norwette Startet 29.April.2014 Link til dette innlegget Startet 29.April.2014 Jeg har en Universal M-40 1989 i min seilbaat. Har bare noen hundre timer totalt. Etter at jeg kjoepte baaten, hadde jeg problemer med at motoren stoppet paa tomgang. Bestilte en overhaling / service og en mekaniker stilte tomgang. Etter det gikk den som en klokke paa tomgang. Etter en stund fikk jeg problemer med at gassen (spaken) ikke holdt paa. Si at jeg kjorte baaten paa 2000 omdreininger, sakte men sikkert ville gassen "gi slipp" og redusere omdreiningene. Det virket som om fjaeren paa gasswiren var for stram, og forrige helg justerte jeg 1/8 omdreining paa skruen. Naa var jeg kvitt problemet med omdreininger, men motoren gaar ikke lenger paa tomgang. Hva er sammenhengen her? Noen gode ideer paa hva som vil fikse disse problemene. Er det en fjaer som trengs skiftes ut? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Du kan sjekke stoppe/justeringsskruen på dieselpumpa. Har ikke samme motor som deg men vil tro det sitter en stoppe/justeringsskrue på en arm som justerer dieselmengden. Denne skruen har en eller annen variant av lås, en kontramutter som må sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Det er antakelig en friksjonsskue under lokket ved gasshendelsen. Stramme denne litt så det kompenserer for trekket i fjæra. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Som vindøyet nevner så må du justere gasshendelen også, men det er en separat greie. Motoren skal ikke stoppe på tomgang så du har to ting å se på :-) Antagelig bare noen skruer/muttre å stramme så dette er kjapt gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.