hvis det er noen eksperter på spleising som leser dette, som har tid i dag eller i morgen, og bor i Oslo/Akershus-området, så ta kontakt hvis du vil tjene noen skattefrie kroner. Jeg er faktisk villig til å betale en god pris for å få dette gjort av noen som virkelig kan det. Jeg har tauene i bilen, og kan komme innom der du er. Redigert 28.April.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 (redigert) De fleste vanlige spleiser av de fleste vanlige typer tau: http://www.machovec.com/rope/splicing/splicing.htm Og en Youtube av noe som ligner ditt tau: https://www.youtube.com/watch?v=WOuYIZVExSQ Redigert 28.April.2014 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Har ikke spleiset 8 kordeler på over 20 år så det meste er glemt, men mener og huske det er bare første innstikk man har 2 kordeler om gangen, deretter spleises de hver for seg. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 28.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2014 De fleste vanlige spleiser av de fleste vanlige typer tau: http://www.machovec.com/rope/splicing/splicing.htm Og en Youtube av noe som ligner ditt tau: https://www.youtube.com/watch?v=WOuYIZVExSQ Takk, skal se på det, men problemet er ikke først og fremst teorien, det er gjennomføringen. Det er mye å holde styr på, og hvis man kommer ut av tellingen, så er det vanskelig (for meg) å se på spleisen hvor man var. Må nesten ta notater mens jeg holder på, for å se hvor mange høyreroterende par jeg har tatt, og hvor mange venstreroterende. Har ikke spleiset 8 kordeler på over 20 år så det meste er glemt, men mener og huske det er bare første innstikk man har 2 kordeler om gangen, deretter spleises de hver for seg. I instruksjonene jeg fant (http://www.samsonrope.com/Documents/Splice%20Instructions/8Strand_C1_Eye%20Splice_JUL2012_WEB.pdf) fikk jeg inntrykk av at det kun var ved avslutning av spleisen at man ikke skulle bruke to om gangen. I min spleis ble ikke engang det rådet fulgt, for det ble så stramt på slutten (mens jeg fremdeles jobbet med to om gangen), at jeg gav meg før jeg fikk avsluttet slik instruksjonene sa. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Slik jeg husker dét spleiselag jeg hver jorden for seg på første innstilt, for deretter å spleiselag de 2 og 2 paralelt med eksisterende tau, Krever en pren og klubbe mot slutten av spleiselag ja, Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Ser at jeg må skru av en eller annen ordbok,,,,, Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Første innstikk er 2 kordeler . Må sjekke om det er høyre og venstreslått. Kan ordne en rimelig grei anvisning i morgen som er lett å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 28.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2014 Første innstikk er 2 kordeler . Må sjekke om det er høyre og venstreslått. Kan ordne en rimelig grei anvisning i morgen som er lett å forstå. Takk for tilbudet, men nå er jobben gjort. Nummer to og tre gikk en del lettere enn den første, og ble penere, men det tok meg over en time per spleis. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 (redigert) Vi må jo få se resultatet? Er så sjelden eg spleiser disse tauene at eg glemmer fremgangsmåten på første innstikk. Det kan gjøres på flere måter. Slik så det ut sist og da låg malspikeren i båten så det ble å bruke ett skrujern. Dette er 32 mm og det er flåtau som blir skåret av snurpenøtene. Betaler 10 kr meteren, noen små merker etter kniven hist og pist. Redigert 28.April.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Hvorfor skal du ha kauser på dem? Sjakkel mot flytebrygge er en uting, det sliter ut festeringene og lager støy. De fleste båtforeninger har forbud mot dette. Mine tamper er bare knyttet fast, holder fint året rundt og er lett å justere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hakonrk Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Vi må jo få se resultatet? Er så sjelden eg spleiser disse tauene at eg glemmer fremgangsmåten på første innstikk. Det kan gjøres på flere måter. Slik så det ut sist og da låg malspikeren i båten så det ble å bruke ett skrujern. [...] Dette er 32 mm og det er flåtau som blir skåret av snurpenøtene. Betaler 10 kr meteren, noen små merker etter kniven hist og pist. Skal sende inn bilder etter jobben. Så ikke like pen ut som din spleis, men jeg har i alle fall fulgt instruksjonene i den PDF-en jeg viste til så godt jeg kunne. Hvorfor skal du ha kauser på dem? Sjakkel mot flytebrygge er en uting, det sliter ut festeringene og lager støy. De fleste båtforeninger har forbud mot dette. Mine tamper er bare knyttet fast, holder fint året rundt og er lett å justere... Båten er ikke fortøyd mot flytebrygge. Bøye bak, øyebolter i grunnfjell foran. Øyeboltene er 32 mm galvanisert stål, så jeg tror ikke sjakkelen sliter dem ut med det første. Jeg er mer redd for at tauet slites, og derfor bruker jeg sjakler og kauser. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Her er resultatet (tok bare bilde av en, da de to siste er ganske like). Godkjent? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Helt flott. Eg bruker normalt sett 4-6 innstikk, men så stram som den ser ut så holder den sikkert i massevis. Eg prøver i det lengste å unngå kauser etc, men det er jo ikke alltid mulig. Setter da på ett stupestikk eller ka man skal kalle det, da sklir det ikke på innfestningen i samme utstrekning og gnager minimalt. Sitér dette innlegget Link to post
ipo Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 https://www.youtube.com/watch?v=QB_sOHL5g7U Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Når man rydder på pc'n finner man mye rart. Har funnet en god "step by step" PDF hvis det er interessant. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Når man rydder på pc'n finner man mye rart. Har funnet en god "step by step" PDF hvis det er interessant. Ja, jeg er interessert. Uansett en god idé å samle mest mulig informasjon om emnet i denne tråden, så vi lettere kan finne det ved en senere anledning. Jeg har sikkert glemt hvordan dette gjøres når det igjen er på tide å skifte fortøyningstauene, og da trenger jeg nok enda en gang all hjelp jeg kan få. Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Jepp, så fort jeg finner ut av hvordan i pokker jeg legger en pdf fil her. Så kommer den..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.