Jump to content

Hvordan fjerne små svarte porer i gelcoat?

zooper

Recommended Posts

Skrogsiden er glatt og fin, men når man titter på nært hold i cockpit kan man se at det er fullt opp av masse svarte mikroporer (30 år gammel seilbåt). Jeg har forsøkt meg på Selaclean gelcoat rens, starbrite deck cleaner, seajet båtrens... det eneste som var i nærheten av å fungere var seajet med ekstremt mye gnikking. Det er for mye kriker og kroker, treverk, m.m. til å kjøre maskin.

Tips?

Måtte naturligvis prøve med Extreme universal cleaning. Fant et område med noenlunde gjevnt spredte sorte prikker, tok et før-bilde og satte i gang.

En klunk med fludium rett på svampen og gnikk og gnu. Ingen umiddelbart gode resultater. Sveipa bortom ett område for å ha en referanse der middelet fikk ligge og virke uten noe gnikking. Lot det virke et kvarters tid og satt i gang å gnikke, ingen gode resultater. Til dette formålet er nok ikke dette et vidundermiddel, noe etterbilde ble ikke tatt....

Lakkering er fortsatt løsningen for min båt..

Jeg tok et område å vannslipte med 1200 papir, men det bør ikke gjøres med mindre det er litt gelcoat å gå på. Polerte opp igjen etterpå med mcgyver voks og tilslutt nano polish.Og det ble bra. Lurer på å ta hele båten bortsett fra skroget, det er fint. Alternativet mitt er også å lakke opp igjen og det blir litt mer omfattende...

Jeg aner ikke hvor dypt disse porene går, og jeg er neime ikke sikker på om de går an å gjerne med sliping. For alt jeg vet går de tvers igjennom.... Å fjerne porene bør kanskje ikke være målet, men heller skiten som ligger i dem, og så fylle dem opp igjen med voks.

Det blir neppe noe våtsliping i år, men jeg har noen rustflekker andre steder på båten som har stått imot det meste. Her skal jeg forsøke med saltsyre... kanskje det fungerer på porene også`Kanskje "steaming"?

Tiden får vise.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...