dynastar97 Startet 29.April.2014 Link til dette innlegget Startet 29.April.2014 Hei Da var tiden kommet for å bunnsmøre båten. Siden jeg ikke har gjort dette før hadde det vært fint med litt beskrivende hjelp :) Det dreier seg om en 14 fots liten skjærgårskip med fart på rundt 30 knop(om det skal ha noe å si) som sist ble bunnsmørt for 2-3 sesonger siden, altså av forrige eier. Ser at det i høst grodde til noen små skjell og alger. Etter dette i høst ble fjernet med høytrykksspyler er bunnen litt ruglette. Da kommer følgende spørsmål: hvor mye må jeg pusse ned? Må jeg fjerne nåværende primer og smøre på nytt, og deretter hvor mange lag med bunnsmøring? Hvor mange lag med primer? Noe bestemt type primer? Er det noe bestemt type bunnsmøring jeg trenger? Hvor mye trenger man eventuelt til en 14 fots båt? Ett eller to lag med bunnsmøring? Er opptatt av å utnytte båtens fartpotensiale, så håper noen kan være til hjelp. - Dynastar97 Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Små skjellene fjerner du lettest med en eksentersliper.viss du ikke har en selv,så er det kansje en i familien,en nabo el. Som har en.bruk korning 80. Når dette er gjort,så maskerer du opp vannlinjen. Jobb i lange strekk med tapen,og vær nøye. Påfør et lag med selvpolerende,fjern tapen og hokus pokus,ny bunn! Ang forbruk så er jeg litt usikker,men hør med de på butikken. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Allegro27 Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Gode råd i innlegget over, angående forbruk så vil det være under èn boks, så kjøp èn boks! Jeg ville gått for selvpolerende bunnstoff som beauty of Aqua sier. Det finnes hardere bunnstoff som kan være mer optimalt i forhold til fart, men på en 14 fots jolle med toppfart på 30 knop tror jeg ikke du vil merke noen særlig forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Og legg på litt ekstra i vannlinjen rundt hele båten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dynastar97 Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (redigert) Hei og takk for gode svar :) Holder det å kun kjøpe denne? http://www.maritim.no/batpuss/bunnstoff/selvpolerende/yachting-mare-nostrum-sp-hvit-750ml Er ikke sikker på om jeg får i tak i eksentersliper, men funker det med sandpapir? Har liggende sandpapir som passer til å pusse på båten. Slik jeg har forstått det skal jeg bare pusse ned på de områdene som er ujenvne og deretter bunnsmøre ett lag med selvpolerende bunnsmøring(linket til ovenfor) på båten under vannlinjen? Men skal jeg skylle med vann eller noe? eller kan jeg bare begynne å bunnsmøre rett etter slipingen? ser for meg at det er små korn og støv om kommer i mellom og gjør slik at ikke bunnsmøringen sitte like godt - Dynastar97 Redigert 30.April.2014 av dynastar97 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Alltid best å skylle etterpå så du får vekk alt støv, da bunnstoffet får bedre feste da. Burde holde med den boksen der, jeg smurte min Pioner 14 med en boks Hempel, og da var fortsatt litt igjen. Bruk rull når smører på. Dette fikser du lett, plutselig så er du på sjøen :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Puss lett over hele bunnen og litt ekstra der det er ujevnt. Vanlig sandpapir gjør jobben. Vaske over etterpå, la det tørke og før på bunnstoffet med en liten rulle. Og legg ekstra i vannlinjen hvor det gror godt og man tar av litt hvis man vasker skroget/gelcoaten ved/rundt vannlinjen i løpet av sommeren noen ganger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.