dosviking Startet 28.April.2014 Link til dette innlegget Startet 28.April.2014 Hei, jeg er en ung mann som tenker å begynne å seile. Har lyst til å kjøpe meg en seilbåt i løpet av våren, men vet veldig lite om kjøp av seilbåt. Har lyst på en båt på ca 22-28 fot og har et budsjett på opp mot 100.000kr. Har fulgt med en god del på finn.no i det siste for å se hva jeg kunne tenkt meg. Har sett en del fine IF'er og et par First 24 og Maxi 68/77. Fant en Jeanneau Rush 77 idag som så veldig fin ut, dog den var i det dyreste laget: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48058187&folderId=4404392 Er Rush 77 en båt man kan starte med når man skal lære seg å seile? Noen som har erfaring med disse? Hva vil det koste for et nytt Genoa seil til denne? Er dette en prutbar pris? Fant også en Maxi 68 som jeg likte godt, til en billig penge: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48022588&folderId=4404392 Noen erfaringer med denne? Syns den var veldig billig, er det en grunn til det? Er også usikker på hvordan det er med strøm på seilbåter med utenbordsmotor. Ser for meg at jeg kunne tenkt meg å evt installere stereoanlegg i båten, får man ladet batteriene nok til å ha strøm til lys, stereo osv mens man er på sjøen? Kan tenke meg en båt som er lett å lære seg å seile med, men som samtidig kan brukes til å dra på ukesturer (eks: Shetland) når jeg har fått nok erfaring til å dra på slike turer. Takker meget for alle svar jeg får :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Jeg kan skrive noen ord i morgen. Nå er det leggetid Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 jeg har kun påhengsmotor på min 27-foter seilbåt. bruker et enkelt og billig solcellepanel til å lade batteriene. Har all strømmen jeg trenger til lys og bilstereo. panelet er stroppet fast på taket over kahytten, og tas inn når jeg er lenge vekk fra båten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Jeg har jo også min Naver 29 som er til salgs/utleie/utlån (stryk det som ikke passer), men det er kanskje på gal side av landet :-) Dersom seilet som "bør byttes" er gammelt og utblåst, så vil jeg anbefale å vente en sesong med å bytte det. Man kan fint lære seg å seile med relativt gamle og utblåste seil, seilene slites fortere når de blir "uriktig" brukt (og det blir de gjerne mens man er nybegynner), og man får vel også større glede av ny genoa når man har blitt kjent med den utslitte genoaen og faktisk føler at utbyttingen innebærer en oppgradering. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Festina_Lente Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Søk på Finnfire på Finn.no. Bedre kjøp gjør du ikke på denne siden av sommeren. Ny motor, gode seil?, cockpitkalesje, vinterpresenning. Lite interiør bilder, men det er en fin båt inni, mye teak og mahogny. Selger har nok satt prisen lavt for raskt salg, han har kjøpt seg en 40-foter. Jeg fikk sjokk når jeg så prisen han hadde satt! Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Fenix 28 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Albin Express er en glimrende båt å lære å seile i, den seiler bra, og det er mange dyktige Express-seilere rundt om i seilforeningene å lære av. Den går fint an å dra på tur med, men er litt spartansk under dekk. Rush 77 har god plass under dekk, separat toalett er gull, separat akterkabin, kartbord og ordentlig bysse. Det er mye på 27 fot. Rush'en seiler også OK, men den har en gammeldags rigg, med stor genoa. Pga. den litt bollete skrogfasongen kan den stampe litt i motsjø, men den går veldig bra på unnvavind. Hvis du primært skal lære å seile fort anbefaler jeg Express, skal du primært på tur anbefaler jeg Rush rett og slett pga komfort under dekk. Fins forøvrig mange, mange tråder om temaet her, med mange andre gode forslag også. Bare å søke litt :-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 