Jump to content

Reservekanne plassering


Bitteliten

Recommended Posts

Det nærmer seg sjøsetting av båten, og jeg har vært en tur over til marinaen og lastet inn "litt" utstyr. Fortsatt ledig plass i et og annet rom i båten!

Jeg har en 25 liters kanne med diesel og en 10 liters kanne med bensin som skal plasseres på et trygt og godt sted ombord. Dette er reservekanner til hhv motor og jollas påhenger. Jeg har to alternative rom:

1. På hver side av motoren er det romslig plass. Dog er det ikke skott inn mot motoren - så jeg må stroppe godt fast. Har tenkt å skru fast stropper i dørken som jeg slår rundt kannene. er litt skeptisk til at stroppene kan løsne og havne i drivreimene.

2. Det er et stort tom under dørken i cockpit. Her er det masse plass - men også 3 batterier. Er litt skeptisk til å ha drivstoff i batterirommet pga gnister og eventuelle gasser

 

Noen som har synspunkter/erfaringer/råd å komme med hvor som er beste plassering? Også lurer jeg jo litt på om jeg har for stor reservekanne. På 690'en hadde jeg en 10 liter med disel - men her synes jeg det virket så lite (tankene er på 2x200 liter).

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får aldri nok stuerom, så jeg vet ikke om jeg ville tatt meg bryet med å ha med ekstra diesel. Du har jo 2 tanker også. Fornuftig eller ikke, jeg har aldri hatt med ekstra diesel, verken på Hannah II eller III. Skulle jeg først hatt en så stor kanne med diesel ombord ville jeg forsøkt å få laget en slags kasse i motorrommet, men stropp/feste på toppen. Da burde det være trygt både for kanna og motoren.

 

Bensin er jeg skeptisk til å ha ombord. Men også jeg har en 5l kanne til påhengeren. Jeg prøver å ha den mest mulig i friluft. I praksis betyr det at jeg plasserer den i stuerommet under bakerste benk i cockpiten når vi er i fart, og forsøker å huske på å ta den ut ellers. Bruker vi jolla setter jeg gjerne kanna på badeplattformen, der fenderne står når de ikke er i bruk. Da skal det godt gjøres å glemme den.

 

Jeg har vært på "leting" etter en plass i cockpiten hvor jeg kan stroppe fast kanna. Føler meg mest komfortabel med en slik løsning, men har egentlig ikke funnet noe egnet sted.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Du får aldri nok stuerom, så jeg vet ikke om jeg ville tatt meg bryet med å ha med ekstra diesel. Du har jo 2 tanker også. Fornuftig eller ikke, jeg har aldri hatt med ekstra diesel, verken på Hannah II eller III.

Jeg har vært inne på tanken om at jeg ikke trenger reservekanna. Har det vel egentlig fra pappa som alltid har med seg en 10 liter i båten. Men han kommer jo laaaangt på 10 liter i sin seilbåt som bruker et par liter i timen.

 

De to dieseltankene er sammenkoblet - men slange med to kraner i mellom. I praksis brukes begge tankene samtidig. Hvilken av tankene motoren suger fra vet jeg neimen ikke. Måtte sjekke brukerhåndboka - det er stb tank det suges fra. Og 400 liter bør jo holde det. Skal se om jeg finner en fornuftig plassering - om ikke gjør jeg som deg og skipper reservekanna.

 

Bensin er jeg skeptisk til å ha ombord. Men også jeg har en 5l kanne til påhengeren. Jeg prøver å ha den mest mulig i friluft.

Jeg har en 10 liters kanne i dag. Mulig det holder med en 5 liter. Vet ikke hvor mye en 4 hk bruker. Men ut i fra det du skrev kom jeg på at jeg har plass i rom på badeplatformen samt foran i ankerbrønnen i baugen. Alle rom er drenerte og helt uten elektrisitet. Er det ikke plass til 10 literen tar jeg en 5 liter i stedet. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min mening er at det mer enn nok med ei 5 liter kanne med reserve bensin til en 4Hk. Ikke bland i olje før du skal bruke den, for meninga er vel at reserven bare skal stå der hele sommeren og kun brukes i nødstilfeller. Fyll den eventuelt på bilen til høsten.

