gilbert 123 Startet 28.April.2014 Link til dette innlegget Startet 28.April.2014 jeg har en gilbert 21 med johnson 225 venom på. i høy fart blir den veldig ustabil (vinglette) har bennett trimflaps liggende men er usikker på om jeg får de på på grunn av den ''spesielle'' bakveggen. noen som har noen lignende erfaringer og tips og komme med? på forhand takk :) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Har du trimtank i båten? Sitér dette innlegget Link to post
gilbert 123 Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 usikker på hva du mener..? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 hvor fort går det når det begynner å bli ustabilt? mener å huske disse var lagd for racing i en eller annen 150hk klasse - med 75hk ekstra på hekken blir det vel fort straks mer løft og fart. Tipper du må jobbe litt med monteringshøyde og propeller for å få den til å gå mest mulig stabil i fart. trimtank = ballasttank for vann som kan fylles/tømmes i fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gilbert 123 Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 jo så klart det vi kaller for balast tanker, :) nei har ikke det , eneste er at jeg har 120 l bensin tank ifra ryggen på fram setene og til ryggen på baksetene (ca) Sitér dette innlegget Link to post
gilbert 123 Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 når knopmåleren paserer 50 byner det å bli vinglette vet ikke hvor mye den målinga er verdt forøvrig. men det ser ut fra sidelinjen som båten er veldig fint balansert derfor jeg hadde håpet at den hadde stabilisert seg med flaps på. men vet ikke åssen det er å få montert pga at veggen er som den er.. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Min erfaring er at trimtank/ballasttank er et bedre alternativ en trimflaps.....hvis du må velge det ene eller det andre. Sitér dette innlegget Link to post
gilbert 123 Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 kan hende du er inne på no der for hvis det er 4 stk i båten er den mye mer stabil en hvis man kjører alene. :) Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Gilbert 21 ble brukt endel i Offshore 3C i slutten av 80 og i begynnelsen av 90 tallet, gjerne med en modefisert Yamaha 225. Trimtank var et must for att dette skulle fungere over 50 knop. Prøv med sandsekk i baugen først så merker du sikkert forskjellen fort. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Først må du ha motoren høyt på akterspeilet for å hindre chine walk. Deretter vil jeg vil påstå at du kan komme langt med å finne rett propell og trikse litt med propellen. Du får chine walk fordi det er lite skrog som er i vannet (forenklet). Så du må ikke trimme motoren for høyt. Ligg heller litt flatt. Så du må sikre deg at den propellen du har ikke løfter akterenden av båten, men kun baugløft. Om du først sjekker den propellen du har. Propellen vil løfte mindre med kortere eksosrør/tube som er det "røret" som propellbladene sitter på. Kortere rør-> mindre akterløft. Det skal helst ikke være lengre enn propellbladene. Så tenk deg at du legger propellen med propellbladene på en plate. Da skal ikke røret være i platen men propellen skal hvile på propellbladene. Er røret mye kortere enn dette vil du få eksosen ut på propellbladene og det vil gi slip og sluring...ikke bra. Om du vil se deg om etter en propell som gir bedre oppførsel på båten, vil den "nye" Evinrudes Raker II TBX være bra, Mercurys Tempest plus og Turbo Props Lightning propell er alle propeller som tåler høy motormontering og ofte får akterenden til å sette seg på båter som går fort. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 (redigert) Regner med at du "ratter" ? Svinger frem og tilbake for å motvirke propell kraften.. Ta kontakt med Erik Eriksen i http://www.playmarine.no Han vet mye om denne båten. Tror han har 72knop på GPS. Redigert 29.April.2014 av Panax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Du kan styre deg ut av dette med små ratt korreksjoner, og det bør du lære deg uansett propell og oppsett av båten. Men det er aldri feil å få båten til å bli så nøytralt som mulig for å få best fart og kjøreglede ut av den. Kappe av litt(!) på eksostuben på propell er billig, heve motorn er billig, og bruke litt tid på å bli kjent med styrekorreksjoner må til uansett. Deretter kan du kikke etter en propell som er bedre egnet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Hei, Har hatt lik båt med V-max, gjorde ca 62 knop på GPS'n. Over 50-55 knop begynner de å vingle som du sier, og dette er ganske lett å korrigere med rattet når du får litt trening. Viktig med en presis styring uten noe dødgang... Sitér dette innlegget Link to post
gilbert 123 Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 takker for mye gode forslag :) . er fakstisk et tema det med propellen. jeg skulle hatt en med mere vidring for han jeg kjøpte motor av sa den skulle gå på ca 5700 på full gass men nå går den over 7 hvis jeg gir full gass. har en raker 22 og en balistic 21 (husker ikke mer hva som står på de) noen som har noen forslag til hvor jeg kan henvende meg for å fa tak i en mer ''rikitg'' propell? :) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Om du satser på å oppnå 62 knop og ca 5800 rpm ved WOT så bør du ha en propell med ca 26" stigning. Du finner propeller billig på ebay.com - feks. Sitér dette innlegget Link to post
gilbert 123 Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 noe i den duren, alfaalfa? :) Sitér dette innlegget Link to post
gilbert 123 Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 http://www.ebay.com/itm/BRP-EVINRUDE-JOHNSON-14-1-2-x-26-RAKER-II-TBX-PROPELLER-/291121143299?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item43c82c1e03&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Ja, definitivt. God pris var det også! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.