så vil jeg anbefale å vente en sesong med å bytte det. Og; Tiden for seil-bestilling er definitivt høst/vinter, da får man gjerne en bedre pris. Kjøper man båttype som brukes aktivt i regatta (som Express) er det ofte fine, brukte seil å få kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 (redigert) Søk på Finnfire på Finn.no. Bedre kjøp gjør du ikke på denne siden av sommeren. Ny motor, gode seil?, cockpitkalesje, vinterpresenning. Lite interiør bilder, men det er en fin båt inni, mye teak og mahogny. Selger har nok satt prisen lavt for raskt salg, han har kjøpt seg en 40-foter. Jeg fikk sjokk når jeg så prisen han hadde satt! Må innrømme at jeg fikk lyst å selge min "lørje" fra 84 og heller få meg denne kontinuerlig oppgraderte Finnfiren. Så mye relativt nytt og bra utstyr og en tilsynelatende grei båt. Er jo plass nok til en liten familie i 33 fot også. Om det ikke er noe alvorlig galt med båt/rigg så setter vel slike priser en ny standard for lavpris på 80 talls seilbåter. Vårens kupp? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48024364 Redigert 29.April.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Hva om du tar deg en tur til nærmeste seilklubb å hører om du kan bli med noen av folka utpå på en onsdagsregatta eller noe liknende. Så lærer du litt om seiling samtidig som du kan kjenne på det å være i en seilbåt og evt. hva du ønsker av en egen båt? Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
dosviking Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Takk for alle svar :) Rush'en seiler også OK, men den har en gammeldags rigg, med stor genoa. Pga. den litt bollete skrogfasongen kan den stampe litt i motsjø, men den går veldig bra på unnvavind. Hvis du primært skal lære å seile fort anbefaler jeg Express, skal du primært på tur anbefaler jeg Rush rett og slett pga komfort under dekk. Hva betyr det at den har en gammeldags rigg med stor genoa for seileregenskapene? Skal det mye motsjø til for at den stamper tror du? Eller vil den stampe uansett med motsjø, samme hvor mye? Likte Rush 77 båten bra, slik jeg ser den. Det som bekymrer meg er sjøegenskapene på grunn av den "bollete" formen + at jeg har lest at storseilet er lite på denne? Vil man kunne dra på en tur til feks Shetland med denne båten, når erfaringen er på plass? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Har kikket litt på finn nå og er rett og slett lettere sjokkskadet over hva man får for en liten penge i markedet for eldre seilbåter akkurat nå. Jeg ville fokusert på å få en båt med god størrelse. Størrelse gir fart og trygghet (og trygghetsfølelse) pluss fokus på oppdatert motor og rigg/seil. Elektronikk osv har ingen reel verdi egentlig da det er utdatert kjapt og synker i pris enda fortere. Med 100K i budsjett hadde jeg gått rett på 28 fot +. Glem de mindre båtene. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Takk for alle svar :) Hva betyr det at den har en gammeldags rigg med stor genoa for seileregenskapene? Skal det mye motsjø til for at den stamper tror du? Eller vil den stampe uansett med motsjø, samme hvor mye? Likte Rush 77 båten bra, slik jeg ser den. Det som bekymrer meg er sjøegenskapene på grunn av den "bollete" formen + at jeg har lest at storseilet er lite på denne? Vil man kunne dra på en tur til feks Shetland med denne båten, når erfaringen er på plass? Rushen har mastheadrigg av den litt "trauste" typen. Det betyr stor genoa og lite storseil, som igjen betyr mye vinsjing på kryss. Mange moderne båter har brøkdelsrigg isteden. Det betyr at forstaget ikke går til mastetoppen, men bare f.eks. 7/8-dels eller 9/10-dels opp. Slike rigger har gjerne større storseil og mindre forseilstriangel, slik at seilføringen blir litt enklere å håndtere på kryss. Noen har til og med selvslående fokk, som Fenix. Brøkdelsrigger har oftere fler trimmingsmuligheter enn