Svaap Startet 30.April.2014 Link til dette innlegget Startet 30.April.2014 Hei, Et hendig arbeidsuhell har ført til at vi klarte kunststykket å få inn Marine Grease i steden for gearolje i undervannshus på en 2t 25 hk Tohatsu påhenger. Skal ha skryt for å ha klart å få inn grease, ettersom det var hardt arbeid ..... Dette må vel ut igjen? Ser vel ikke annet å gjøre enn å dele undervannshuset, eller kan det holde å blåse med trykkluft? Noen som kan forbarme seg med et råd eller to. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Reppen Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Dette er ikke et råd men ett mulig tips. Hva med å blåse ut det man får til for deretter å fylle diesel til riktig nivå. Så kjøre motoren noen sekunder for å få vasket ut resten. Dette kan muligens virke. Man må kanskje være litt forsiktig med luft for ikke å ødelegge simmeringer . Hva mener andre om denne "metoden"? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Høres ut som et fornuftig forslag. Om man kjører uten belastning på propellen(demonteres) så kan vel ikke det skade. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Eg ville forsøkt kjempeforsiktig å blåse ut slik at det gikk innpå litt olje. Så ville eg kjørt det varm, så tappa av. Og så toppa med ny olje og kjørt varm igjen. Slike varmkjøringer hadde eg kanskje brukt eit par veker på så ila sommeren hadde det vert bra. PS: ingen erfaring, men eg antar greasen vil bli varm nok til å blande seg med olja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Havlengt Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Gjennomspyling med diesel vil nok fungera. Lag til eit lite kretsløp med tilførsel I øvre nivåplugg, og drenering ut tappepluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Takker for tips! Det jeg er redd for, er at greasen kan hindre olje i å sirkulere til alle områder den bør smøre, og at jeg da kan ødelegge underveis. Er det stor jobb å demontere for være sikker på å få ut alt? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Janoho Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (redigert) ikke blås med trykkluft, blir fort for mye trykk som kan sprenge pakninger og o-ringer. ville forsøkt å vasket med white spirit eller diesel, du må sikkert gjøre dette i flere omganger. Dette er neppe noen krise og lar seg sikkert løse greit med litt tid. Redigert 30.April.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 kanskej en ide å ta en klatt grease og se hva som funker best for å løse den opp, diesel, tynn olje osv ..... ATF olje har temmelig bra rensende egenskaper , kanskje en ide å prøve Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geir Hel Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Som Ivar sier.Test med ein klatt og se ka som løser opp grease best Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
TMe Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Koble til oljesuger/vakuumsuger i tappeskruen med et passende adapter og åpen fylleskrue. Om greasen er for tykk kan det tenkes at det vil hjelpe med å varme opp undervannshuset i et vannbad. Ta tiden til hjelp. Greasen vil gjøre oljen tykk, men vil bli Ok etter noen oljeskift Sitér dette innlegget Link to post
KVIC Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Du kan varme drevet med å sette to halogenlamper på kort avstand til drevet. De vil varme det jevnt opp. Ved regelmessig kjenne på det sikrer du at det ikke blir for varmt. Deretter foreslår jeg du heller på den væsken (forvarmet) etter å ha prøvd deg frem er den beste til å løse opp greasen. Hvis du bruker en liten 12V kompressor varsomt på øverste nivå hull på drevet er jeg rimelig sikker på at du får greasen ut uten at noe blir ødelagt. Jeg pleier å benytte ovennevnte på drevjobber om vinteren for å få all drevoljen raskt ut. Lykke til KVIC Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Evt. sette den i en stamp med kokende vann en stund, og så forsiktig trykkluft ovenfra mens den står i vannet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Vist ikkje du tar sjansen på å ha rester så er det dieselvask som er greiest. Da finner du en passe slange som du presser slik at den blir tett i påfyllingshullet, og så lager du hull og presser slangen tilsvarende i en tom spylervæskekanne. Henger den opp og lar det sige inn. Har du 1meter slange så får du litt trykk. Så snurrer du jevnlig på propellen. Sett av