Jump to content

Problemer med å få båten på plan! Bytte propeller?


bergetun

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Rinker 260 EC (28 fot) og ca 3500 kg med en Volvo Penta D3-190 med duopropp stål(?) som jeg sliter med å få på plan når jeg har 3-4 personer i båten og fulle dieseltanker. Litt bølger og motvind gjør det helt umulig å få den på plan når den er lastet.

På vei opp i plan, så hører man motoren sliter ved at den "jager" litt opp og ned i turtall før den stabiliserer seg når den har kommet opp på plan

 

Maks turtall er ca 3800 (+-50) i 28-29 knop slik den er i dag.

 

Vil et bytte av propeller (Større/mindre) kunne gjøre en forskjell på hvor lett det er å få den på plan?

 

 

Link to post

Vil jeg miste mange % toppfart og marsjfart? Sikkert vanskelig å si, men generelt sett vil det være stor forskjell?
Båten går fint på 24 på 3500rpm, så om jeg mister ett par så spiller det ikke så mye rolle for min del. Å komme opp på plan er viktigere.

 

Toppfart på båten med den motoren er 30 knop. Dette har jeg prøvd et par ganger, men da har jeg hatt medvind, nedoverbakke, hjemlengsel og kjøttkaker til middag :)

Link to post

høres jo ut da at det er litt for lite trøkk i motoren for å komme over kneika når det er litt last i båten ja... billigste og enkleste du kan gjøre da er nok å som sagt lenger opp, lettere propeller, ofre litt fart for å mer krefter i bunn.

 

Ellers mener jeg å ha lest at man kan ventilere propellene - dvs blåse luft , slik at de slipper litt og man får litt mer turtall og bygd opp mer turbotrykk... men ikke sett dette med DP drev

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Som vi ser av effektkurven: http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=174645&r=2007-12-13-09-51-43&t=PDF1P&a=7746824&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=249044〈=nb-NO

yter ikke denne motoren noe mer på 4000rpm enn på 3750 så toppfarten vil nok ikke endres men for å ikke slite ut motoren på kort tid bør du bytte til mindre stigning. Motoren skal oppnå 4000rpm med riktige propellere. Hvilket turtall stagnerer du på når båten ikke kommer opp i plan?

Link to post

@ivar Ja, det virker som det skulle vært 10-15% mer effekt på motoren, for det er ikke langt unna at den lille klumpen klarer å få båten opp i plan med tung last,.

 

@DieselDahl : På de 2.5 årene jeg har hatt båten jeg aldri presset den på fult mer enn i 3-4 minutter, men da mener jeg at jeg klarte å få et turtall på ca 3850.
(Det lå et skriv fra importøren av båten at man ikke skulle ha over 3700 rpm i mer enn 10 min, så jeg har aldri ville holde noe mer enn det)

 

Vet dere om det er mulig å få testet ut propellene før man kjøper de ? Fikk en pris på 18 000,- for et nytt sett med mindre stigning. Selv om dette er "båtpenger" så er det en del om det ikke skulle ha noe særlig effekt.

 

Er det forresten pant på de gamle propellene ? :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...