Jump to content

Har kjøpt tresnekke i Larvik - hvordan få den til Oslo?

sjølaks

Recommended Posts

Hei! Vi er en gjeng som har kjøpt båt sammen: En 23 fots tresnekke. Ingen av oss har veldig mye båterfaring fra før, men vi er normalt praktisk og teknisk anlagte, så vi satser på en bratt og konstrutiv læringskurve.

Uansett, dette sjarmerende fartøyet befinner seg i Larvik. Og det skal til Oslo. Vi satser på å klargjøre skuta til sjøsetting der den står (vanlig vårpuss), men har ikke helt landet på hvordan vi skal frakte den til hovedstaden.

Et alternativ er å stikke ut en passende rute oppover Oslofjorden, og putre oppover en finværshelg med (forhåpentligvis) rolige vind- og bølgeforhold. Ulempen er at ingen av oss er kjent i farvannet.

Det andre alterativet er frakt langs landeveien. Vi har lagt ut det hele på mittanbud, anbudstorget og den type tjenester, men foreløpig uten å få napp fra aktuelle transportbedrifter. Da gjenstår frakt med henger og leiebil, men både vi og forrige eier vi er litt usikre på hvor mye tresnekka veier. Mitt anslag er et sted mellom 1500 og 2000 kilo.

Så: Noen tips eller gode råd til fordeler og ulemper ved de ulike transportalternativene? Noe vi bør være spesielt oppmerksomme på? Hvor får man eventuelt leid hengere som kan ta slike tresnekker?

Legger med et bilde av fartøyet, i fall noen kan bidra med mer informasjon (spesielt om vekt). Det sitter en 18 HK Sabb Diesel i den.

bilde

hadde ikke giddet å pese med henger, men tatt det som en fin tur innover oslofjorden en helg, og om det ikke fristermed overnatting kan jo dere f. eks ta strekningen Larvik-moss på lørdag, rett til gjestehavna, bli hentet i bil og overnatt hjemme, og ta Moss-Oslo på søndag. Eller start i 8 tida fra Larvik, full peis opp Oslo fjorden så er dere fremme god tid før det blir mørkt.

Uansett er det en mye koseligere tur, enn å leie bil/henger. Mye billigere blir det også, kanskje 20 liter drivstoff og en utmerket måte å bli kjent med ny båten.

Kanskje vi kan slå følge ? skal fra Sandefjord til oslo en av de nærmeste helgene.

Guest Avmønstret#

Tur en godværshelg. Les noen tråder her med divers tips ang henteturer (dieselfiltre osv), pluss et par tråder om passering av rakke. Last ned navionics til ipad/iphone eller tilsvarende og stikk ut en rute. Legg inn telefonummer til RS, last ned appen til redningstjenesten/helikopterne (RS skal ha penger for sin nødapp....).

Reis ned på Fredag til Larvik. Fyll opp tanken pluss reservekanne, handle enkel mat og drikke til å ha i båten. Overnatt i båten og gå ut samtidig som sola står opp, da pleier det ofte å være blikkstille og så vakkert som det kan bli.

Med tidlig start på Lørdag har dere gode marginer til å klare dette fint på en helt om været er greit. Siden det er første tur med båten ville jeg vært to på en slik tur, eller flere. Ikke alene.

Kjøp kartserien (e) med en gang og ta båten oppover fjorden. Når dere runder Tønsberg tønne, er dere "innasjærs" og dere skal selvfølgelig ikke runde Rakkeboene, disse er utenfor Stavern og skal bare passeres hvis du skal på sørlandet. Dette blir en flott tur, og dere har intet å frykte. Fin måte å bli kjent med båten på, ha en fin tur i ei flott snekke!

Hilsen fra Stavern

Om dere velger å gå sjøveien fra Larvik så bør dere teste båten litt i Larviksfjorden først. Dette for å få bekreftet at dere kan stole på fremdriften(motoren).

Grunnen til at jeg sier dette er at dere sannsynligvis kommer til å gå "båtleia" fra Larvik forbi Sandefjords-fjorden og runde Tønsberg Tønne. Dette er et strekk hvor dere går langs ganske bratte fjell/land og ikke et sted man ønsker motorstopp(da havner man fort i fjæresteinene).

Når dere blir litt kjente med båten og stoler på fremdriften kan dere gjøre som anbefalt over, kjøpe et nettbrett og laste ned kart. Da kan man sitte i ro og mak hjemme i stuen og plotte ruta(dette er så enkelt at selv far klarer det på et par forsøk). Det er en stor fordel med en ferdig-plottet rute slik at man ikke lurer på hvor man skal gå når man er i gang.

Når man runder Tønsberg Tønne er det innaskjærs helt til man skal ut ved Torgersøya utenfor Tønsberg. Deretter følger dere nordover forbi Horten(Bastøy) og inn mot Filtvet. Dette strekket kan være litt ubehagelig ved mye vind fordi det ofte blir rotete sjø her, men planlegg med været så blir dette er skikkelig kosetur.

