Robåten Startet 29.April.2014 Link til dette innlegget Startet 29.April.2014 Har en 18 fots Skibsplast som er ribbet innvendig, og skal bygges opp igjen. Problemet er at eg er sikkert en av verdens dårligste hobby elektriker!Av batteri er det ett 100A,så tenkte eg og bruke ett sånt sikringspanel http://webshop.nettbaat.no/products/sikringsholder-bep som skal kobles til lanterner,stereo,lys osv. Er det bare og strekke + og - fra batteriet til sikringsboksen? Hvor tykk kabel bør eg bruke der? Er ca 4 meter fra batteriet til sikringsboksen :)Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til elektrisk kobling i båt hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Det var då svært so gjerrig du er med informasjon. Har denne båten noka motor, ev. gir motoren lading? skal motoren ha el. start? Motorinstallasjon er ein del av eit el. opplegg og må vera med i deimensjoneringa. Og so dette med stereo, er det eit anlegg som det går å høra på ombord, eller eit slikt som ein må 100 meter vekk frå for å beskytta ørene? Forresten, for den sikringsboksen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Robåten Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Hehe. Motor og alt det blir koblet rett på batteriet. 50 hk mercury med el start og powertrim. Meiner motoren lader 80A. Sikringsboksen er til alt "små" elektrisk. Av stereo blir de bare cd spiller med 4 stk høyttalere (6,5") av belysning og lanterner blir LED. 2 stk vindusviskere,horn og lensepumpe :) Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Ja, bare trekk en tykk matekabel fra batteri til sikringsholderen, men matekabelen må også være sikret ved batteriet. Belastningen i matekabelen bestemmes av hvor mange samtidige kurser ut fra sikringsboksen som er i bruk (summere antall watt og dele dette tallet med ca. 12) i ampere. Da får du en total strømbelastning og velger matekabel ut fra maks strøm. Bruk gjerne en "kalkulator" spenningstap for ytterligere dimensjonering av matekabelen. Videre for hver kurs fra sikringsboksen bruker du et ledningstverrsnitt og sikringer som trengs til de forskjellige formål. Den sikringsboksen du lenker til ser jo grei ut litt avhenging av belastninger på de enkelte kursene derfra og ut. Jeg antar at du også har en laderegulator som er stor nok til formål(ene) dine. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Ternen32 Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 litt å gå etter her :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Dinamo Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 TasleT, Led oss ikkje ut i fristelse, det klarer vi godt nok sjølv. Ein sikring ved batteriet KAN, om batteriet lades so sterkt at det avgir gass og sikringen ryker, være årsak til eksplosjon. Gassen frå batteriet er knallgass, og gnisten frå ein sikring som ryk er alt som trengs der. Det er eit fint diagram dette, Celzeron, men eg ville ikkje brukt det, fordi i følge dette skal 80 cm av 0,75 kvadrat kunne klare 220 watt, som blir mellom 18 og 19 A. DET ville nok resultert i ein avbrent ledning. Det eg vil fram til, er at dette diagrammet KUN tar hensyn til spenningsfall, ikkje til max strøm i ledningen. Mitt forslag: Plasser sikringsboksen, og sett ei minusskinne ved siden av. Trekk ein 6 kvadrat plussledning frå batteriet inni ein plastslange til sikringsboksen. Om plastslangen er elektrikerrør eller hageslange eller noko anna - so lenge det er plast so er den ledningen dobbeltisolert, og sikring ved batteriet er unødvendig. Sjølv trur eg at eg ville gått innom rørleggeren og spurt etter 12 mm PEH-rør. 6 kvadrat frå batteriminus til minusskinnen treng ikkje denne ekstra beskyttelsen. Ledning videre frå kvar av sikringene til bryter, videre til utstyr og tilbake til minusskinne. Men pass på dette med lanterner, plasser dei slik at dei ikkje blender deg i stummande mørke, for i so fall blir det ikkje du som finn skjæret - det blir skjæret som finn deg, og knuser båten. Magne Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Nå blir det ikke akkurat "åpen flamme" om en glassrørsikring eller bladsikring smelter. I min, og andres båter, har de fleste en hovedbryter i umiddelbar nærhet av batteriet, som kan lage gnist ved på- og avslag. Har ikke hørt om noen eksplosjoner av den grunn. Det er vel tilstrekkelig ventilert rundt et batteri i alle fall. Er man redd for gnistregn fra en sikring så kan man installere sikringen og hovedbryter 50-100 cm unna batteriet. Båtplassen har en grei kabelkalkulator som man kan eksperimentere med, og en lignende på http://tore.aasli.no/spenningstap/ Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Dinamo Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Nå blir det ikke akkurat "åpen flamme" om en glassrørsikring eller bladsikring smelter. I min, og andres båter, har de fleste en hovedbryter i umiddelbar nærhet av batteriet, som kan lage gnist ved på- og avslag. Har ikke hørt om noen eksplosjoner av den grunn. Det er vel tilstrekkelig ventilert rundt et batteri i alle fall. Er man redd for gnistregn fra en sikring så kan man installere sikringen og hovedbryter 50-100 cm unna batteriet. Båtplassen har en grei kabelkalkulator som man kan eksperimentere med, og en lignende på http://tore.aasli.no/spenningstap/ Greit, TasleT, eg har vore for mykje på kurs i nordsjøen - fått "worst case" i blodet, so å sei. Men gnisten av ein glassrørsikring på nokre ampere ER nok til å tenna knallgass - sånn worst case. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.