Jump to content

Male overdel på styrehus i teak, hvordan?

Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg har kjøpt min første båt. En Viksund Family 24. Helt grønn som båteier, men ønsker å lære meg.

Båten har en påbyggd overdel på styrehuset i tre. Ser ut som noe hardt treslag, kanskje teak?

Det har vært malt i hvit farge, men nå har malingen flasset av på en del steder. Legger ved bilder.

Hvordan skall jeg gjøre for å male tredelen?

Skrape bort alt maling. Olje? Grunning? Male, hvilken type av maling? Hvor mange lag?

bilde

Tror nok den malingen bør fjernes helt. Prøv først med varmepistol og kittkniv. Er du heldig er det da bare å skyve malingen av uten å skade treverket. Dersom det er fint tre ville jeg deretter slipe med sandpapir og behandle med lakk. Selv bruker jed Owatrol D1+D2 på utvendig treverk.

Og før du begynner fjerner du selvfølgelig alt løst av kalesjeknapper, beslag og lignende!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Skrap av all maling, varmepistol hjelper, men hver forsiktig med den - den "koker" maling, og damp er noe giftig. Varmen kan også skade treverk om du holder for lenge på en plass. Bruk gjerne en slipemaskin, båten er ikke veldigstor, så om du bruker noen ettermiddager så blir det veldig fint. Du kommer nok også til å måtte fjerne maling over et større omr enn det ser ut til når du begynner. Sansynligvis må du jobbe deg helt ned til den rødestripen evt tom den rødestripen, dette tror jeg da det ser ut som alt på hele overdel av båt er malt i en engang. Gleden over denne jobben/hobbyen ser du etterhvert, båten blir seende ut som ny fra fabrikk når du nærmer deg ferdig - mao et smykke folk og du vil beundre... Veldig viktig at du bruker den kunnskap du kan hente ut fra forum malingsbutikker etc for valg av maling IKKE bruk billig husmaling, så om du kjøper en malingstype som er dobbelt så dyr, så blir kost allikavell liten da mengde maling et ganske så liten. Husk ressultatet blir at DU får velge farger, DU får en "fabrikk ny" båt, du lærer din båt å kjenne, gjør du denne jobben bra, så blir båten en del av familien din - ditt smykke :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...