Jump to content

gilbert 21 ustabil i høy fart

gilbert 123

Recommended Posts

hvor fort går det når det begynner å bli ustabilt?

mener å huske disse var lagd for racing i en eller annen 150hk klasse - med 75hk ekstra på hekken blir det vel fort straks mer løft og fart.

Tipper du må jobbe litt med monteringshøyde og propeller for å få den til å gå mest mulig stabil i fart.

trimtank = ballasttank for vann som kan fylles/tømmes i fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

når knopmåleren paserer 50 byner det å bli vinglette vet ikke hvor mye den målinga er verdt forøvrig. men det ser ut fra sidelinjen som båten er veldig fint balansert derfor jeg hadde håpet at den hadde stabilisert seg med flaps på. men vet ikke åssen det er å få montert pga at veggen er som den er..

Først må du ha motoren høyt på akterspeilet for å hindre chine walk.

Deretter vil jeg vil påstå at du kan komme langt med å finne rett propell og trikse litt med propellen. Du får chine walk fordi det er lite skrog som er i vannet (forenklet). Så du må ikke trimme motoren for høyt. Ligg heller litt flatt.

Så du må sikre deg at den propellen du har ikke løfter akterenden av båten, men kun baugløft. Om du først sjekker den propellen du har. Propellen vil løfte mindre med kortere eksosrør/tube som er det "røret" som propellbladene sitter på. Kortere rør-> mindre akterløft. Det skal helst ikke være lengre enn propellbladene. Så tenk deg at du legger propellen med propellbladene på en plate. Da skal ikke røret være i platen men propellen skal hvile på propellbladene.

Er røret mye kortere enn dette vil du få eksosen ut på propellbladene og det vil gi slip og sluring...ikke bra.

Om du vil se deg om etter en propell som gir bedre oppførsel på båten, vil den "nye" Evinrudes Raker II TBX være bra, Mercurys Tempest plus og Turbo Props Lightning propell er alle propeller som tåler høy motormontering og ofte får akterenden til å sette seg på båter som går fort.

Du kan styre deg ut av dette med små ratt korreksjoner, og det bør du lære deg uansett propell og oppsett av båten. Men det er aldri feil å få båten til å bli så nøytralt som mulig for å få best fart og kjøreglede ut av den.

Kappe av litt(!) på eksostuben på propell er billig, heve motorn er billig, og bruke litt tid på å bli kjent med styrekorreksjoner må til uansett. Deretter kan du kikke etter en propell som er bedre egnet.

takker for mye gode forslag :) . er fakstisk et tema det med propellen. jeg skulle hatt en med mere vidring for han jeg kjøpte motor av sa den skulle gå på ca 5700 på full gass men nå går den over 7 hvis jeg gir full gass. har en raker 22 og en balistic 21 (husker ikke mer hva som står på de) noen som har noen forslag til hvor jeg kan henvende meg for å fa tak i en mer ''rikitg'' propell? :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...