Tidsforbruket med aktuell båt vil jeg anslå til å være ca. 5 timer fra Larvik til Tønsberg og 6 timer fra Tønsberg til Oslo.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Enig med alle her, frakt på land gir ingen mening.

Etter båtpussen kan dere jo først ta en prøvetur for å forsikre dere om at alt snurrer og er tett osv., før dere legger ivei. Jeg ville også satset på å overnatte i båten, det noe av sjarmen.

Turen kan dere planlegge via kart.gulesider.no, eller i en eller annen navigasjonsapp når det er på plass. Legg opp en rute og del antall nm på 5 ca (snittfart 5 kn), så får dere ut omtrentlig hvor lang tid det vil ta. (15t omtrent?) Det er altså doable på en lang dag, men greiest å ha to. Eller kanskje tre? Hvis dere starter en fredag ville jeg nesten anbefale å ta første stopp ute på Svenner hvis været er stille og godt, verdt å få med seg når man først er på de kanter. Evt. utelivet i Tønsberg.

Ta med papirkart, som noen alt har nevnt, det er greit å ha i reserve og gir bedre oversikt enn en liten mobilskjerm. Nødbluss. Dregg/anker med lang line og 6-7-8m kjetting, greit å hive ut om motoren skulle fuske, så kan man slippe å drive på land.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Dette bør ikke bli noe problem så lenge motoren går og skuta er tett. I fine helger vil du se andre båter hele veien, og de hjelper deg om det trengs.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Guest Avmønstret#

og dere skal selvfølgelig ikke runde Rakkeboene, disse er utenfor Stavern og skal bare passeres hvis du skal på sørlandet

Nå skal jeg ikke rakke ned på geografikunnskapene til Oslofolkene eller deg Odd men sist jeg sjekket så var både Nevlunghavn, Helgeroa osv i Larvik, og alt "på feil side av" Rakkeboene. Vi får tro at de har kjøpt snekka på rett side og kanskje til og med i Larvik by?.

Selv tenker jeg automatisk at en må rundt Rakke siden jeg bodde i Larvik i en del år (Helgeroa). Og hver gang jeg besøker Larvik med båt så går jeg forbi Rakke, om jeg ikke må nødlande i Stavern først da... ;-)

-----------

Uansett blir dette en fin tur. Bruk god tid til å stikke ruta på forhånd og del gjerne ruta over flere enheter, feks et brett og en telefon slik at dere har en plan B.

Selv med kart og gps kan det være ganske hektisk å sette rute underveis om behovet plutselig oppstår, særlig når en er i ukjent farvann.

Hei og gratulerer med fin trebåt! Viktig å tenke på det som "Bastard" nevner! La båten få noen dager på sjøen før dere starter opp Sabben, den har en langt fra vibrasjonsfri gange. Viktig å la treverket trekke til seg vann slik at det sveller ut og strammer opp klinkene igjen før dere legger ut på tur!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Denne båten likner veldig på en jeg hadde. Kroken 24. Jeg hadde bensin motor, og hadde nok med å la den flyte de første 4-5 timene. Som mange her sier, ikke start motoren de første timene. Hvis ikke den lekker noe særlig, kan den begynne med det ved start av motor.

Jeg hadde 16 hk. marsjfart på 5,5 knop. Maks 6,9 knop. Men da måtte jeg holde såpass hardt i roret at det ikke var trivelig over lengre tid. Jeg ville anslått 10km i timen i tilbakelagt distanse. (husk niste)

God tur.

Hei Pinkvin! Forstår (kanskje) din forvirring... Trådstarter skrev at båten lå i Larvik og da tok jeg det for gitt at han mente Larvik by. Noen lokale i...ter av noen politikere fant ut i 1988 at de skulle kalle kommunen etter sammenslåingen av de fem kommunene _Larvik,Stavern,Brunlanes,Hedrum,Tjølling for det samme som den største byen, nemlig Larvik! De som bor i Stavern,(som også er by) sier ikke at de bor i Larvik, og det samme gjelder jo Nevlunghavn og Helgeroa. Det ble holdt en folkeavstemning om sammenslåingen 9 April 1988 og det var soleklart flertall MOT, men det var allerede bestemt i kommunaldep. Dette er jo "litt" på siden av saken, men jeg velger å tro at trådstarter henter båten inne i Larvik BY.

Uansett blir det en flott tur, ingen grunn til å ligge i Larvik BY, og slenger meg på anbefalingen her inne om å ta første natt på Svenner! Jeg har ikke klart å finne noe flottere sted etter 8 år på "lang-tur begge sider"

En annen flott første stopp er øygruppen Stauper, rett etter du har rundet Tønsberg tønne, helt fantastisk sted!

Vi var en vennegjeng for 4-5 år siden som kjøpe snekke i indre oslofjord og kjørte til larvik. Maksfart 7 knop. Vi kom sent igang fra oslo på en fredag, så ble en overnatting i horten, så etappen ble to etapper for oss den gang. Starter man tidlig går det fint på en lang dag.

det er verken spesielt langt eller noen skrekkpassasjer på denne etappen, pass på været, ta med øl, mat, varmt tøy og godt humør. God tur!!;-)

Ta med dere en ipad, så har dere kart :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...