og til i tappepluggen og la gearhuset fylle opp og snurr, tapp ut, osv... Å varme opp er også smart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ipo Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 ved drift så kommer den greasen til å bli flytende, den blir flytende spessielt når den senere kommer i lag med olje. jeg ville ikke kjørt noe trykkluft på siden greasen mestsannsynlig er noe tykk og du vil slik som sagt over få overaskende høyt trykk med luft som kan ødelegge mer enn du tror. jeg henger meg på dei som sier du skal fylle diesel, snurr på propele med jevne mellomrom og slepp ut i bunnen. kjøp avgiftsfri så kan du "ofre" litt også, miljøstasjonene tar imot spill oljer gratis til etterpå (sånn for naturen sin del) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Takke for mange (gode) råd på kort tid! Vi får prøve oss i ettermiddag Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
is_620 Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 litt i samme gate har jeg blitt anbefalt av bilmekaniker å rense gammel bilmotor ved å tapppe av olja og ha på diesel og så kjøre mortoren en liten stund på tomgang. har aldri prøvd det selv men han som fortalte det virket både seriøs og ordentlig. i ditt tilfelle ville jeg ikke nølt med å kjøre gjennom diesel til det verste er spylt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 litt i samme gate har jeg blitt anbefalt av bilmekaniker å rense gammel bilmotor ved å tapppe av olja og ha på diesel og så kjøre mortoren en liten stund på tomgang. har aldri prøvd det selv men han som fortalte det virket både seriøs og ordentlig. i ditt tilfelle ville jeg ikke nølt med å kjøre gjennom diesel til det verste er spylt ut. Ikke kjør en bilmotor med kun diesel istedenfor olje Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Grease er olje blandet med ett fortykningsmiddel, og siden det er marinegrease, er det sikkert Kaliumsoap som er fortykningsmiddelet. Dette har god egenskaper til å kotstå vann, men ikke allverdens egenskaper med høy temperatur, der er f.eks. lithiumsoap mye bedre. Om det ligger igjen noe grease, så blir det en tynn grease når du får på mer olje. Problemet med grease i undervannshuset er todelt, det kan gå varmt pga de tykke egenskapene, og den blir presset bort fra bevegelige deler som tannhjul, dersom det er plass. Det betyr at tannhjulene ikke lenger bader i ett oljebad, og får da heller ikke kvittet seg med varme. Vil tro at dersom du får ut mesteparten av greasen ved å suge ut i bunn, evevt pumpe inn på topp, så vil alle deler få olje, og tannhjulene vil nok blande olje og grease ganske så effektivt, slik at det er mulig å få ut etterpå. Litt kjøring på land vil sikkert løse dette vil jeg tro. Om det er rester igjen så går nok det helt fint. TA Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Henger meg på siste innlegg her,ikke vask vekk fettet med diesel. Få tak i en slik pumpesak til å sette på oljeflaska,og skru fast i hullet til bunnpluggen. Forsøk å pumpe ut fettet med gearolje,som gjerne er varmet litt opp i ett vannbad. Kjør motoren litt å se om du ikke får vasket vekk fettet med olje,gjerne ATF olje som tidligere nevnt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Svaap Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 I all høflighet sømmer det seg med en tilbakemelding om status på problemet vårt. I dag prøvde vi oss frem med diverse tips fra dere. En tupp til fugepatron passet fint i det øvre hullet, og en slange med trakt ble hengt opp over dette igjen. En liten skvett med diesel ble fylt på, før vi tørnet på propellen med motor i gear. (hadde tatt ut tennpluggene for å gjøre det lettere å gå over topp). Det skjedde ikke mye, men litt kom ut. For å få litt mer fart på propellen så tilpasset vi en pipeforlenger til å passe i chucken til den mest solide drillen min. Gearhuset ble lagt ned i ei stor bøtte med varmt vann, før vi prøvde oss. -Da ble det mer fart i sakene. Mer og mer grease kom ut, og vi passet på å etterfylle med diesel først, men etterhvert med ATF olje. Etter en stund fant vi vel ut at det ikke kunne være stort mer igjen, og vi avsluttet med å fylle på riktig gearolje og tørnet denne godt rundt. Regner vel med at vi må skifte denne en gang eller to når motoren kommer i drift, men vi har trua på at dette løste seg fint. Takker alle som har bidratt!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.