mastheadrigger (men ingen regel uten unntak), slik at man får litt mer å spille på hvis man vil få båten til å gå fort under ulike forhold. Mange turseilere foretrekker masthead fordi de mener det er en mer stabil og solid riggtype. Men her er det mange faktorer som spiller inn, så det er ikke noe svart-hvitt-bilde... Rush 77 har såvidt jeg husker bakoversvepte salingshorn, dvs. de "stengene" som går ut til siden fra masta og holder vantene ("sidebardunene") ut, samt mulighet til å trimme akterstaget, så det ender opp med en slags midt-imellom-løsning, mht. trimmingsmuligheter. Det er fortsatt en del skjøte som skal vinsjes inn på kryss, men det går helt fint å seile den alene. Jeg syns den seiler ganske bra, men er litt underrigget. Hvis jeg ikke hadde byttet den ut ville jeg nok supplert med en Code 0 eller gennaker. Du skal ikke bekymre deg så veldig for motsjøen, du kan godt si at Rush 77 er "bollete" sammenlignet med samtidige konstruksjoner, men det har jo etterhvert blitt standarden. Det er mer et problem når man går for motor enn seil, motoren (Yanmar 7.5hk) kan ikke hamle opp med allverdens. Skroget er også relativt flatt under og bredt akter, slik at det går bra i medvind, men det kan godt hende det vil rulle mer enn et dypt og langkjølet skrog. Kan ikke se noe problem med å seile til Shetland med den, men har bare seilt over til Skagen med den jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Med 100K i budsjett hadde jeg gått rett på 28 fot +. Glem de mindre båtene. Helt enig, spesielt med tanke på at det ligger havseilas innen overskuelig framtid her. Rush 77 - som vi er inne på - er 28+++ under dekk, selv om den bare er 27 fot utenpå, men når det gjelder seilegenskaper/hastighet er det vannlinjelengde som teller, ikke komfort under dekk. Så hvis budsjettet tillater, se etter noe litt større, du får kanskje ikke mye større plass under dekk, men kanskje en større båt med større rekkevidde likevel. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Rush 77 til 85k her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47405750&searchclickthrough=true Player 311: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48014893 Maxi 84: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47970052 Albin Cirrus: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41314340&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Først og fremst, gratulerer og lykke til med en utrolig spennende hobby, enten det blir regatta eller tur du får mest sansen for. Siden du beskriver deg som fersk vil jeg anbefale at du tar Båtførerprøven og melder deg inn i en seilforening. Det finnes også et tilbud innen praktiske seilkurs, men forvent i så fall ikke å lære så mye om seiling, fokuset ligger mer på generell, praktisk sjømannskap. Mange seilforeninger har tirsdagsregatta, onsdagsregatte, el, med lav terskel og uformell tone. Der kan det være mye lærdom å plukke opp. Når det gjelder båtvalg, så er jo Maxi Fenix en fantastisk båt hvis det er tur som er hovedfokus. Langt forut for sin tid, og med sine 28 fot har jeg fremdeles til gode å finne en båt fra 80-tallet på mindre enn 32 fot som har mer plass. Men disse ligger nok for det meste over ditt budsjett. Men det finnes en rekke andre gode Maxi modeller også. Jeg kjenner ikke Finnfire selv, men som andre også kommenterer, høres dette ut som et meget godt kjøp for prisen. Og med lystall på 1,11 får du mer morsom seiling enn f.eks. en Fenix kan by på. Genoaen på Rush 77 ville jeg ikke bekymret meg for. Så lenge seilet er helt vil det aldri egentlig bli utbrukt for turseiling. Om du faller for regattaseiling kan du ta oppgraderingen etterhvert. Ellers ville jeg lagt litt vekt på å velge en båt med innenbordsmotor. Utenbords på seilbåt gir ofte mye kløning og henging over rekka for å håndtere motoren. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.