Jump to content

Koble Garmin 720s og Cobra MR F80 VHF

O.C

Recommended Posts

Som emnetittelen beskriver har jeg litt problemer med å koble 720s og cobra VHF sammen. Har søkt en del her på forumet og sett lignende tilfeller, men ser at det er både delte meninger og forskjeller fra hver leverandør.

Garmin 720s:
BLUE - NMEA 0183 port 1 Tx out

BROWN - NMEA 0183 port 1 Rx in

GRAY - NMEA 0183 port 2 Tx out

VIOLET - NMEA 0183 port 2 Rx in

GREEN - Spare

WHITE - Spare

ORANGE - Accessory on

YELLOW - Alarm low

Cobra MR F80:
PURPLE - NMEA Out -

GRAY - NMEA Out +

GREEN - NMEA In -

WHITE - NMEA In +

BLUE/WHITE STRIPE - Alarm in

Antar det i hovedsak er snakk om fire ledere som skal kobles sammen for å få to-veis kommunikasjon, men har prøvd litt forskjellige kombinasjoner uten hell. Displayet på VHF'n viser NO GPS DATA, og INPUT LOCATION(?) ved feil tilkobling i alle fall.
På 720s er jeg heller ikke 100% sikker på om jeg bør endre noen instillinger, men har mulighet til å sende ut "signal" fra to enheter/porter.

Pr idag er port 1 instilt til å sende GARMIN STANDARD, port 2 NMEA0183, også mulighet for NMEA2000, men det tror jeg blir urelevant. Skal jeg sette NMEA0183 på begge?

Skal på en litt lengre tur 1. Mai, hadde vært svært betryggende med vhf'n i orden i tilfelle man skulle havne i en knipe.

Mvh

Carl

Garmin - Cobra

to connect the power/data cable to a NMEA 0183 device:

1. ForGarmindevices,the ground(black) wires serve as NMEA0183 ground and must be attached together or on the same terminal as the NMEA 0183 ground on your NMEA 0183 device. Refer to the wiring diagram of your NMEA 0183 device for wire identification.

2. Connect the blue (NMEA0183port1out) wire from the GPSMAP700 power/data cable to the NMEA0183in (orRx/A+) wire from the NMEA 0183 device, and the brown (NMEA 0183 port 1 in) wire to the NMEA out (or Tx/A +) wire from the NMEA 0183 device.

3. Repeatstep2usingthegray(NMEA0183port2out)andviolet(NMEA0183port2in)wiresforanadditionalNMEA0183device.

4. Set the serial port (or ports) on the chartplotter to use NMEA 0183 data (standard or high-speed). See the GPSMAP 700 Series Owner’s

Manual for more information.

Altså

Garmin Blue til Cobra White - deretter Garmin Black minus til Cobra Green.

Så lett

Og så går du inn i menyen på Garmin og setter opp seriel port til NMEA 0183 og sjekk hastighet som Cobra vil ha. Mest sannsynlig high speed

Jeg koblet opp en Standard Horizon GX1100E VHF til min Garmin 720 i forrige uke.

NMEA Input + på VHF koblet jeg til NMEA Output + på GPS

NMEA Output + på VHF koblet jeg til NMEA Input + på GPS

NMEA Input - på VHF koblet jeg til jord.

På Garmin 720 er jord felles for 12v og NMEA. Denne har jeg koblet til jord (Batteri minus pol).

Dette kom opp på første forsøk.

Foreslår at du kobler Garmin Blue til Cobra White, Garmin BROWN til Cobra GRAY.

Cobra PURPLE og Cobra GREEN kobles til jord.

Slik jeg har forstått det, har 720 to NMEA 0183 porter. I mitt forslag brukes kun port 1, og du behøver kun å konfigurere denne.

Håper dette kan bidra til at du finner ut av det.

Jeg koblet opp en Standard Horizon GX1100E VHF til min Garmin 720 i forrige uke.

NMEA Input + på VHF koblet jeg til NMEA Output + på GPS

NMEA Output + på VHF koblet jeg til NMEA Input + på GPS

NMEA Input - på VHF koblet jeg til jord.

På Garmin 720 er jord felles for 12v og NMEA. Denne har jeg koblet til jord (Batteri minus pol).

Dette kom opp på første forsøk.

Foreslår at du kobler Garmin Blue til Cobra White, Garmin BROWN til Cobra GRAY.

Cobra PURPLE og Cobra GREEN kobles til jord.

Slik jeg har forstått det, har 720 to NMEA 0183 porter. I mitt forslag brukes kun port 1, og du behøver kun å konfigurere denne.

Håper dette kan bidra til at du finner ut av det.

Tusen takk, nå satt det som ei kule! Kjempebra :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...