Jump to content

Arbeidsuhell - grease istedenfor gearolje på undervannshus Tohatsu


Svaap

Recommended Posts

Hei,

 

Et hendig arbeidsuhell har ført til at vi klarte kunststykket å få inn Marine Grease i steden for gearolje i undervannshus på en 2t 25 hk Tohatsu påhenger.

Skal ha skryt for å ha klart å få inn grease, ettersom det var hardt arbeid .....

 

Dette må vel ut igjen?

Ser vel ikke annet å gjøre enn å dele undervannshuset, eller kan det holde å blåse med trykkluft?

 

Noen som kan forbarme seg med et råd eller to.

 

 

Link to post

Høres ut som et fornuftig forslag. Om man kjører uten belastning på propellen(demonteres) så kan vel ikke det skade.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Eg ville forsøkt kjempeforsiktig å blåse ut slik at det gikk innpå litt olje. Så ville eg kjørt det varm, så tappa av. Og så toppa med ny olje og kjørt varm igjen. Slike varmkjøringer hadde eg kanskje brukt eit par veker på :smiley: så ila sommeren hadde det vert bra.

PS: ingen erfaring, men eg antar greasen vil bli varm nok til å blande seg med olja.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

kanskej en ide å ta en klatt grease og se hva som funker best for å løse den opp, diesel, tynn olje osv ..... ATF olje har temmelig bra rensende egenskaper , kanskje en ide å prøve

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du kan varme drevet med å sette to halogenlamper på kort avstand til drevet. De vil varme det jevnt opp. Ved regelmessig kjenne på det sikrer du at det ikke blir for varmt. Deretter foreslår jeg du heller på den væsken (forvarmet) etter å ha prøvd deg frem er den beste til å løse opp greasen. Hvis du bruker en liten 12V kompressor varsomt på øverste nivå hull på drevet er jeg rimelig sikker på at du får greasen ut uten at noe blir ødelagt.

 

Jeg pleier å benytte ovennevnte på drevjobber om vinteren for å få all drevoljen raskt ut.

Lykke til

KVIC

Link to post

Evt. sette den i en stamp med kokende vann en stund, og så forsiktig trykkluft ovenfra mens den står i vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vist ikkje du tar sjansen på å ha rester så er det dieselvask som er greiest. Da finner du en passe slange som du presser slik at den blir tett i påfyllingshullet, og så lager du hull og presser slangen tilsvarende i en tom spylervæskekanne. Henger den opp og lar det sige inn. Har du 1meter slange så får du litt trykk. Så snurrer du jevnlig på propellen. Sett av og til i tappepluggen og la gearhuset fylle opp og snurr, tapp ut, osv...

Å varme opp er også smart.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

ved drift så kommer den greasen til å bli flytende, den blir flytende spessielt når den senere kommer i lag med olje. jeg ville ikke kjørt noe trykkluft på siden greasen mestsannsynlig er noe tykk og du vil slik som sagt over få overaskende høyt trykk med luft som kan ødelegge mer enn du tror.
jeg henger meg på dei som sier du skal fylle diesel, snurr på propele med jevne mellomrom og slepp ut i bunnen. kjøp avgiftsfri så kan du "ofre" litt også, miljøstasjonene tar imot spill oljer gratis til etterpå (sånn for naturen sin del)

Link to post

litt i samme gate har jeg blitt anbefalt av bilmekaniker å rense gammel bilmotor

ved å tapppe av olja og ha på diesel og så kjøre mortoren en liten stund på tomgang.

 

har aldri prøvd det selv men han som fortalte det virket både seriøs og ordentlig.

 

i ditt tilfelle ville jeg ikke nølt med å kjøre gjennom diesel til det verste er spylt ut.

Link to post

litt i samme gate har jeg blitt anbefalt av bilmekaniker å rense gammel bilmotor

ved å tapppe av olja og ha på diesel og så kjøre mortoren en liten stund på tomgang.

 

har aldri prøvd det selv men han som fortalte det virket både seriøs og ordentlig.

 

i ditt tilfelle ville jeg ikke nølt med å kjøre gjennom diesel til det verste er spylt ut.

 

Ikke kjør en bilmotor med kun diesel istedenfor olje :nonod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Grease er olje blandet med ett fortykningsmiddel, og siden det er marinegrease, er det sikkert Kaliumsoap som er fortykningsmiddelet. Dette har god egenskaper til å kotstå vann, men ikke allverdens egenskaper med høy temperatur, der er f.eks. lithiumsoap mye bedre.

 

Om det ligger igjen noe grease, så blir det en tynn grease når du får på mer olje.

Problemet med grease i undervannshuset er todelt, det kan gå varmt pga de tykke egenskapene, og den blir presset bort fra bevegelige deler som tannhjul, dersom det er plass. Det betyr at tannhjulene ikke lenger bader i ett oljebad, og får da heller ikke kvittet seg med varme.

 

Vil tro at dersom du får ut mesteparten av greasen ved å suge ut i bunn, evevt pumpe inn på topp, så vil alle deler få olje, og tannhjulene vil nok blande olje og grease ganske så effektivt, slik at det er mulig å få ut etterpå.

 

Litt kjøring på land vil sikkert løse dette vil jeg tro. Om det er rester igjen så går nok det helt fint.

 

TA

Link to post

Henger meg på siste innlegg her,ikke vask vekk fettet med diesel.

 

Få tak i en slik pumpesak til å sette på oljeflaska,og skru fast i hullet til bunnpluggen.

 

Forsøk å pumpe ut fettet med gearolje,som gjerne er varmet litt opp i ett vannbad.

 

Kjør motoren litt å se om du ikke får vasket vekk fettet med olje,gjerne ATF olje som tidligere nevnt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

I all høflighet sømmer det seg med en tilbakemelding om status på problemet vårt.

 

I dag prøvde vi oss frem med diverse tips fra dere.

En tupp til fugepatron passet fint i det øvre hullet, og en slange med trakt ble hengt opp over dette igjen.

En liten skvett med diesel ble fylt på, før vi tørnet på propellen med motor i gear. (hadde tatt ut tennpluggene for å gjøre det lettere å gå over topp).

 

Det skjedde ikke mye, men litt kom ut.

 

For å få litt mer fart på propellen så tilpasset vi en pipeforlenger til å passe i chucken til den mest solide drillen min.

Gearhuset ble lagt ned i ei stor bøtte med varmt vann, før vi prøvde oss.

 

-Da ble det mer fart i sakene. Mer og mer grease kom ut, og vi passet på å etterfylle med diesel først, men etterhvert med ATF olje.

Etter en stund fant vi vel ut at det ikke kunne være stort mer igjen, og vi avsluttet med å fylle på riktig gearolje og tørnet denne godt rundt.

 

Regner vel med at vi må skifte denne en gang eller to når motoren kommer i drift, men vi har trua på at dette løste seg fint.

 

Takker alle som har bidratt!!

 

:thumbsup::clap:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...