Popeye70 Startet 29.April.2014 Link til dette innlegget Startet 29.April.2014 Hallo. Jeg vurderer å anskaffe spinnaker eller gennaker til min Dufour 385, og lurer i den forbindelse på om det er noen der ute som har montert ekstra winsjer på denne båttypen og vet hvor disse winsjene kan monteres? Jeg ser ingen klargjorte plasser, så jeg frykter at båten ikke er designet med disse seilene og ekstra winsjer i tankene. I så fall blir prosjektet litt for tungvint til at jeg får gjort noe med det i år, ihvertfall. Any ideas? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 (redigert) mulig du finner noe her, evt kan du spørre der: http://www.boefamily.dk/dufour/search.php Redigert 29.April.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Ja, jeg får vel sjekke der, men etter å ha fulgt Dufour-forumet i et par år synes jeg det egentlig er ganske dårlig. De har noen få entusiaster, men det går tregt og det er endel ubesvarte spørsmål der. Den generelle standarden her inne er mye bedre. Derfor prøver jeg her først. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 bør kunne fikses slik kanskje?: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Ja, det er eneste logiske sted for et par ekstra vinsjer. Må sjekke ut hvordan det ser ut på innsiden, og om det kræsjer med stengene til cockpit-teltet (de legges forover oppå sprayhooden når de ikke er i bruk, ikke bakover som en targabøyle). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Zhik Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Er det vinsjene for fokka du har bak i cockpiten? Disse kan du bruke til spinnaker. Du bruker jo ikke fokka samtidig med spinakeren. Men du ønsker nok å ha fokka litt utrullet når du setter og berger spinnaker for å minimere risikoen for spinnakerkrøll rundt forstaget. Dette kan ordnes ved å sette på et par avlastere på fokkeskjøtene før vinsjen. Så har du en rimligere og enklere løsning enn å montere 2 ekstra vinsjer. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
H80 Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Genuavinsjene fungerer helt fint til spinnakerskjøte/bras. Fest noen blokker på begge sider akterut, og dra skjøte/bras gjennom dem og forover til vinsjene. Som Zhik sier, kan genuaskjøtet låses i en avlaster, eller til og med et kryssholt, før spinnaker settes. Hvis du tar ned spinnaker på samme halser, sitter jo fremdeles genuaskjøtet der når den skal ned, og du trenger ingen ekstra vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Standard på de fleste båter er ett sett genua-vinsjer, en på hver side av cockpitten, og ett sett fall-vinsjer, en på hver side av nedgangsluken. Hvis det er slik på din båt, trenger du montere nye vinsjer for å seile med spinnaker. Da er det vanlig å legge spinnakerskjøtet på en av fallvinsjene, gjerne den til lo, og brasen rundt lo genuavinsj, som er den som er ledig når du skal heise. På den måten får du lette oversikt over spinnakeren når du skal trimme skjøtet, for da kan du stå langt frem og til lo. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.