zooper Startet 1.Mai.2014 Del på Facebook Startet 1.Mai.2014 Skrogsiden er glatt og fin, men når man titter på nært hold i cockpit kan man se at det er fullt opp av masse svarte mikroporer (30 år gammel seilbåt). Jeg har forsøkt meg på Selaclean gelcoat rens, starbrite deck cleaner, seajet båtrens... det eneste som var i nærheten av å fungere var seajet med ekstremt mye gnikking. Det er for mye kriker og kroker, treverk, m.m. til å kjøre maskin. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Har ikke noen gode tips, men har samme problem. Prøvd det meste jeg har av fludium uten resultat. Har vel konkludert med at lakkering blir løsningen. Spennende å se om Båtplassen har svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 En kompis slet med det samme nylig. Endte opp med rubbing med autosol. Fungerte helt topp, ble blankt og fint. Om dette er løsningen din/deres kan jeg ikke svare for. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Ligger dere i nærheten av Bjørketrær ? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Ikke lett å si hvor denne båten har vært, den er 30 år. Jeg har selv akkurat kjøpt den. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 (redigert) Kjør en runde med Hugos. Det Hugos ikke tar, har Herren vår skaper bestemt skal være der. :-) http://www.maritim.no/batpuss/batpleiemidler/andre-rensemidler/hugo-s-rensemiddel Billig er det også! En slik boks har du et par-tre år! Kk Redigert 1.Mai.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Hugo gjør det vel ganske matt, eller? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 (redigert) Du må polere etterpå og da blir det fint. Jeg tar en runde på begge skutesidene under fenderlista hver vår. Blir utrolig rent. Polerer etterpå. Jeg er meget godt fornøyd etter den behandlingen. Kk Redigert 1.Mai.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Hansen Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Evt rubbe med norpol r12 etterfulgt av polering. Gjorde susen hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Jeg har hatt samme problem og fikk bort alt med Extreme Universal cleaning. Kjøpte også svamper for å vaske med. Du finner mer om dette her: http://www.extremclean.info/ Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Måtte naturligvis prøve med Extreme universal cleaning. Fant et område med noenlunde gjevnt spredte sorte prikker, tok et før-bilde og satte i gang. En klunk med fludium rett på svampen og gnikk og gnu. Ingen umiddelbart gode resultater. Sveipa bortom ett område for å ha en referanse der middelet fikk ligge og virke uten noe gnikking. Lot det virke et kvarters tid og satt i gang å gnikke, ingen gode resultater. Til dette formålet er nok ikke dette et vidundermiddel, noe etterbilde ble ikke tatt.... Lakkering er fortsatt løsningen for min båt.. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Jeg tok et område å vannslipte med 1200 papir, men det bør ikke gjøres med mindre det er litt gelcoat å gå på. Polerte opp igjen etterpå med mcgyver voks og tilslutt nano polish.Og det ble bra. Lurer på å ta hele båten bortsett fra skroget, det er fint. Alternativet mitt er også å lakke opp igjen og det blir litt mer omfattende... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Hadde ikke vært noe redd for å vannslipe om det ikke er tilstrekkelig med heftig rubbing. Har akkurat vannslipt et helt lakkert skrog med maskin. Mange områder og riper ble slipt ganske kraftig, men absolutt ingen tegn til gjennomslag i lakken Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 7.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Jeg aner ikke hvor dypt disse porene går, og jeg er neime ikke sikker på om de går an å gjerne med sliping. For alt jeg vet går de tvers igjennom.... Å fjerne porene bør kanskje ikke være målet, men heller skiten som ligger i dem, og så fylle dem opp igjen med voks. Det blir neppe noe våtsliping i år, men jeg har noen rustflekker andre steder på båten som har stått imot det meste. Her skal jeg forsøke med saltsyre... kanskje det fungerer på porene også`Kanskje "steaming"? Tiden får vise. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.