bergetun Startet 30.April.2014 Link til dette innlegget Startet 30.April.2014 Hei, Jeg har en Rinker 260 EC (28 fot) og ca 3500 kg med en Volvo Penta D3-190 med duopropp stål(?) som jeg sliter med å få på plan når jeg har 3-4 personer i båten og fulle dieseltanker. Litt bølger og motvind gjør det helt umulig å få den på plan når den er lastet. På vei opp i plan, så hører man motoren sliter ved at den "jager" litt opp og ned i turtall før den stabiliserer seg når den har kommet opp på plan Maks turtall er ca 3800 (+-50) i 28-29 knop slik den er i dag. Vil et bytte av propeller (Større/mindre) kunne gjøre en forskjell på hvor lett det er å få den på plan? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Mindre stigning på propellene vil gi mer kraft i å komme i plan. Men vil gå ut over toppfart og marsjfart. Avveiing... Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Vil jeg miste mange % toppfart og marsjfart? Sikkert vanskelig å si, men generelt sett vil det være stor forskjell? Båten går fint på 24 på 3500rpm, så om jeg mister ett par så spiller det ikke så mye rolle for min del. Å komme opp på plan er viktigere. Toppfart på båten med den motoren er 30 knop. Dette har jeg prøvd et par ganger, men da har jeg hatt medvind, nedoverbakke, hjemlengsel og kjøttkaker til middag :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 går ut fra du bruker trimflaps + powertrim aktivt når båten skal i plan? hjelper det å jage passasjerene fram i båten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bergetun Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Ivar: Jeg bruker trimflaps og tilt aktivt. Om ikke jeg kjører drevet helt inn så er det ikke kjangs å få den på plan. Det hjelper litt å få folkene fram i båten, men det virker rett og slett som jeg ikke kommer over det kritske punktet på turtall for at turboen får "tak" selv om jeg får folk fram i båten Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 (redigert) høres jo ut da at det er litt for lite trøkk i motoren for å komme over kneika når det er litt last i båten ja... billigste og enkleste du kan gjøre da er nok å som sagt lenger opp, lettere propeller, ofre litt fart for å mer krefter i bunn. Ellers mener jeg å ha lest at man kan ventilere propellene - dvs blåse luft , slik at de slipper litt og man får litt mer turtall og bygd opp mer turbotrykk... men ikke sett dette med DP drev Redigert 30.April.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DieselDahl Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Som vi ser av effektkurven: http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=174645&r=2007-12-13-09-51-43&t=PDF1P&a=7746824&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=249044〈=nb-NO yter ikke denne motoren noe mer på 4000rpm enn på 3750 så toppfarten vil nok ikke endres men for å ikke slite ut motoren på kort tid bør du bytte til mindre stigning. Motoren skal oppnå 4000rpm med riktige propellere. Hvilket turtall stagnerer du på når båten ikke kommer opp i plan? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 @ivar Ja, det virker som det skulle vært 10-15% mer effekt på motoren, for det er ikke langt unna at den lille klumpen klarer å få båten opp i plan med tung last,. @DieselDahl : På de 2.5 årene jeg har hatt båten jeg aldri presset den på fult mer enn i 3-4 minutter, men da mener jeg at jeg klarte å få et turtall på ca 3850. (Det lå et skriv fra importøren av båten at man ikke skulle ha over 3700 rpm i mer enn 10 min, så jeg har aldri ville holde noe mer enn det) Vet dere om det er mulig å få testet ut propellene før man kjøper de ? Fikk en pris på 18 000,- for et nytt sett med mindre stigning. Selv om dette er "båtpenger" så er det en del om det ikke skulle ha noe særlig effekt. Er det forresten pant på de gamle propellene ? :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Hvis du vet hvilke propellere du har i dag så kan kanskje noen hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.