Jump to content

montering av skjøtepunkt og vinsj til genoa Hanse 320

bruce

Recommended Posts

Hei!
Vi er på jakt etter en brukt Hanse 320. De fleste av disse ser ikke ut til å ha skjøtepunkter til genoa på dekket. Det er heller ikke vinsjer til formålet. Jeg vil gjerne ha et alternativ til selvslående kryssfokk, og går ut fra at jeg må montere skjøtepunkter og to ekstra vinsjer i tillegg til standard utrustning. Er det noen som vet hva dette koster, eller hvorfor dette ikke er standard utrustning?

Det handler vel om å spare penger. Jeg kjenner ikke til båten godt nok til å kunne kommentere mulighetene for å sette på et par vinsjer til, men regner med det bør la seg gjøre. Hanse har også sitt eget eierforum som kanskje kan gi tips. Tenker du seile regatta eller er det mest for tur hvor genoaen skal benyttes?. Selv har jeg fokkebåt, og har lagt igjen genoaen for godt. Det hender seg så klart jeg savner litt mer trykk, men på den annen side er det greit å slippe en stor genoa. Du bør tenke igjennom om ikke en code0 can være et alternativ til genoaen (spesielt om det er for turbruk)?. Men uansett trenger du vinsjer...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Er litt usikker på hva du mener :confused:

På min Hanse 312 som har selvslående fokk så er det både skjøtevogner på dollbord på utsiden av hytta og wincher på Cockpit kanten, en på hver side. Om det er originalt vet jeg ikke, men tror ihvertfall ikke at det er uvanlig å ha det.

Selv bytter vi litt på det. Her på vestlandet er ofte selvslående fokk nok, og det er jo veldig enkelt, samt at man tar god høyde.

Skal vi langt i lite vind smekker vi opp Genoa, eller genakker (som også går på samme vinsjene, men ikke via skjøtevognene).

De små Hansene seiler godt i lite vind når man har store seil oppe :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Takk for alle svar. Jeg har sett på bilder og ser at det er svært få av disse båtene som har ekstra vinsjer eller skjøtepunkter for genoa. På bildene ser det ut til at folk stort sett holder seg til den selvslående kryssfokka, og bruker genakker i unnavind.

På bilder av hanse 320 med genakker, ser det ut til at folk seiler med genakker uten å ha ekstra vinsj til å hale inn genakker-skjøtet. Er det mulig? Eller bruker de da vinsjen på hyttetaket?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...