Jump to content

Hvit fugemasse som ikke blir skitten?


Laaars

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal legge nye fuger mellom skrog og ruteramme på min 1994 Bayliner Capri.

Denne er opprinnelig transparent, men med årene samler det seg jo litt skit og møkk i mellom, den blir grå, muggen osv.

 

Jeg hadde tenkt å legge en hvit fuge der, f.eks. hvit Sikaflex 252 eller Tec7.

Men jeg vet at Sikaflexen har en tendens til å bli veldig skitten etter kort tid og er umulig å få ordentlig hvit igjen.

 

Er det noen som har erfaring med hvit fugemasse / lim som holder seg hvit over lang tid?

Alternativet er å legge en tynn sort fuge isteden.

Link to post

Kanskje en ide å spørre tradisjonelle vindusprodusenter/glassmestere. Vindusmarkedet domineres av ferdigmalte vinduer som blir glasset og fuget etter maling. Privat har jeg vinduer i huset som ble fuget for 14 år siden, og fugen har holdt fargen bedre enn malingen. Malte vinduene utvendig for 3 år siden, men valgte å ikke male fugene.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post

Nesten alle glassmestere benytter silikon til "kitting". Dette fordi dilikon er det eneste produktet som beholder heften om den får UV-stråling på baksiden.

Det finnes noen spesialprodukter som også benyttes som er overmalbare, f.eks. Soudal Glaskit TS som benyttes av Røros Bruk(som jo er en av de største på vinduer med gjennomgående sprosser).

 

Det er uansett ikke så veldig stor forskjell, men silikon har en overflate som skitten ikke fester seg så godt til som hva som er tilfelle med MS/Hybrid og PU fugemasse.

Det man kan gjøre er å blande 50/50 med klorin og vann og gå løs på fugene med en tannbørste eller lignende. Om man ønsker noe som ikke er så tyntflytende kan også type WC-Duck basert på klor benyttes. Denne skal virke ca 30 minutter før man børster og skyller med vann.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takk for svar folkens!

 

Jeg har undersøkt litt og også tatt kontakt med Sika Norge.

Har fått anbefalt et produkt som heter Sikaflex 521 UV, som er UV-bestandig og ikke gulner.

Ble anbefalt å mekanisk slipe bort gamle silikonrester, noe som vanskelig lar seg gjøre her da det er på ruteramme og skrog. Men jeg får fjerne så godt det lar seg gjøre og gi det et forsøk.

 

521 UV er polyuretanbasert og jeg antar det er derfor all silikon må bort (Det meste reagerer jo med silikon) for å få god heft.

Link to post

Som en liten digresjon. Alle MS-Polymerer og Hybrider(521UV er en hybrid kalt "Spurs") er UV bestandige. Det som kan missfarge fugemasser er forurensing, syreholdig miljø samt Co2 før produktet er fullherdet. Fugemasser kan faktisk også gulne om det er mangel på UV-stråler. Som Sika har fortalt deg må all gammel silikon bort ved sliping. Det du bør gjøre etter slipingen er å vaske med aceton for å få en ren overflate samt få bort de siste restene med silikon.

 

Når dette er sagt skal jeg komme med en bedre anbefaling av produkt(dette er ikke noe jeg selger). Om det er slik at du skal demontere rammene fra overbygget skal du ikke bruke herdende fugemasse i det hele tatt. Du skal benytte en butyl fra Henkel som kalles Terostat 2759. Denne kan du kline på så mye av at det tyter ut overskytende ved montering av rammene. Når det har gått 15-20 minutter fjernes overskytende ved å pille den av med hendene. Dette er som sagt om rammene skal ut av skroget. Du får da en tett montering som ikke ser hjemmegjort ut og rammene lar seg demontere i ettertid. Denne løsningen er det mange på BP som har benytte med meget godt resultat.

P.S. Dette produktet er en tetningsmasse og ikke et lim, så det fordrer at rammene er mekanisk festet i overbygget ditt.

