vinsj Startet 28.April.2014 Link til dette innlegget Startet 28.April.2014 Hei.Skal sette ut båten, og lurer i den forbindelse på om motoren er korrekt montert. Båten ble kjøpt brukt i fjor høst. Motor er montert av forhandler. Er en Yamaha f115 som står på en Finnmaster 5700. Fulgte med en Ballistic 13 3/8 x 19 i tillegg til original stålpropell. Slik den er nå oppnår jeg de spesifiserte 37-38 knop, men på rundt 5400-5500 rpm. Dette med Ballisticen. I følge datablad skal den gå opp mot 6000rpm med original propell. Trimming av motor har lite innvirkning, men dette har jeg lest i tester at er kjent for denne båten. Propellen begynner å dra luft halvveis opp på trimindikatoren. Har jo lest av kavitasjonsplaten skal stå jevnt med kjølen, og som en kan se av bildet står den endel over i dag. Har to hull å gå på nedover mtp. monteringshøyde. Bør den flyttes? Hva vil jeg ev. vinne/tape på å flytte motor? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) Ser ut som ca samme monteringshøyde som jeg har med 4-blads stålpropell som har masse grep. Med stålpropell kan antiventilasjonsplata (som den egentlig heter) med fordel være litt over kjølen, spesiellt for båter med utpreget V-bunn. F.eks. 1-4 cm. Jeg prøvde med 5 cm og det funket fint rett fram men ikke i sving.. Har nå 3 cm over og funker perfekt. Imidlertid hadde jeg en 3 blads stålpropell før, og den dro luft innimellom på denne høyden så måtte senke den et hull til 1 cm over. Så det kan jo hende du bør flytte den et hull ned. Fartsmessig tapte jeg ca 0,5 knop så det er jo ikke det helt store. Ser også ut som du har mindre avstand fra kjølens avslutning til motoren, og noe mindre V-bunns vinkel enn min, og begge momenter tilsier jo lavere monteringshøyde. Du bør jo kanskje bytte til lavere stigning på propellen hvis det hender du har mye folk/last i båten og det blir et problem å få motoren i nærheten av optimalt turtallsområde som er rundt 5500. Tillatt område er jo 5000-6000 men midt i mellom er som regel det optimale kompromiss m.h.t. fart, akselerasjon, støy og forbruk. Redigert 28.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Ballistic propellen har et design som pleier å like å ha godt med vann. Med den høyden du nå har ville jeg påstå at med Ballistic ville jeg senket den ett hull for å sikre grepet. Men om du ikke opplever at den ikke mister grepet og oppfører seg godt i bølger, sving o.l. og at du får den i plan uten å miste grepet så er det den beste testen. Er du fornøyd nå så la den stå. Farten er jo ok i forhold til tester av hva den bør oppnå. Du kan oppleve høyere hastighet spesielt marsjfart (meget liten endring) med Ballistic om du senker motoren. Du ligger nå med et slip på 6-8% som er helt ok, kanskje litt høyt. Så muligens ville du vinne noe på ett hull lenger ned. Bedre grep og muligens under en knops forskjell. Men du er langt nede i turtall så det kan gi litt begge veier. Med "vanlige" elefantøre propeller i stål ville jeg si at den høyden du har bør fungere godt. Noen propeller med bedre grep ville kanskje til og med kunne løftes mer og allikevel beholde grepet og øke hastigheten. Jeg ser at du har Yamaha og om den originale stålpropellen som følger med er ofte den sorte stålpropellen fra Yamaha. Denne propellen har dårlig grep og ville også ha godt av at motoren senkes. Mest sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Du bør jo kanskje bytte til lavere stigning på propellen hvis det hender du har mye folk/last i båten og det blir et problem å få motoren i nærheten av optimalt turtallsområde som er rundt 5500. Tillatt område er jo 5000-6000 men midt i mellom er som regel det optimale kompromiss m.h.t. fart, akselerasjon, støy og forbruk. Jeg ville ideelt lagt meg opp mot 6000 om mulig med tom/lett båt - da har man mer å gå på ift last osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.