Jeg skjønner godt tanken bak masse reserve både av diesel og bensin. Selv har jeg 5 liter reserve i jolla og 20-30liter bensin stua vekk på akterdekket, men det er kun fordi plass er ett luksusproblem! I tillegg er jeg naturlig lat og slipper å rote meg innom kaoset det ofte kan være i marianer.

Har samme type far som deg; han har også med seg en ekstra 10-liter i seilbåten, men han bruker knapt en normal tank i løpet av hele sesongen!

Nei...prioriter plassen til livsnytelse og stu vekk 5L reserve og en skvett olje på/i badeplattforma hvis det er plass. Om det ikke er plass der.....dropp hele reserven! Det finnes omtrent alltid en velvillig "baatplassen-type" i nærheten som er villig til å ofre deg en skvett om du skulle være i beit.

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte min båt for noen år siden så hadde forrige eier i beste mening fylt opp 4 20-liters kanner med diesel som lå i under noen benker i båten. Den ene kannen lå imidlertid mot en litt skarp kant i plasten på båten og etter en stund med gnaging mot denne kanten gikk det hull i kannen slik at det rant ut ca. 5 liter diesel. Det var en del arbeid med vasking for å få vekk lukten.

 

I min båt er det en 280 liters tank. Motoren bruker ca. 15 liter diesel på marsjfart ved 20 knop. Dette tilsier at maks distanse er 373 nautiske mil på en tank. Nå kjører jeg aldri tanken lenger ned enn at jeg maks fyller 200 liter hver gang. Dette tilsier 266 nautiske mil. Ved blandet kjøring så kjører jeg ca 20 timer mellom hver tankfylling og med min båtbruk og der hvor jeg ferdes så ser derfor ikke noe behov for å drasse med ekstra diesel.

 

Den eneste dieselen jeg har med er en literskanne med diesel. Hvis det mot formodning skulle bli behov for å skifte dieselfilter ute på sjøen så kan det være kjekt å fylle opp filteret med diesel før det monteres. Da tar det ikke så lang tid å få luftet systemet og startet opp igjen.

 

Har også en 5 liters bensinkanne til påhengsmotoren. Denne er så liten at den får plass i dreggkassen forut.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er jo bensin og Dieselsalg på "hvert nes" langs hele kysten så er behovet så presserende med reservediesel og bensin?? Hvorfor ikke satse på noen slanger og ei lensepumpe (manuell) slik at en i nøden kan kjøpe noe av andre båter? Jeg har dette systemt ombord (har aldri hatt bruk for det) men da er en hjulpen hvis en skulle være tom av en eller annen grunn. Intet griseri eller sikerhetsproblem Bare et tips altså..

Link to post
Share on other sites

Bruker også kun en 5 liters reservekanne til 5hk. Med 3-4 liret poå den innebygde tanken gir det amge timers kjøring. Har aldri opplevd å gå tom for bensin. Reserve diesel kanne har jeg sluttet med. Med 2 x 200 l tanker så har jeg så det rekker. Kjører de aldri mer en 3/4 tom. Men har med noen liter smøreolje.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier alltid å ha med en 10 liter kanne med diesel, ikke primært for å ha i reserve hvis jeg går tom men heller for å ha ren diesel i bakhånd hvis jeg får problemer med grums som virvles opp, filtre som tetter seg osv. Da er det bare å sette kanna ned i kjølen, stenge av tanken, putte slangen ned i kanna og ta diesel direkte derfra. En ren sikkerhetsforanstaltning altså. Kanskje ikke nødvendig, men gull verdt i en krisesituasjon.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...