bergetun Startet 30.April.2014 Link til dette innlegget Startet 30.April.2014 Oppdaget at det er kommet en del rust rundt dysene på VP D3'en min. Er det noen som har noen gode tips til maling/lage som jeg kan bruke for stoppe dette? Det blir vel ganske varmt, så lakken bør vel tåle høye temperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Skulle nesten tro det har stått vann der... Er det saltavsetning på dieselrørene? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 30.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Eureka : ja, det ser ut som det har kommet vann ned der. Sikkert fordi plastlokket rundt oljepåfylingshullet har vært knekt/sprukket. Forstår allikevel ikke hvordan det har kommet vann over motoren. Det er rett og slett tæring på dieselrørene. Kan jeg male metalet på injectorene med hammerite ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Dyserørene er galvanisert mens injektorene antagelig er fosfatert. Spenngaflene til injektorene er ubehandlet smidd stål. Ikkenoe av dette er fullgod korrosjonsbeskyttelse så det er vanlig at motorene er sprayet med korrosjonsbeskyttende olje eller voks. Jeg ville vel rengjort med stålbørste og trykkluft. Fosforsyre kan brukes. (Ferro-bet el.l.) deretter bør du bruke epoksigrunning, to strøk. Til slutt lakker du med volvo penta grønn akryl. Da det kan samle seg vann her og der bør du dusje over med beskyttelsesolje etter lakken er tørr. Spenngaflene til injektorene ville jeg forresten tatt av for å få skikkelig rent og satt de på med nye bolter. Hvis en sånn bolt ryker har du et problem og de ser ikke pene ut. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Kan vel sette penger på at det en gang har vært lekkasje på lokket til sjøvannsfilteret, av gammel type. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Så lenge du ikke får fjernet all rust(da må det sandblåses) Ville jeg ikke hatt på noe lakk eller maling. Puss børst vekk rust,skift gjerne ut de rustene boltene,og behandle med owatrol olje. Det finnes også noe som heter Dinitrol som tåler høy temperatur og beskytter godt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
bergetun Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Hei og takker for hjelpen godtfolk. Ser at owatrol olje skal tåle temperaturer opp til 175 grader og det burde vel holde her, men det finnes en del forskjellige owatrololjer . Er det en type som passer best til dette formålet? Spenngaflene på den ene injectoren ser ut til å synge på siste verset, men i følge volvo penta sine er disse "out of production" og har ikke noe "replaced by". Betyr det at jeg ikke får tak i nye? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 På min D3 (2007) er dysene lakkert grønne som motoren. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Nomen : Kan jeg male/lakke over med grønn pentamaling etter jeg har behandlet med Owatrol ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.