Pål`ern Startet 30.April.2014 Link til dette innlegget Startet 30.April.2014 Jeg har lyst til å kjøpe meg en Bavaria 33 Sport. 2007 - 2010 modell. Ser på sidene her at de fleste er positive til selve båten, men at noen er mer negative til D3 190 motorene som sitter i disse båtene. Vil vel tro ( og håpe ) at om servicer er fulgt og oppgraderinger er gjort så er disse motorene bra. Om jeg finner noen av disse til salgs, er det noe spesielt jeg må huske å se etter når jeg skal titte på båten og prøve båten? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Som vi har snakket om så vidt så er jeg fornøyd med min! Motorene har fungert veldig bra for meg de 100timene ca som jeg har rukket ! Ellers med båten så har jeg foreløpig ikke noe negativt og si. Eneste og sette fingeren på er at det ikke er 12v uttak i sovelugarer og ikke varmeuttak i forcabin! Men det fikset man raskt selv:) Ellers er båten solid laget og tung og god i sjøen. Rimelig i bruk! Har en rimelig god oversikt over forbruket på båten som jeg kan finne til deg som jeg tok da jeg kjørte båten hjem fra Bergen :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
overoe Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Jeg er en av de som er kritisk til motorene. Fantastisk båt du finner ikke mer romslig 33 fot båt. Det eneste jeg hadde å sette fingeren på var at i mot sjø (spesielt lange dønninger) så orket ikke motorene å holde masjfart på 23 kn. Den falt til 13-14kn når motbølgene ble for bratte. Også litt negativt at det er gir/gass wirer ikke elektronisk som det er på de fleste 32 og 35 fot av samme alder. Utover det bare positive ting å si om båten. Var eier av en 33 fot sesongen 2011 og byttet den inn på høsten i en 37 fot hos Lunde Motorbåt og motorne var avgjørend i forbindelse med bytte opp til 37 fot. D3 (190hk)i 33 sport har 370 nm og i D4 (300hk) i 37 er det 700 nm i hver motor. I 35 fot sitter det også D4 (225hk) med bra dreimoment og du får mye bedre skyv. Minus ned den er mye mindre solseng en det er i 33 fot. Øsker deg lykke til i jakten på båt. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Ville ikke vært bekymret for D3-190 hvis de har fulgt service. Jeg har 2 stk som har ca 780 timer hver (fra 2007) i en Bav 32 Sport - fungerer utmerket - aldri vært noe tull med de. En kamerat kjøpte nylig en Bav 33 Sport med tilsvarende motorer. På henteturen marsjet vi i ca 26 knop og intrumentene viste da 1.1 liter pr nm i forbruk pr motor. Jeg er enig i at båten, uten trimplan nede, faller ned av plan ved ca 22 knop, men det er bare å trimme. Det er en sykt stor 33 foter - masse plass! Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Vært igjennom Bavaria 300 sport, B28 Sport, og nå 39HT. Ikke helt på linje med det du spør om, men jeg er godt fornøyd. Det er ikke Lunde lengre, men Bavaria Motoråt Norge As. http://motorboat.no Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Pål`ern Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Hei Ma Sa. Fint om du kunne fortalt meg om forbruket du nevner. Hvordan var det å kjøre fra Bergen ? Dro du lange etapper av gangen ? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Hadde en liten hentetur på forumet her! Gikk fra bergen(Askøy) til kr.sand på 9,5 timer Stoppet og fylte opp tanke i Egersund . Så gikk jeg fra kr.sand til langesund på 4,5 time Hadde en Snittfart på ca 22,5knop! Men forbruket ble slik som dette! 46,5L pr time i 22,5 knop i snitt . 23,25l da pr motor! 2,2l pr NM i marsjfart 1,1 l pr motor i marsjfart. Dette er hva jeg hadde hjem på turen og dette er ganske nøyaktige tall.! Har også alt forbruk og timer samt NM så langt i pr også men ikke laget noen oversikt ennå:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Kenneth 81 Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Med tanke på farten og størrelsen på skuta, så var det forbruket atskillig mer sivilisert enn det jeg ville ha gjettet! Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
MaSa Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Personlig er jeg veldig fornøyd med forbruket ! Sett opp mot forrige båt maxum 26 fot med 250hk d-tronic så er forbruket kun totalt ca 7-8 liter pr time i 22-23 knop mer med nye båten enn forrige båt . Så er den jo som de fleste andre båter "gratis" og rusle med :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Brattåsen Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Har en 2007 mod. Bavaria 33 Sport med D3 190 hk. Vi er veldig godt fornøyd med denne båten, VELDIG god plass, rimelig forbruk og fin i sjøen. Motorene oppleves ikke som for små etter min mening. Båten er også "lettkjørt" med to motorer og baugthruster. Godt med skapplass, full ståhøyde, stort motorrom, stor solseng og mange sitteplasser ute/ inne Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Ja det var bra MaSa. Det forbruket må du være veldig fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Hei dere Bavaria eiere med D3 motorer. Hvordan er temperaturen på motorene? Og har begge motorene samme temperatur? Prøvekjørte en 33 i dag, og den hadde forskjellig temperatur når jeg kjørte på fullt. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Skiller ca 4-5 grader mellom styrbord og babord motor hos meg.Det har det gjort hele tiden og det er styrbord som blir varmest, det øker med lik temeratur uansett hastighet. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Brattåsen Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Mine to D3' er har samme tempratur, ved full fart. I den gamle båten min med 2 stk kad 44 var det også forskjellig temperatur ved full fart! Da jeg tok en kontroll, var det kun feil ved instrumentene. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 De motorene jeg prøvde hadde lik tempereatur når jeg kjørte sakte. ca 80 grader. Når jeg kjørte opp turtallet til ca 3000 + holdt de også samme tempereatur. ca 82 - 83 grader da. Når jeg ga full gass, holdt babord motor seg på disse ca 83 gradene, men styrbord motor gikk etter hvert opp til 90 grader. Når jeg tok ned turtallet litt igjen, så gikk gradene ned igjen. Tror dere dette er normalt, eller er det noe "feil" Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Kan virke som om det er marginalt dårligere kjølung på styrbord motor? Jeg vil tippe at en rens av sjøvannfilteret eller kanskje varmeveksleren er alt som skal til for å få tempen litt ned. Redigert 25.August.2014 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
sap_2000 Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Om det henger en sløyfe med VV bereder og/ eller defroster på ene motoren KAN det påvirke noen grader på visse motorer som har mindre marginer på kjølekapasiteten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Engers Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 MaSa, hvilke temperaturer har du ? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Mener og huske det var omtrent som du har. Meste jeg har hatt er ca 91gr og 88gr ca. Oppfører seg på lik måte også. Når jeg går ned fra maxfart så synker det ned til normale 82-85 grader igjen i marsjfart. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Engers Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Ok. MaSa. Da er det vel ganske normalt dette som er på denne båten da. Hvordan er det med turtallet? Får du maks turtall på begge motorene? jeg fikk ca 3900 - 4000 på babord motor, og ca 3700 på styrbord motor. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 max turtallet er 4000 på begge hos meg. der er det ikke noen forskjell Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.