Jump to content

Skibsplast 18ft, hvordan koble sikringspanel og lanterner, stereo

Robåten

Recommended Posts

Har en 18 fots Skibsplast som er ribbet innvendig, og skal bygges opp igjen. Problemet er at eg er sikkert en av verdens dårligste hobby elektriker!

Av batteri er det ett 100A,så tenkte eg og bruke ett sånt sikringspanel http://webshop.nettbaat.no/products/sikringsholder-bep som skal kobles til lanterner,stereo,lys osv. Er det bare og strekke + og - fra batteriet til sikringsboksen? Hvor tykk kabel bør eg bruke der? Er ca 4 meter fra batteriet til sikringsboksen :)

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til elektrisk kobling i båt hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Det var då svært so gjerrig du er med informasjon.

Har denne båten noka motor, ev. gir motoren lading? skal motoren ha el. start?

Motorinstallasjon er ein del av eit el. opplegg og må vera med i deimensjoneringa.

Og so dette med stereo, er det eit anlegg som det går å høra på ombord, eller eit slikt som ein må 100 meter vekk frå for å beskytta ørene?

Forresten, :thumbsup: for den sikringsboksen.

Magne

Ja, bare trekk en tykk matekabel fra batteri til sikringsholderen, men matekabelen må også være sikret ved batteriet. Belastningen i matekabelen bestemmes av hvor mange samtidige kurser ut fra sikringsboksen som er i bruk (summere antall watt og dele dette tallet med ca. 12) i ampere. Da får du en total strømbelastning og velger matekabel ut fra maks strøm. Bruk gjerne en "kalkulator" spenningstap for ytterligere dimensjonering av matekabelen.

Videre for hver kurs fra sikringsboksen bruker du et ledningstverrsnitt og sikringer som trengs til de forskjellige formål. Den sikringsboksen du lenker til ser jo grei ut litt avhenging av belastninger på de enkelte kursene derfra og ut.

Jeg antar at du også har en laderegulator som er stor nok til formål(ene) dine.

TasleT, Led oss ikkje ut i fristelse, det klarer vi godt nok sjølv. Ein sikring ved batteriet KAN, om batteriet lades so sterkt at det avgir gass og sikringen ryker, være årsak til eksplosjon. Gassen frå batteriet er knallgass, og gnisten frå ein sikring som ryk er alt som trengs der.

Det er eit fint diagram dette, Celzeron, men eg ville ikkje brukt det, fordi i følge dette skal 80 cm av 0,75 kvadrat kunne klare 220 watt, som blir mellom 18 og 19 A. DET ville nok resultert i ein avbrent ledning.

Det eg vil fram til, er at dette diagrammet KUN tar hensyn til spenningsfall, ikkje til max strøm i ledningen.

Mitt forslag: Plasser sikringsboksen, og sett ei minusskinne ved siden av. Trekk ein 6 kvadrat plussledning frå batteriet inni ein plastslange til sikringsboksen. Om plastslangen er elektrikerrør eller hageslange eller noko anna - so lenge det er plast so er den ledningen dobbeltisolert, og sikring ved batteriet er unødvendig. Sjølv trur eg at eg ville gått innom rørleggeren og spurt etter 12 mm PEH-rør. 6 kvadrat frå batteriminus til minusskinnen treng ikkje denne ekstra beskyttelsen.

Ledning videre frå kvar av sikringene til bryter, videre til utstyr og tilbake til minusskinne.

Men pass på dette med lanterner, plasser dei slik at dei ikkje blender deg i stummande mørke, for i so fall blir det ikkje du som finn skjæret - det blir skjæret som finn deg, og knuser båten.

Magne

Nå blir det ikke akkurat "åpen flamme" om en glassrørsikring eller bladsikring smelter. I min, og andres båter, har de fleste en hovedbryter i umiddelbar nærhet av batteriet, som kan lage gnist ved på- og avslag. :smiley: Har ikke hørt om noen eksplosjoner av den grunn. Det er vel tilstrekkelig ventilert rundt et batteri i alle fall.

Er man redd for gnistregn fra en sikring så kan man installere sikringen og hovedbryter 50-100 cm unna batteriet. :wink:

Båtplassen har en grei kabelkalkulator som man kan eksperimentere med, og en lignende på http://tore.aasli.no/spenningstap/

Nå blir det ikke akkurat "åpen flamme" om en glassrørsikring eller bladsikring smelter. I min, og andres båter, har de fleste en hovedbryter i umiddelbar nærhet av batteriet, som kan lage gnist ved på- og avslag. :smiley: Har ikke hørt om noen eksplosjoner av den grunn. Det er vel tilstrekkelig ventilert rundt et batteri i alle fall.

Er man redd for gnistregn fra en sikring så kan man installere sikringen og hovedbryter 50-100 cm unna batteriet. :wink:

Båtplassen har en grei kabelkalkulator som man kan eksperimentere med, og en lignende på http://tore.aasli.no/spenningstap/

Greit, TasleT, eg har vore for mykje på kurs i nordsjøen - fått "worst case" i blodet, so å sei. Men gnisten av ein glassrørsikring på nokre ampere ER nok til å tenna knallgass - sånn worst case.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...