Jump to content

Bruce kopier


Sydvesten

Recommended Posts

Stauden trenger et par nye ankere og jeg går nok for Bruce kopier, ramlet innom Maritim i Arendal i går med oppsparte midler i lommeboken klar til innkjøp. Kikket litt på en 15kg utgave av arten som lå i en hylle der. Det så jo fa.. meg ikke ut, og det var i tillegg stemplet China. Da vart æ skræmt ja :yesnod: , selv Biltema sine kopier ser jo bedre ut selv om de sikkert også laget i den samme folkerepublikken. Nå skal man jo ikke se på ankeret, men førsteinntrykket og magefølelsen har jo litt å si. Er det noen som har erfaringer med disse kinaproduktene.

 

Lurer på om ikke jeg skal grave litt dypere i lommeboken og se om der finnes flere midler så man kan kjøpe ekte vare, eller den syrefaste kopi utgaven av arten som ser bedre ut på bildene i allefall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er enkelte som hevder at bruce anker bør være smidd p.g.a. at bruddstyrken øker betraktelig.

 

Det kan være stor påstand på 90 graders bøyen på ankeret så hvis metallet ikke holder mål kan ankeret kort og godt briste med kjedelige konsekvenser.

 

"Made in China", borger heller ikke til den store tilliten da jeg kjenner litt til de kvalitetsbegrepene de har på metall og legeringer i forhold til vestlig standard. Er du uheldig så er ankeret i dårlig støpejernskvalitet og egner seg best til pynt.

 

Jeg valgte å kjøpe et bruce kopi anker fra Ilas MArine. Dette var et smidd anker som skal tåle bedre kreftene det kan bli utsatt for. Med tanke på hvor mye penger en svir av på båthold så ville jeg lagt inn noen kroner på et smidd anker, spesielt med tanke på omkostningene, irritasjon og arbeidet som oppstår hvis ankeret brister og båten ligger og slår mot land.

Link to post
Share on other sites

.

 

Jeg valgte å kjøpe et bruce kopi anker fra Ilas MArine.  Dette var et smidd anker som skal tåle bedre kreftene det kan bli utsatt for. 

Er alle Ilas Brucer smidd? Jeg har et Ilas Bruce anker som en del av fortøyningspakka fra Nidelv - det er galvanisert. men om det er smidd vet jeg ikke

 

Biltema Bruce kopi har jeg vært bort. Ga det bort mot løfte om at all bruk var på egen risiko for nye eier. Alternativet var å hive det. Fikk aldri skikkelig feste med det.

Link to post
Share on other sites

Har Engbo Bruce i syrefast, 15kg. Noen som vet om dette er smidd eller ikke?

 

Bruce skal jo være kjempebra, men jeg slet sist sesong med å få feste. Hadde tidligere originalt Engbo 21kg, og aldri festeproblemer. Blytau på begge båtene. Skal gi Bruce en sesong til - kanskje er det jeg som gjør noe feil?

 

Bilde

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har hatt Biltema 15kg til min 31-foter på tredje året nå, og ikke hatt noen problemer. Har vel så og si "aldri" dregget av. Har kjetting hele veien.

Samme erfaring hadde jeg med min gamle tresnekke på 27 fot, og 10-kilos fra Biltema. Brukte her ikke kjetting, da det ikke var behov for det.

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk aldri bruce ankeret jeg hadde på Bitteliten II til å sitte. Prøvde det meste. På Bruce ankeret jeg har som reserve i båten nå har jeg 8 meter kjetting + vanlig ankertau + at jeg har en 3 kg daumann å hekte på ved behov. Men om det holder har jeg ingen aning om. Har hørt at bruce ankeret trenger å kjøres godt fast - og at man må legge ut mye slakk.

 

Hovedankeret er 21 kg Engbo - har hørt at det er bra.

Link to post
Share on other sites

Bruce skal jo være kjempebra, men jeg slet sist sesong med å få feste. Hadde tidligere originalt Engbo 21kg, og aldri festeproblemer. Skal gi Bruce en sesong til - kanskje er de jeg som gjør noe feil?

<{POST_SNAPBACK}>

Det hadde jeg også problemer med etter at jeg gikk ifra "Engbo sleden" til Bruce.

Cluet er at Bruce'n trenger lenger kjetting eller tamp ute enn sleden gjør. Sikkert pga. leddet arm.

Konklusjonen min er at Bruce'n er mye bedre, hvis brukt riktig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ingen bruceankere er smidd. Ingen kopier, ingen originaler. De er alle støpt. Dette diskuterte jeg for lang tid tilbake med PanPan.

Bruce Cast Steel Anchor

 

Ellers kan jeg anbefale Maritims syrefaste brucekopi. En 10-kilo koster ca 2000, en 15-kilo ca 3000.

 

De har omtrent lik form som originalen og har tykt gods i overgangen til vingene.

 

Biltema-varianten er ingen brucekopi og gir seg ikke ut for det heller. De kaller det M-anker og det ligner ikke så veldig på en original bruce.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er svært få ting som er "smidd" stål nå om dagen. Kan kun tenke meg noen få deler til bilindustrien som smis (kun til lastebiler). Resten støpes eller freses ut.

Hvor mange av dere har klart å knekke et støpt anker ?

Sannsynligvis ryker tauet eller skjakkelen først ....

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...