Jump to content

Er Volvo Penta D3 friskmeldt fra 2009?

Hank

Recommended Posts

Ikke D3 eier.

Vp lanserte i relativ stillhet en helt ny D3 for årsmodell 2010 etter bare 3 år. Det var det nok en god grunn til da det var mange store problemet med grunndesignen i 1. Gen d3 som gjorde at den slet i båt.

Det var knapt en del som var den samme som forgjengeren. Ny motor fra blokka og opp.

bedre kjølekapasitet, vannkjølt turbo, ny elektronikk osv osv.

1. Gen er 160-190. 2. Gen er 170-200-220

Mvh. SAP

Jeg har en D3-170A-E fra 2011. Jeg har hatt båt og motor siden den var ny. Har ikke opplevd noen driftsforstyrrelser av noe slag. Det har riktignok vært et par servicekampanjer på min modell, men dette har vært udramatiske greier: programvare, ekspansjonstank, tappekran til intercooler. Dette er utført ifm årlig service hos VP-verksted.

Dersom du planlegger kjøp, anbefaler jeg deg å få tak i serienummeret på motor (dersom det er drevbåt må du ta med serienummer på skjold og drev). Disse serienumrene søker du opp i motordatabasen på VP-sidene. Da får du oversikt over eventuelle kampanjer og utbedringer. Deretter sjekker du med selger om disse er utført. Merkene med alle serienumre er klistret på motordekselet (på BB-side rett over dieselfilteret).

Jeg mener at min motor har for få timer (50t/år) til å si noe bombastisk rundt kvaliteten. Dersom jeg likevel skulle kjøpe noe nytt i dag, hadde jeg valgt denne motoren igjen. Det har så langt vært et både rimelig og bekymringsfritt båthold.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Hei !

Tror egentlig ikke D3 har hatt så store problemer. Har selv en 2006 modell D3 190 som det riktig nok var et par små "servicekampanjer" på for noen år siden, der jeg fikk innkalling fra VP - verksted. Har aldri hatt noe som helst problem med denne motoren på de 700 timene jeg har brukt den. Kjempemotor, etter min mening.

Har en D3-110A fra 2006 med gearkasse og aksel som nå passerer 500 timer uten et hikk så langt. Tar nå alt av ettersyn og årlig service selv, relativt enkle greier. Fin motor med rolig gange og hyggelig forbruk. Kjøleproblemer har det ikke vært, men så rusler da 110-hesteren med max 3000 rpm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...