Jump to content

Webasto fra bil i båt ?


Fusebox

Recommended Posts

Jeg har en Webasto Top Z i min bil og har planer om å ta den ut og sette den i båten om sommeren. Jeg vil gjerne unngå enda et hull i skroget, og lurer på om noen har erfaring med å koble eksosen fra Webasto, eller tilsvarende, direkte på motor eksosen ?

 

Eksosen har jeg forestilt meg koblet inn på motorens eksos etter potta i bunnen av eksosslangen, før svanehalsen. Elektrisk blir det kun en bryter, kanskje med en temperaturføler, via litt hjemmelaget styringselektronikk, tilkoblet relé. Sirkulasjon blir omdirigert utenom motor med 3-veis kuleventil(er) og sirkulasjon ved hjelp av en eller annen elektrisk pumpe (må ha ca.500 l/t (8 l/m) ifølge Webasto).

 

Argumentene for og imot er enkle, så vidt jeg kan se :

 

Imot :

- Ved kjøring av motor vil det kanskje bli mottrykk inn i eksosen til Webasto ? Tåler den dette ?

- Det vil vel også kanskje være noe mottrykk fra Webasto inn i eksosen, da denne er vannfylt mellom motor og svanehals (den er vel det ?) ?

- Muligens vil saltvann bli presset inn i Webasto, da den er montert omtrent i høyde med topp av svanehals (kanskje dette kan unngås med en svanehals lignende krøll på Webasto-eksosrøret ?)

 

 

For :

- Slipper hull i skroget, og forenklet montering mht. varme mot glassfiber skroget.

- Kun en liten rørbit påsveiset rør-adapter til Webasto eksosrør, montert et sted mellom potte og svanehals.

 

Håper noen kan belyse dette, eller har erfaringer.

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Mener at eksosrør må være av samme dimmensjon og lengde som innsugingsrør på dieselvarmere. Derfor tror jeg den beste måten nok er et hull i skroget. Hvis ikke kan du få ubalanse i varmeren og dermed soter den ned!

Det finnes rustrfrie skottgjennomganger spesielt beregnet på eksos fra varmere!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Er ikke så sikker på om eksos og innsug-slange må ha samme lengde og dimensjon, men eksos-slangen til webasto MÅ ha fritt utløp. Som nevnt foran : sjøvann fra motoreksos, eksostrykk fra motor osv. webasto er følsomme for både innsugsluft og eksos-avblåsning. Sørg for at begge har tilstrekelig fri tilgang til friluft. Lykke til. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes konklimonke ut, dette hadde ikke jeg gjort. Skulle noe skje så kunne forsikringsselskapet absolutt fått noe slikt til å vende mot deg (ubegrunnet eller ikke)

Hull i båten - hvorfor vil man ikke det??

Varmgang i glassfiber - ikke noe problem bruker man korrekt gjennomføring slik 100 tusenvis av båter har det montert, så er det ingen fare.

Har hatt det selv på flere båter og har aldri sett noen antydning til missfarging/varmgang.

 

Men spennende å tenke i de baner og skulle dette være en helt OK måte å gjøre det på så burde eksosleverandørene bli tipset om denne ideen og den som innførte det villle få ett absolutt fortrinn i forhold til konkurentene.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Da blir det nok et ekstra hull i skroget :-)

 

Bør det lages en form for lufttilførsel i form av et rør, eller en rist for å sikre fri tilgang ? Eller er det tilstrekkelig å montere i motorrom med eksos til eget utløp ?

 

Hilsen

Are

Link to post
Share on other sites

Gå in på webasto sin hjemmeside der finner du garantert skrog gjenomføring som er beregnet for montasje på båt. Ikke tenk på att kjøpe noe annet en det som leverandøren rekomandere. Spare penger kan man godt men ikke på denne typen av detaljer. Tenk deg du kjøper en eller annen dings som du tror kommer att fungere du drar hull gjenom skroget montere den nye delen. Og det virker ikke som du har tenkt deg. Da står du med ett hull i båten som mest sannsynligt ikke passer sammen med den orginal delen som du fra begynnelsen skulle ha montert

Link to post
Share on other sites

Var innom KCL her forrige dagen og hentet koblingsskjema. Gjennomføringen i skroget koster ca. 450,-

 

Vel, tanken var god, men det blir nok standard installasjon uansett. Pengene løper fortere enn jeg rekker å be kona om mer. Ny (brukt) båt med defekt kokeapparat, ladeutstyr til batterier, landstrøm, motordeler, motorer, frakt av båt og hei og hå. Begynner å få denne følelsen :diving: nå ;-)

 

/Are

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...