froesak Startet 28.April.2014 Link til dette innlegget Startet 28.April.2014 Hei. Har fått tak i en delemotor da toppen på min gamle var sprekt. På denne var det satt inn raske glødeplugger mens på min sitter det sånne som får strøm via ett rele og en glødespiral. Hva må jeg gjøre for og benytte disse? Er det bare og koble vekk spiralen og koble ledningen som går til den rett på den ene pluggen??? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Spiralen kan du nok fjerne, men releet kan fortsatt brukes hvis det er et vanlig rele og ikke et med tidsstyring. Bare husk å ikke gløde like lenge som før, da risikerer du å brenne opp pluggene! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
froesak Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Ser ut som ett helt vanlig rele ala typen som brukes til ekstralys. Da er det bare og flytte ledningen som går fra rele og inn på spiralen rett på den ene glødepluggen da og fjerne jordinga som sitter på den siste og inn på blokk. For de raske pluggene skal vell ikke jordens på blokka vell? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 De pluggene jeg har brukt har i alle fall alle vært jordet gjennom gjengepartiet. Om du har topolt anlegg må nesten pluggene også være topolt, ellers ikke. Rele bør du uansett ha, det går mye strøm gjennom pluggene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blyrompa Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 https://baatplassen.no/i/topic/99557-mb-om636-gloedetid-bygge-om-til-parallellplugger/ Hei. Jeg anbefaler på det sterkeste å fjerne alt det gamle med spole ett.. Bestill opp 12v fast glows. Jeg gjorde dette fra "butikken" i UK.. Alt paralellkobles. Da starter sannsynligvis motor om det er feil på en glødeplugg også. Det gamle systemet er i serie. Feil på en, feil på alle.. Har selv gjort dette. Kostet ca 1000 kr fra UK, såkalt ombygningssett. Du fjerne spolen, kobberbøylene. Jord mener jeg du får i godhet. De gamle pluggene er dobbeltisolerte mener jeg, slik at de ikke får jord fra gods.. Jeg skal dobbelsjekket hvordan det ble gjort neste gang jeg er i båten. Tiden går og det glemmes Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Det var som jeg trodde jeg husket. Pluss går over alle pluggene. Jord via godset i maskinblokka. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Ok da skal ledningen som nå går til glødespiralen rett til den første pluggen og disse er koblet i serie med ledning mellom hver. Og jordledningen som går fra den siste og til blokk fjernes. Og så er det bare og gløde som før bare mye kortere??? Riktig forstått?? Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Det høres helt riktig ut. Bare påse at gløderele er stort nok. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Gløding ca 5 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Gløding ca 5 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Hvor stort rele behøves? Usikker på hvor stort det som sitter der er Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 (redigert) Jeg husker desverre ikke hva mitt rele er på, og det må demonteres for å kunne avleses. Mål med voltmeter og sett velger på ohm, og mål motstand igjennom 1 glødeplugg. Så regner man ut R for paralellkobling. Se bilde .: https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29677/1398967100.jpg Om du måler motstand 0,5 ohm som i eksempel, må rele tåle 96 Amper. Håper det var til hjelp.. Jeg gjetter på at mitt rele er på 90A.. Redigert 1.Mai.2014 av blyrompa999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 ?takker Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Fantastiske youtube: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.