 

Lykke til uansett hvilken løsning du ender opp med :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er en løsemiddelbasert montasjelim som også noen benytter som fugemasse(ikke så god til det).

Når det gjelder transparente fugemasser har det kommet MS-baserte som har både grønn og blå farge, men benyttet som lim for å unngå at det blir veldig synlig om noe tyter ut så er de ok. De har litt begrenset UV-bestandighet.

Silikon av den gamle eddiksyrebaserte typen er den eneste transparente fugemassen som har 100% UV-bestandighet. Aberet er at den ikke er 100% transparent, men bedre enn de nøytrale(luktfrie) silikonene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hehe, nå kom jeg akkurat inn fra gården. Har fylt opp bil og henger og klokken 07.30 går turen i motsatt retning langs landeveien så her koker hodet for tiden.

 

Kent Rotabond er en tradisjonell MS-Polymer basert på råvarer fra Japanske Cannica(først når råvarene kommer derfra kan man bruke handels-merket MS).

Den har høy styrke når herdet, men er mere fleksibel enn Tec7. Hardheten på den er 55 shore(byggsilikon har ca 20 og Tec7 ca. 70 for å sette det i perspektiv).

Den har god umiddelbar heft(før herding) slik at den er godt egnet som montasjelim også. Skal den fuges med må man begynne å glatte etter maksimum 10 minutter da den danner skinn-hinne etter 15 minutter(ved 20 grader, raskere om varmere).

Når det gjelder evnen til å samle skitt er den verken bedre eller verre enn andre MS/Hybrid polymerer. Løsningen på denne skitt-problematikken er som jeg har nevnt tidligere vasking med 50/50 klor(klorin) og vann. Gjerne forsiktig skrubbing med en myk/brukt tannbørste.

 

(nå må jeg sjekke om jeg har husket å pakke den nye CO2 varsleren......)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har brukt rotabonden på 2 båter og kjøper det med han med 40 clipperen.

Brukte kvit på utsiden av vindusrammer, skar bort mest mulig pakning og brukte sort mot vindu, brukte grå over skjøten på alu. rammen. Skruene i rammene var umulig å løsne. Hadde båtene bare i 3 år etter dette og da så det jo greit ut, men alt blir vel møkkete til slutt.

Det viktigste var dog att vinduene ble tette, tok alle sammen.

 

God hentetur vanntro.

Link to post

De aller fleste slike produkter i handelen er såkalte Fast cure produkter. Det vil si at de danner skinn på 10-15 minutter ved 20 grader og 65% rel.luftfuktighet.

For alle som ikke jobber med fuging kan det derfor lønne seg å ikke stå med slike jobber i solsteika de varmeste dagene. Finn gjerne en kjølig overskyet dag så har man bedre tid på seg når man skal glatte/lage finnish på fugen.

 

Takker for lykkeønskning Volfro. Nå blir det biltur denne uka.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har tatt på meg jobben med å pusse opp et skylight på en fin treskøyte for en bekjent. Der er det vindusglass som opprinnelig var kittet. Nå er det vel riktig å sette glassene inn igjen med en egnet fugemasse? Treverket er nå helt rengjort, pusset og mettet med D1. For å bibeholde klassisk look, bør det være hvitt vindus"kitt". Det bør helst ikke gulne for mye.

 

Noen forslag her? Har en tube Tec7 liggende klar, men er litt i tvil.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 5 uker senere...

Slenger meg på denne.

 

Skal ut med en frontrute med mye riper, og sette inn ny (plast).

Det er ikke noe pakning eller ramme på ruten, den er festet med noe sort guffe inn mot et innfelt område, den sorte guffen farger av...

I tillegg er det skruer rundt om som holder ruta.

 

Hvilket produkt er å anbefale her for tetning?

 

Og noen som kan anbefale noe "ripefri" plast vindu?

Skulle helst byttet til glass, men det er bue på ruta.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...